Režie:
Clint EastwoodScénář:
Ernest TidymanKamera:
Bruce SurteesHudba:
Dee BartonHrají:
Clint Eastwood, Verna Bloom, Marianna Hill, Mitchell Ryan, Jack Ging, Stefan Gierasch, Geoffrey Lewis, Scott Walker, Walter Barnes, Billy Curtis (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neznají jeho jméno ani tvář, ale navždy si zapamatují den, kdy přijel do města... Tajuplný cizinec (C. Eastwood) se znenadání objeví v zapadlém městečku a je místními najat, aby je chránil před nájezdy pistolníků. Lidé však netuší, že tulák skrývá překvapivější tajemství, než by se mohlo na první pohled zdát, a když vezme spravedlnost do svých rukou, začnou se dít nečekané věci! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (1)
Recenze (227)
Neobyčejný Eastwoodův western s takřka hororovou atmosférou. Minimálně poslední desetiminutovka a zejména scéna s bičem v plamenech westernový žánr hodně překračuje. Dočetl jsem se tu, že je jeho postava pěkný hajzl, já mu naopak fandil a jeho vypořádávání se s pokryteckou "morálkou" mě bavilo víc než jeho pistolnická kouzla. Po čertech skvělý film za pět prásknutí bičem. ()
Clint je pre mňa westernová ikona, t.j. stačí keď mlčky stojí pred kamerou a už tým výtvára výbornú atmosféru. Vždy hrá postavu, ktorá málo hovorí, ale veľa povie. Tak je tomu aj teraz. Film vám po malých kúskoch odhaľuje skrytú pointu (pozornejšý divák si ju však všimne), ktorá vyvrcholí výborným záverom. Ďaľšý kvalitný western s Clintovej dielne. ()
Pro mne je to jasný důkaz toho, že Eastwood nezcepeněl na stará léta, ale že byl vždycky prachmizerný filmař. "Tulák" je křečovitá kopie Leoneho stylu s ještě křečovitější snahou o významový přesah a křečovitými postavami zahranými křečovitými herci. Dokonce i na tehdejší poměry se Clint předvedl jako sexistické hovádko - jediné dvě ženské postavy jsou víceméně lehce zvládnutelné, masochistické kurvičky, které slastně vzdychají, když je hrubou silou pokoří chlapák s alkoholovým dechem. Oceňuji závěrečné inferno, ale kromě toho to byla bída s nouzí. ()
Na chvíli se vcítím do pana Jekylla a pana Hydea. Přestože jsem s filmem měl několik nepříjemných problémů, tak neváhám střelit snímku plný počet. Svojí atmosférou totiž film připomíná opusy páně Peckinpaha a ty, jak známo, nešetří násilím (tady to není zas tak divoké) a ani nelichotivým zobrazením ženy (tady splněno do puntíku). Leč to celé je čistokrevný western s neokoukanou zápletkou, výborným antihrdinou a režijní bravurou samotného Eastwooda. Film je v podstatě o tom, jak by asi vypadalo Pravé poledne, kdyby ho točil Peckinpah. Zážitek to byl věru cynický až na krev. A ta první desetiminutovka mě docela znechutila, leč tentokrát se čekání vyplatilo. Clint Eastwood jako největší ranař své kariéry. ()
Inu to je tak, říkáte si: Eastwood v nejlepší herecké formě a western vedený jeho tehdy začátečnickou režijní rukou? To po těch hereckých zkušenostech, co stihnul nadělat, bude určitě zajímavé. A ono to zajímavé je, ale tak nějak jinak než byste mohli čekat:) Tulák je sice western se všemi rekvizitami, které byste mu při otázce na toto téma přiřkli, a Tulák coby postava je jeden z nejdrsnějších šmejdů, co kdy vkročili do lítaček saloonu, ale co se týká příběhu, je to celé naprosto nečekaně nadpřirozená zkazka s rovněž nečekaně snovou atmosférou. A není to sen právě příjemný, což naštěstí neplatí pro divácký zážitek...tedy, ne tak docela, protože když nevíte, do čeho jdete, můžete (podobně jako já) být docela významně rušeni svým pocitem nejistoty z toho, co se to sakra vlastně na tom plátně/obrazovce děje. Rozhodně doporučuji podívat se víckrát, protože jinak hrozí nemalá křivda. Jistých sedmdesát procent, někdy i o něco víc. ()
Galerie (98)
Zajímavosti (20)
- Střih tohoto filmu byl proveden ve srubu na břehu jezera Mono. (Marek06)
- Filmové městečko Lago, ve kterém se film odehrává, postavili tvůrci na břehu jezera Mono. To je ve skutečnosti jakýmsi mrtvým mořem, jehož voda byla odvedena, aby napájela pitnou vodou neukojitelné Los Angeles. Na stavbě městečka pracovala 46členná posádka techniků a deseti dělníků deset hodin denně po dobu osmnácti dnů na stavbě čtrnácti domů a dvoupatrového hotelu. (ClintEastwood)
- Na náhrobcích na hřbitově se nalézají tři jména, která Clint Eastwood považuje za své režisérské vzory - Don Siegel, Brian G. Hutton a Sergio Leone. (Roztržitý Luke)
Reklama