Režie:
Richard DonnerKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
John WilliamsHrají:
Christopher Reeve, Marlon Brando, Gene Hackman, Ned Beatty, Jackie Cooper, Glenn Ford, Trevor Howard, Margot Kidder, Jack O'Halloran, Valerie Perrine (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Báječné dobrodružství, které spojilo herecké a tvůrčí talenty tak, jak to dokáže jen velký film, se stalo kasovním a oscarovým triumfem. Jeho kvalita se ještě zvýšila, když se režisér Richard Donner ke svému snímku v roce 2000 vrátil a zařadil do něj osm minut filmu. Užijte si více Kryptonské rady, letmých pohledů na hvězdy předchozích Supermanových inkarnací, více Jor-Ela, zdůrazňujícího synovo poslání na Zemi, a prodloužené scény v úkrytu Lexe Luthora. Christopher Reeve (Superman/Clark Kent), Marlon Brando (Jor-El), Gene Hackman (Luthor) a Margot Kidder (Lois Lane) podávají nezapomenutelné výkony. Vypadá to na noc jako stvořenou k létání. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (373)
V Americe prakticky nedotknutelná klasika, u nás poměrně známý film. Superman je určitě zajímavý snímek, který by se zároveň dal považovat za jakýsi milník, co se týče komiksů a filmu podle komiksů, má i povedený casting (Christopherovi například věříte jak Supermana, tak toho ňoumu Clarka Kenta) ale co se týče scénáře… Bohužel scénář je hodně děravý (např. beru, že Luthor má být neskutečně inteligentní člověk, ale když si vydedukuje jakou má Superman slabinu a že asteroid, který dopadl na Zem, musí určitě být zrovna z Kryptonu) a to sráží mé hodnocení. Nebudu spoilerovat, ale ten závěr si taky vlastně dost odporuje… nic. Zůstanu u toho, že je to fajn oddychovka, která by ale dneska asi už nefungovala. Naštěstí je tam přidaná taková ta nostalgická hodnota, když se koukáte na ty speciální efekty a když si vychutnáváte mladého Hackmana či Branda. A právě proto zůstávám u 75 %, s tím, že někdy za čas si tento film určitě zopakuju. ()
Co čekat od filmu z roku 1978, jsem asi zhýčkaný. Vidět Supermana dřív, nejspíš bych valil oči a byl nadšený. Bohužel jsem ho viděl poprvé teď a ničím nezaujme. Klišé, slabý děj a hlavně špatné efekty, které neuchvátí. Možná bych šel s hodnocením výš, ale to by musel být ještě o hodinu kratší. Po té hodině začne být divák znuděn a přeje si konec, což není nikdy dobře.. 4/10 = 40% ()
[SE] Obří filmařina, která mi svojí roztříštěností a ambiciózností připomněla snad jen akorát Jacksonova King Konga či Snyderova Batmana vs Supermana. Stejně jak se zde několikrát změní prostředí, změní se i kompletně duch filmu. Šedesátková papundeklová sci-fi, rurální americké melodrama mezi obilnými klasy, hektický žurnalistický on-the-grid svět sedmdesátkového New Yorku a na závěr monumentální hrdinský spektákl s cartoonovým padouchem, kde je možné vše, protože doslova je zde možné vše. Sám Donner se přiznal, že v některé momenty pracovalo simultánně přes sebe sedm štábů, do toho rovnou točil druhý díl (skutečnost, u který jsem si myslel, že se stala zvykem až s LOTRem) a ještě se stihl rozhádat, jak to tak bývá, se zástupci studia natolik, že na sebe nepromuvili ani slovo a druhý díl za režiséra nakonec musel dokončit Richard Lester, který byl původně vyslán jako mediátor mezi znepřátelenými stranami. Film tak má veškeré předpoklady proto, aby nedržel dohromady. A přesto, díky tomu, kolik času je věnováno protagonistovu pozadí (ha ha ha) a kolik života je v civilních scénách, tak celá ta historka o Übermenschovi (jak ho nazývá Lois Lane, zahraná vynikající Margot Robbie), respektive přímo Božím synovi (jak o něm rádi uvažují jeho adoptivní rodiče) není tak srandovní, jak by se mohlo nabízet. Pokud teda třeba nejste člověk, co chce od filmů nějakou fyzikální integritu a vysmíváte se scénám, ve kterých se narovnáním tektonických desek v sanandreaském zlomu vrátí i na na původní místo padající písmena z nápisu Hollywood. Mimochodem ve scénách ze zalidněných newyorských ulic a divokých novinářských kanceláří jde vyčíst do budoucna nejzásadnější Donnerův talent detailního vykreslení chaotické živelnosti velkoměsta, který později tolik uplatnil v kvadrologii Lethal Weapon. ()
Naivní a patetický velkofilm, který už by dnes snad nemohl existovat. Nulová logika, mamutí nadsázka a velká porce humoru dělají z prvního Muže z oceli pěknou pohádku, která bude především těžit z vaší nostalgie. Bohužel se ale neubráním neříct, že je to vlastně strašně dementní film - něco jako Conan v komiksovém žánru, který je milován hlavně pro jeho nezaměnitelnou brakovou atmosféru. Superman je podobný, jen s trošku většími parametry. ()
Pred tym ako som podlhej dobe zhliadol Supermana (asi 10 rokov) som cakal ze to bude nostalgia koli comu sa mi bude pacit. Ale to ma cakalo prekvapenie. Uz len skvele uvodne titulky a znamy motiv stacili k tomu, aby ma film do seba vtiahol. Ci uz zabavny zaciatok (ocividne prave z neho si tvorcovia Smallvilu brali hlavnu inspiraciu), alebo trosku hamblivy a popleteny dospely Clark, po svetovlade tuziaci Lex Luther....to vsetko vytvara nezapomenutelnu atmosferu a caro, ktore tento film stale ma. A hlavny klad - Christopher Reeve - jednoznacne najlepsi predstavitel supermana. Ten chlapik sa prenho narodil a snim aj zomrel. Zaverecna akcna sekvencia ma skutocne grady a napatie, a prekvapivo aj efekty stale dokazu zaujat (skvele spacovane zemetrasenie a jeho destrukcne ucinky). A to je to co chyba aj novemu Supermanovi - skutocne napatie a charizma hlavneho hrdinu. Uz si brusim zuby na dvojku:) (9/10) ()
Galerie (194)
Zajímavosti (94)
- Mladého Clarka Kenta hraje Jeff East. Ve finální verzi ho ale musel Christopher Reeve předabovat, protože oba mají naprosto odlišný hlasový projev. Samotný East není nikde ve filmu slyšet. (novoten)
- Titulková sekvence byla dražší než většina do té doby natočených filmů. (novoten)
- Film měl premiéru 40 let po vzniku komiksu. (Karlos80)
Reklama