Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Charlie „Bird“ Parker měl dar od boha. To, co on dokázal se saxofonem, svedl jen málokdo. I proto se ve čtyřicátých letech minulého století stal jedním z nejlepších jazzmanů v New Yorku. Pak ale přišel alkohol, drogy a strmý pád, který dokázala zastavit až láska milované Chan. Hlavní úloha ve vynikajícím hudebním životopisném dramatu od režiséra Clinta Eastwooda připadla čerstvému držiteli Oscara, charismatickému Forestu Whitakerovi... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

zette 

všechny recenze uživatele

Myslim, ze tady Eastwood slapnul vedle. Nevim, proc je film pesimisticky od zacatku do konce a temer cely se odehrava v pritmi. Prolinani casovych rovin jsem v Birdu povazoval za kontraproduktivni. Urcite by i vzhledem ke stopazi, filmu prospelo chronologicke vypraveni. Film ve 160 minutach nenabidne o moc vice informaci nez dva odstavce Charlieho Parkera na ceske Wikipedii. Whitaker ovsem vyborny, dost mozna nejlepsi cerny herec svoji dekady. Zdatne mu sekunduje i filmova manzelka Diane Venora. ()

MissJ 

všechny recenze uživatele

"Charles Christopher Parker, Jr. Preliminary diagnosis: Heart attack. Stocky, male, Negro approximately 65 years of age. - He was 34." Luxusní film. Parkerovy improvizace jsou dechberoucí, možná jim mohlo být dáno víc prostoru (spíš než jeho závislostem). Film působí vyváženým dojmem, což je vzhledem k délce obdivuhodné; komplexnější životopisný snímek jsem snad ještě neviděla. Nejvíc mi v paměti utkví scéna z židovské svatby. Poznámka k hudbě: původně měly být Parkerovy nahrávky kvůli jejich nedostatečné zvukové kvalitě znovu nahrány najatými hudebníky. Eastwood pak od Charlieho manželky Chan získal soubor záznamů, z nichž použil jen Parkerova sóla, ostatní party zařídila tehdejší jazzová elita (bohužel bez Dizzyho Gillespieho, který byl v té době na turné, takže "mužem s trubkou" byl Jon Faddis). ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

CLINT tentoraz len za kamerou bez camea,kde pred kamerou exceluje FOREST WHITAKER,ktorý pekne dávno dokazuje,že je talentovaný actor ako bol aj saxofonista Charlie„Bird“ Parker v zložitom životopisnom,extrémne dlhom snímku,ktorý nenudí,ale ak by bol skrátený zhruba o pol hodinu,výsledok by bol lepší? Clintova réžia je po celý čas sústredená a Forest predvádza pamätný výkon hodný zapamätania+Diane Venora ako jeho žena Chan Parker. Som rád,že som si pozrel netypického Clinta Eastwooda,ale zdokonalil sa,aby čoskoro prišiel snímok UNFORGIVEN. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Já nevím.. Jak Eastwooda fakt můžu, tak tady mi to přišlo tak moc suše učebnicové a akademicky líbivé, až se z toho pocitově stal vlastně protiklad jazzu jako takového. Whitaker ve své roli nemá žádné charisma (fakt nevím kde se berou ty hlášky o jeho perfektním herectví). Postavy mezi sebou nemají žádnou chemii. Děj skáče tam a zpět v čase, ale protože se v žádné rovině neděje nic zajímavého, je z toho ve výsledku jen homogenní masa vaty, ve které Whitaker jakože extaticky mačká saxík a všichni ho pozorují a jakože orgasmicky prožívají každý tón..hahaha.. Je to zase jen další klišoidní povídačka o trpícím umělci která voyeurismus maskuje za studii. Parker byl asi pro svět hudby důležitý ale zfilmování osudu důležitého člověka, nedělá automaticky důležitý, kvalitní a zábavný film.. ani když to důležité nic rozpitvávám na dvou a půl hodinách. ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

Je vidět, že Eastwood má jazz rád. A to by měl mít i divák tohoto snímku, protože o tom to celé je. O příchodu bebopu a soumraku jeho éry (scéna s příchodem rock'n'rollu), o heroinu, s kterým byla tato doba spjata (ten tehdy bralo mnoho ze zásadních postav bebopu, např. i Miles, Dizzy byl čestná vyjímka) a i o rasismu té doby (pohledy hostů podniku kde Chan tančí s Charliem, o Albino Redovi nemluvě). Režijně slušné, některá místa jsou opravdu skvělá - např. návštěva Stravinského. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (10)

  • Red Rodney (Michael Zelniker), rodným jménem Robert Roland Chudnick, působil jako filmový poradce. V hudební kariéře pokračoval s přestávkami, ovlivněnými užíváním drog, a nakonec přešel k post-bebopu. Jeho problémy s drogami přetrvávaly delší dobu a vyústily v jeho uvěznění v roce 1975 ve věku 48 let v Sandstone v Minnesotě. Během pobytu ve vězení poskytoval hudební výuku kytaristovi skupiny MC5 Waynu Kramerovi. V roce 1992 se objevil na albu „Charlie Watts Quartet - A Tribute to Charlie Parker with Strings“. O dva roky později zemřel ve věku 66 let na rakovinu plic. (sator)
  • Přezdívku „Yardbird“ získal Parker (Forest Whitaker) na začátku své kariéry a její zkrácená podoba „Bird“ mu pak zůstala až do konce života. Obě varianty se staly inspirací pro názvy různých jeho skladeb nebo alb jako například „Yardbird Suite“, „Ornitology“ či „Bird of Paradise“. Ohledně původu jeho přezdívky kolují dvě historky. První tvrdí, že prostě žil „volně jako pták“ („free as a bird“). Druhá popisuje příhodu, která se stala na turné, kdy při jízdě autem nešťastnou náhodou srazili kuře („yardbird“ je americký slangový výraz pro kuře). Prý tehdy donutil řidiče zastavit a mrtvé kuře si vzal s sebou domů, aby mu ho jeho domácí uvařila k večeři. (sator)

Reklama

Reklama