Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hemingwayova proslulá drsná povídka The Killers z roku 1927 se dočkala tří filmových adaptací. První, která patří po všech stránkách mezi nejlepší snímky filmu noir, natočil Robert Siodmak, druhou spolurežíroval v rámci školního cvičení na podzim 1956 Andrej Tarkovskij a třetí vytvořil v roce 1964 Donald Siegel.
Již v povídce je s neopakovatelnou opravdovostí zachycena atmosféra nelidského násilí: dva bledí, stejně odění pistolníci svou mluvou i pohyby věští tak intenzivní hrozbu a naprostou lhostejnost k ostatním mužům v lokále, kde se děj odehrává, že všichni pokorně naslouchají jejich rozkazům ještě předtím, než zabijáci vytáhnou zbraně a je odhalen jejich vražedný úmysl. Všichni jsou jakoby zmrazeni slovy pistolníků a instinktem děsu. Tuto základní situační strnulost a chlad s lakonicky cynickými dialogy Siodmakův film s velkým půvabem zachovává, slouží mu však jen jako prolog k postupnému osvětlování důvodů, proč ústřední postava boxera (debutující dvaatřicetiletý Burt Lancaster) postupně ztrácí vůli k životu. V dlouhých flashbacích je minulost zkoumána z několika hledisek: komplex akcí a skrytých motivů, který se odhaluje, má charakter labyrintu příznačného pro noirové filmy 40. let. Scenáristé navíc připisují postavu osudové ženy (v elegantním podání třiadvacetileté herecké hvězdy a Hemingwayovy osobní přítelkyně Avy Gardnerové), jež dává boxerově životní krizi zřetelný erotický podtext. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (65)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Zabijáci sú zaujímaví hlavne štruktúrou rozprávania. Príbeh nie je klasicky orámovaný postavou, ktorá nám rozpráva svoj príbeh, ale paralelne s vyšetrovaním prebieha rekonštrukcia toho, čo sa stalo v takom poradí, v akom sa to dozvedajú vyšetrovatelia od podozrivých a svedkov. Takže príbeh Lancasterovej postavy nie je lineárny, ale postupne sa zloží na konci ako skladačka. Týmto líniám je venovaný približne rovnaký priestor. Bohužiaľ som videl film s eng titulkami, ktoré občas nebolo možné všetky čítať a pri podobných prekombinovaných stories to bol trochu problém. Na začiatku som si povedal, že blondínka sa mi páči viac, ako brunetka Avy Gardner, škoda, že to tak nevnímal aj Lancaster, mohol sa vyhnúť smrti. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Z několikastránkové povídky Ernesta Hemingwaye celovečerní film? Ovšem i on oceňoval příběh, který naváže na první čtvrthodinu filmu, která je přepisem jeho povídky. Tempo, přesně obsazení herci, double-crossing, krásná a chladná Ava - co více si od filmu-noire přát. I když scénář okatě vykrádá Občana Kane... Ale tak to v tehdejším studiovém systému chodilo. Jakmile bylo něco nového, hned se to kopírovalo. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Zásadní problém je v časové ose vyprávění. Hlavní postava příběhu (nikoliv filmu, tou je pojišťovací vyšetřovatel) natáhne kramle, a pak už nikoho nezajímá, proč se to stalo a jak to tehdy bylo. Uznávám sportovně, že vymyšlené je to dobře a zápletce nakonec nechybí logika, jenomže než se k tomu dostaneme, už dávno spíme. Další pečlivý dabing z dílny ČT - obsazení výborné, ale dialogy jsou napsané mizerně, sedmdesát let starý film musí používat dobové výrazy a ne jazyk dnešní. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Zajímavě poskládaný příběh, začíná se koncem a postupné rozplétání toho, co se stalo předtím, mě vtáhlo a nepustilo.. Edmond O'Brien v roli vyšetřovatele zločinu ohromně sympatický, ta jeho zvědavost byla parádní, na všechny otázky chtěl najít odpověď.. Burt Lancaster jako Švéd skvělý, působil přirozeně a uvěřitelně, každé hnutí jeho mysli a každý pohled byl čitelný.. Mám ráda tyhle starší kousky, mají své nezaměnitelné kouzlo.. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Tento noir ma az tak nezaujal, ako ostatne noir-.y /Big Sleep, The Maltese Falcon, Wellesov Touch of Evil/. Dost sa kombinuje noir s detektivkou, ide o vrazdu a jej vysetrovanie. Postavy su spravne cynicke, ale rezia Siodmaka ma nijako neoslovila, a postava Burta Lancastera je len jednorozmerna, skor nez by dialogy prezival, tak sa dialogy nanho len lepia. Ani Famme Fatale ma nezaujala. Raz staci pozriet, 2x asi nie. 60 % ()

Galerie (68)

Zajímavosti (15)

  • Ocenění: Cena Edgara Allana Poea 1947: scénář (A. Veiller), producent (M. Hellinger) a režisér (R. Siodmak). [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Ava Gardner si všechny své party nazpívala sama, ale studio se rozhodlo ji předabovat. (Terva)
  • Natáčení probíhalo v Universal Studios na adrese 100 Universal City Plaza v Kalifornii. (Terva)

Reklama

Reklama