Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hemingwayova proslulá drsná povídka The Killers z roku 1927 se dočkala tří filmových adaptací. První, která patří po všech stránkách mezi nejlepší snímky filmu noir, natočil Robert Siodmak, druhou spolurežíroval v rámci školního cvičení na podzim 1956 Andrej Tarkovskij a třetí vytvořil v roce 1964 Donald Siegel.
Již v povídce je s neopakovatelnou opravdovostí zachycena atmosféra nelidského násilí: dva bledí, stejně odění pistolníci svou mluvou i pohyby věští tak intenzivní hrozbu a naprostou lhostejnost k ostatním mužům v lokále, kde se děj odehrává, že všichni pokorně naslouchají jejich rozkazům ještě předtím, než zabijáci vytáhnou zbraně a je odhalen jejich vražedný úmysl. Všichni jsou jakoby zmrazeni slovy pistolníků a instinktem děsu. Tuto základní situační strnulost a chlad s lakonicky cynickými dialogy Siodmakův film s velkým půvabem zachovává, slouží mu však jen jako prolog k postupnému osvětlování důvodů, proč ústřední postava boxera (debutující dvaatřicetiletý Burt Lancaster) postupně ztrácí vůli k životu. V dlouhých flashbacích je minulost zkoumána z několika hledisek: komplex akcí a skrytých motivů, který se odhaluje, má charakter labyrintu příznačného pro noirové filmy 40. let. Scenáristé navíc připisují postavu osudové ženy (v elegantním podání třiadvacetileté herecké hvězdy a Hemingwayovy osobní přítelkyně Avy Gardnerové), jež dává boxerově životní krizi zřetelný erotický podtext. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (65)

Mol 

všechny recenze uživatele

I DON'T LIKE TO BE ASKED TO COME UP HERE AND THEN TOLD I CAN GO! WHO DO YOU THINK YOU'RE PUSHIN' AROUND?!! Mno na první film to Burt celkem dával. Sice ve scéně z apartmánu, kde přišel s krásnou Lilly a pak oblétával zlou Kitty, jako motýl květy máku, tak jsem si říkal, že je dobře, že ho ti gangsteři odgrázlovali. A vůbec ti dva killeři byli na celém filmu to nejlepší. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Zásadní problém je v časové ose vyprávění. Hlavní postava příběhu (nikoliv filmu, tou je pojišťovací vyšetřovatel) natáhne kramle, a pak už nikoho nezajímá, proč se to stalo a jak to tehdy bylo. Uznávám sportovně, že vymyšlené je to dobře a zápletce nakonec nechybí logika, jenomže než se k tomu dostaneme, už dávno spíme. Další pečlivý dabing z dílny ČT - obsazení výborné, ale dialogy jsou napsané mizerně, sedmdesát let starý film musí používat dobové výrazy a ne jazyk dnešní. ()

Reklama

Radiq 

všechny recenze uživatele

Škoda, že zabijáci, po kterejch je film pojmenovanej, se ve filmu objeví jen v úvodní scéně a pak už jen tak okrajově. Byla to totiž nejlepší scéna a úplně jsem v nich viděl Julese a Vincenta, podle těch jejich keců. Úplně chápu, proč se tím Tarantino inspiroval. Taky ta vrstevnatost děje byla dobře vymyšlená... ale to je tak asi všechno. Pravej opak všeho dobrýho bylo třeba pochybné blouznění umírajícího komplice, kterej byl celej žhavej vyžvanit všechny podrobnosti. Dál to prostě nebyla žádná sláva. Ale jinak docela solidní noir. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Kriminálka s výbornou atmosférou a na svoju dobu veľmi originálnym spôsobom vyprávania deja. Keďže hlavný hrdina zomrie hneď na úvod a postupne sa z rozprávania iných o ňom dozvedáme viac. Len je škoda, že práve kvôli tomu je Lancaster na obrazovke dosť málo, no bol to jeho debut, takže to treba brať do úvahy. Poučenie z filmu - ženy sú mrchy a netreba im veriť a keď sa chlap zamiluje do nepravej, môže to mať fatálne následky... ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Tento noir ma az tak nezaujal, ako ostatne noir-.y /Big Sleep, The Maltese Falcon, Wellesov Touch of Evil/. Dost sa kombinuje noir s detektivkou, ide o vrazdu a jej vysetrovanie. Postavy su spravne cynicke, ale rezia Siodmaka ma nijako neoslovila, a postava Burta Lancastera je len jednorozmerna, skor nez by dialogy prezival, tak sa dialogy nanho len lepia. Ani Famme Fatale ma nezaujala. Raz staci pozriet, 2x asi nie. 60 % ()

Galerie (68)

Zajímavosti (15)

  • Na scénáři se výrazně podílel John Huston, ačkoli není v titulcích na vlastní žádost uveden. Když se scénář psal, byl Huston zrovna v armádě, a proto se pod snímek odmítl podepsat. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Jedná se o první ze tří filmů podle povídek Ernesta Hemingwaye, v nichž hrála Ava Gardner (Kitty Collins). (Pavlínka9)
  • Natáčení probíhalo v Universal Studios na adrese 100 Universal City Plaza v Kalifornii. (Terva)

Reklama

Reklama