Režie:
Pavel HášaScénář:
Josef EismannKamera:
Adolf NavaraHudba:
Jiří ŠustHrají:
Václav Neužil st., Pavel Pípal, Jiří Chmelař, František Baťka, Jiří Samek, Jaroslav Choc, Milan Vlachovský, Věra Vlčková, Marta Šolcová, Eva Wimmerová, Miloslav Včala, Jiří Kostka, Jarmila Balašová (více)Obsahy(1)
Zdánlivě nesmyslná vražda v rekreační chatě filmařů odkryje tajemství z doby válečné kolaborace. Komorní detektivka podle románu Františka Kafky. V rekreačním středisku filmařů došlo k výpadku elektrického proudu. V té chvíli byl zavražděn profesor Bukovanský, který se právě vrátil z návštěvy Curychu. Jednal tam s bývalým filmovým teoretikem, emigrantem, který mu měl pomoci objasnit některé aspekty válečné kolaborace filmových pracovníků a zvláště chování režiséra Holuba, který byl jako údajný kolaborant usmrcen rozvášněným davem. Bukovanský byl nesmiřitelný kritik a měl mnoho nepřátel. V hledáčku kriminalistů je Bukovanského bývalá milenka a matka nemanželského dítěte, i jeho nynější milenka, která od něho chtěla odejít k příteli, docentu Herlemu. Jenže i ten je uprostřed vyšetřování nalezen mrtvý. Motiv těchto zločinů je zprvu nejasný... (Česká televize)
(více)Recenze (32)
Tahle detektivka bohužel diváka utahá na nekonečných výsleších a konverzacích. Navíc se odehrává ve studiovém hotelu a střídá se tu schizofrení kamera filmová a televizní. Ale zpět k dialogům. Například výslechy jsou vskutku zajímavé. Některé postavy kriminalisté podrobí podrobnému výslechu, jiné odcházejí po pár minutách aniž by sdělili minimálně alibi. ()
Zaujalo mě, že je v tomto dílku použit stejný hudební motiv jako u filmu Svědectví mrtvých očí. Jiřímu Šustovi se patrně nechtělo tvořit pro tento počin úplně něco nového. Jinak bych řekl, že tento televizní počin je "typický Háša" - jako kulisa výborné, jako hlavní zdroj zábavy na večer je to ovšem nedostatečné. Za pozornost stojí mladá Věra Vlčková. Nechci se mýlit, ale pro Václava Neužila představoval tento počin snad jedinou hlavní roli v jeho filmografii. ()
Naplňuje vše, co čekám od černobílé TV detektivky z r. 1972, TV studio opustila kamera jen na jednu scénu, jinak vše je konverzačka v místnosti, bez zvláštních rekvizit. Úchvatné bylo, že tam jsou samí herci, které jsem nikde jinde neviděl (s výjimkou paní Vlčkové). Tím je ten pořad velice osvěžující. ()
Pribeh zacina pomalou hudbou,u ktere by divak spise usnul.To je vsak jen klamne zdani,jelikoz vzapeti po objeveni tela prvni obeti se dej zacne pekne odvijet.Patrani se ujmou dva kriminaliste a nenechaji nas vydechnouti.Divak musi byt neustale soustreden,jelikoz vyslech strida vyslech,otazka nasleduje otazku,V podstate se neprestane mluvit a vyslychat do konce filmu.Pan Hasa odvedl perfektni praci.Napeti je stupnovano a vrah neni znam....Jelikoz je stale slyset mluvene slovo,neni pritomna hudba,ktera se objevi jen pri par ojedinelich okamzicich,kdy jeste navysi jiz zminovane napeti. ()
Případ jako takový je docela zajímavý, ale jeho zpracování, v podstatě výhradně formou dialogů, už méně. S pár drobnými úpravami z toho mohla být nadprůměrná rozhlasová hra, takto jen sotva průměrná televizní inscenace. Přišlo mi, že by si bez té (tady v podstatě zbytečné) obrazové stránky, člověk ty dialogy více užil.... ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Zajímavosti (2)
- Jiří Samek, jenž hraje druhou oběť, a Dáša Neblechová představující listonošku byli skuteční manželé. (Ganglion)
Reklama