Režie:
Uli EdelScénář:
Bernd EichingerKamera:
Rainer KlausmannHrají:
Martina Gedeck, Moritz Bleibtreu, Johanna Wokalek, Nadja Uhl, Stipe Erceg, Niels Bruno Schmidt, Vinzenz Kiefer, Simon Licht, Alexandra Maria Lara (více)Obsahy(3)
Německo, 70. léta 20. století. Vražedné bombové útoky, strach z terorismu a z vnitřního nepřítele otřásají základy křehké demokracie poválečného Německa. Radikální “děti” nacistické generace v čele s Andreasem Baaderem (Moritz Bleibtreu), Ulrikou Meinhofovou (Martina Gedeck) a Gudrun Ensslinovou (Johanna Wokalek) vedou násilnou válku proti tomu, co považují za novou tvář fašismu: americký imperialismus podporovaný německou vládou, jejíž členové mají nacistickou minulost. Cílem mladých radikálů je “lidštější” společnost. Bohužel používáním nehumánních prostředků nejenže šíří teror a krveprolití, ale sami svoji lidskost ztrácejí. Šéf německé policie Horst Herold (Bruno Ganz) je muž, který jim je v patách, ale zároveň jejich konání velmi dobře chápe. Nakonec v honu na mladé teroristy slaví úspěchy, ale je si vědom, že oni jsou jen špičkou ledovce. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (485)
Politické, realistické, názorné, vyvážené, výstižné, poutavé, napínavé, krvavé, smysluplné a nepochopitelné zároveň, otevřeně sebekritické, vysoce konzumovatelné. Přes jakous nechuť a skepsi jsem dostal parádní film, který si mě udržel v plné polní i v pozdních nočních hodinách. Z historického hlediska budiž divákovou výhodou znalost událostí jako Mnichov 1972, Lufthansa 181 a dalších, které jsou ve filmu nabalené na příběh Baadera a jeho gangu, no dovolil bych si některá prezentovaná vlákna označit za spekulační. Každopádně se jedná o velkou parádu, kterou můžu jenom doporučit. Počátky terorismu na talířku! ()
Hodně dobrej film, skvěle natočenej, vhodně zahranej, celkově dobře vypadající a především faktograficky dost přesný. Ovšem nemůžu si pomoct, v druhé polovině se snaží honit až moc zajíců a nefunguje to, scény se soudním procesem by si zasloužili mnohem více prostoru a do toho tvůrci vecpávají činy druhé a třetí generace těchle městskejch guerillantů.. A pak je mnoho událostí přísně zkratkovitých. Osobně bych raděj viděl filmy dva, než takto, ale i tak výborná věc, to ne že ne. ()
Početná obec filmových fanoušků momentálně diskutuje o tom, jestli se filmovou událostí letošního roku stane Milionář z chatrče nebo Gran Torino, případně který jiný film by mohl otřást jejich pozicí. Já mám po včerejšku jiného kandidáta na nejlepší film roku, a je to právě Baader Meinhof Komplex. Osudové drama tentokrát nepsal scénárista s velkou dávkou fantazie a nenatáčel režisér snažící se o komerční úspěch. Tenhle příběh psaly dějiny a filmoví tvůrci ho jenom převedli s maximálně možnou erudicí do filmové podoby. Baader Meinhof Komplex, to je špičkové řemeslo, kamera, střih, hudba, herecké výkony, nenacházím tam žádný důvod k výtce. Film se snaží na problém levičáckého terorismu pohlížet nezaujatě, z odstupu a snaží se zmapovat jeho kořeny. Z herců vyniká Moritz Bleibtreu, který je přes svůj věk zkušeným hereckým veteránem, mezi ženskými rolemi vyniká Johanna Wokalek v roli teroristky Ensslinové. Dokázala vytvořit dokonalou studii proměny charakteru z idealistické mladičké aktivistky v chladnokrevnou cynickou fanatičku schopnou bez váhání zničit každého, koho považuje za překážku v uskutečnění svých plánů. Její Ensslinová dokonce zastínila postavu Meinhofové, která byla ve své době ikonou radikálně levicového hnutí. O talentované německé herečce myslím ještě uslyšíme. Přes dlouhou stopáž jsem se ani minutu nenudil, snímek mi uběhl neuvěřitelně rychle. Tohle není popkornový akční film, ale nadmíru realistické akční drama, jeden ze zásadních filmů současnosti. Celkový dojem: 100 %. ()
Z hlediska filmařiny nemám prakticky co vytknout. Němci skutečně zamachrovali a natočili perfektní historické drama mapující vznik a akce RAF (Neplést s Royal Air Force .-) ! Bohužel a to je čistě můj problém, ta banda neměla mé sympatie a ani pochopení pro jejich akce. Chápu, že doba byla divná, plná revolucí a válek a když si někdo myslí, že konec šedesátejch a sedmdesátky byl odvaz, tak možná jen pro někoho... Pro mne jsou RAF teroristickou skupinou ať už jejich pohnutky byly jakékoliv. Protestovat proti válce terorismem je zkrátka dost divná forma protestu. Film rozhodně stojí za vidění jako jakýsi otisk doby a zejména moderních dějin Německa, při sledování vás vůbec nenapadne, že to bylo točeno v roce 2008. Myslím, že jeho vznik je důležitý zejména pro Němce a jejich omladinu. Tu hvězdu navíc nedávám za lehce přepálenou stopáž. I tak je to ale za 4 balíčky TNT. * * * * ()
Já bych to ještě víc rozjela ... takto pouze cítím, že autoři byli opatrní až běda, chtělo to víc psychologické exprese, větší zamyšlení nad tím, proč ta bandička rádoby levičáků -ve skutečnosti nabubřelých anarchistů- tak upřímně a umně využívala demokratického systému k páchání atentátů, chtělo to více rozvést vazby na zahraniční financování a podporu jiných extrémistických skupin. Ale i tak je to jímavá sondáž. 80% ()
Galerie (81)
Photo © Metropolitan Filmexport
Zajímavosti (14)
- Scénárista Bernd Eichinger a režisér Uli Edel za sebou mají dvě úspěšné spolupráce: My děti ze stanice ZOO (1981), příběh podle skutečné události o mladistvé dívce závislé na heroinu a Poslední útěk do Brooklynu (1989) s Jennifer Jason Leigh a Burt Youngem v hlavních rolích. (POMO)
- Film se tak přesně drží historických reálií, že souhlasí i takové deatily jako poznávací značky automobilů. (Chrustyn)
- Matka herečky Hannah Herzsprung Barbara Herzsprung měla za spolubydlící na internátní škole skutečnou Susanne Albrechtovou. Albrechtovou, jednu z postav filmu, ztvárnila Hannah. (FilmFan24)
Reklama