Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hemingwayova proslulá drsná povídka The Killers z roku 1927 se dočkala tří filmových adaptací. První, která patří po všech stránkách mezi nejlepší snímky filmu noir, natočil Robert Siodmak, druhou spolurežíroval v rámci školního cvičení na podzim 1956 Andrej Tarkovskij a třetí vytvořil v roce 1964 Donald Siegel.
Již v povídce je s neopakovatelnou opravdovostí zachycena atmosféra nelidského násilí: dva bledí, stejně odění pistolníci svou mluvou i pohyby věští tak intenzivní hrozbu a naprostou lhostejnost k ostatním mužům v lokále, kde se děj odehrává, že všichni pokorně naslouchají jejich rozkazům ještě předtím, než zabijáci vytáhnou zbraně a je odhalen jejich vražedný úmysl. Všichni jsou jakoby zmrazeni slovy pistolníků a instinktem děsu. Tuto základní situační strnulost a chlad s lakonicky cynickými dialogy Siodmakův film s velkým půvabem zachovává, slouží mu však jen jako prolog k postupnému osvětlování důvodů, proč ústřední postava boxera (debutující dvaatřicetiletý Burt Lancaster) postupně ztrácí vůli k životu. V dlouhých flashbacích je minulost zkoumána z několika hledisek: komplex akcí a skrytých motivů, který se odhaluje, má charakter labyrintu příznačného pro noirové filmy 40. let. Scenáristé navíc připisují postavu osudové ženy (v elegantním podání třiadvacetileté herecké hvězdy a Hemingwayovy osobní přítelkyně Avy Gardnerové), jež dává boxerově životní krizi zřetelný erotický podtext. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (65)

classic 

všechny recenze uživatele

Konečne som videl - „pavučinový - Noir” , ktorý ma, maximálne ohromil a nadchol, asi preto, ako je spracovaný, jednak je, strhujúco a geniálne vyrozprávaný v retrospektíve, pomocou viacerých osôb, ktoré poznali - „Švéda” , na ktorého sa zavesili - dvaja vrahovia, ktorí ho najprv čakajú v reštaurácii, pričom nepríde, kolega ho pôjde varovať, že k nemu idú títo chlapíci, pričom - jemu to jedno, toto všetko vidím v úvodnej scéne, za pomoci skvelej Siodmakovej réžie a kamery - Elwooda Bredella, samozrejme za prispenia - BORCOV - scenáristov - Brooksa a Hustona, podľa poviedky Ernesta Hemingwaya, i tí dvaja, sú účinní a bezchybní... Švéda sa zbavia, a teraz prichádza, nejaký človek, aby to vyšetril. Volá sa Reardon, a jeho herecký predstaviteľ - Edmond O'Brien , mi pripomínal - fyziognómiou, slávneho Humphreyho “Boggieho” Bogarta. De - facto, Reardon je poisťovák, ktorý bude extrémne húževnatý, lebo Ole Anderson, ktorého prezývali - Švéd, mal vo firme - uzavretú poistku, bude ťažkým orieškom, rozlúsknuť tento intrígový orech, plný nástrah, prekvapení, plánov, kto je kto... Do deja, vstupuje, krásna - FEMME FATALE, alias - Kitty Collins, s prepožičaním tváre, božskej - Avy Gardner. Ja osobne milujem všetky - osudové ženy, ktoré dokážu poblázniť, nielen - vyčumeného Burta Lancastera, ktorý týmto - SKVOSTOM - DEBUTUJE. No, bohužiaľ, na nich, sa človek, škaredo - popáli. V partii s Ole Andersonom, sú i Colfax, 'Dum-Dum' i Blinky, všetko výborné postavy, samotný Reardon sa stretáva postupne s nimi, aby vyplávali na povrch - skutočnosti, ako sa vlastne, veci majú, či policajt - Lubinsky, mu pomáha, ktorý sa osobne poznal so Švédom. Skrátka, jeden z najlepších a najprepracovanejších - FILMOV NOIR, aké som kedy videl, vďačím za to najmä, atmosfére, potom spracovaniu, od scenára, cez réžiu, až po kameru, a čo by bol film bez hereckých výkonov, však ? Lancaster a Gardner, sú skvelí, i keď majú menej priestoru... Zabudol som, že film má - 4. nominácie na Oscara, už automaticky som bol zapálený po veci, i bez tých - nominácii, sú len čerešničkou na torte ! ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

9/10 Noir podľa Hemingwaya. Titulnú poviedku som čítal, ale absolútne si ju nepamätám. Film je ale skoro dokonalá žánrovka so všetkým, čo noir potrebuje: je tu tajomná vražda, zločin, vyšetrovanie, podrazy, femme fatale i hra s tieňmi. "If there's one thing in this world I hate, it's a double-crossing dame." ()

Reklama

mortak 

všechny recenze uživatele

Z několikastránkové povídky Ernesta Hemingwaye celovečerní film? Ovšem i on oceňoval příběh, který naváže na první čtvrthodinu filmu, která je přepisem jeho povídky. Tempo, přesně obsazení herci, double-crossing, krásná a chladná Ava - co více si od filmu-noire přát. I když scénář okatě vykrádá Občana Kane... Ale tak to v tehdejším studiovém systému chodilo. Jakmile bylo něco nového, hned se to kopírovalo. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Odhaľovanie skutočností a retrospektívy sa mi v tomto filme páčili. Bolo to dosť drsné, neidealizujúce, proste taká tá atmosféra, ktorá mi v tomto žánri Film-Noir nevadila. Dej a príbeh si ma však veľmi nezískal, aj keď motív falošnej a zvodnej ženy má niečo do seba. Inak ten box bol kedysi niečím ako je dnes futbal, proste dosť veľký fenomén, ani tu nechýbal. Možno to bolo občas ozaj prekombinované, no nie je to zas niečo, kde by ste sa úplne ľahko stratili, treba trocha dávať pozor, lebo na mnohé dnešné filmy to nie je zložité, akurát mňa to už ku koncu akosi nebavilo. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Existují nezpochybňované žánrové klasiky, nad kterými krčím ramena a v lepším případě jim nadělím průměrné hodnocení. Na druhou stranu existují snímky, které mi přijdou nedoceněné. K nim řadím i Zabijáky, jakkoli se na ČSFD pohybují v červeném poli. Podle počtu hodnotících se totiž jedná v podstatě o neznámý film, i když několikrát proběhl na televizních obrazovkách. Kdybych měl sestavit žebříček nejlepších filmů žánru noir, figurovali by Zabijáci někde v druhé polovině první desítky. Krátkou Hemingwayovu povídku o chladnokrevné vraždě na objednávku scénář rozšířil do podoby rafinovaného podrazu v podsvětí, který vypluje na povrch až po letech díky zvídavému a houževnatému pojišťovákovi. Slavný Burt Lancaster v pro něj nezvyklé roli oběti, která nehraje ve filmu první housle. Celkový dojem: 90 %. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (15)

  • Na scénáři se výrazně podílel John Huston, ačkoli není v titulcích na vlastní žádost uveden. Když se scénář psal, byl Huston zrovna v armádě, a proto se pod snímek odmítl podepsat. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Siodmakův film byl jednou z mála hemingwayovských adaptací, které sám spisovatel obdivoval a neustále ho promítal svým hostům ve svém domě na Kubě. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Film bol tak úspešný, že kiná v New Yorku boli otvorené celých 24 hodín, aby uspokojili dopyt divákov. (westerns)

Reklama

Reklama