Zlatá šedesátá - Série 1 (2009) (série)
Obsahy(1)
Ještě před absolvováním FAMU oslovil nejen pedagogy svými krátkými filmy, které nepostrádaly svěží estetické hodnoty ani schopnost společensky rezonující výpovědi. Každý Hanákův snímek nesl pečeť jeho citlivě prožívaného vztahu k realitě, který na jednu stranu objevoval v působivých nuancích její poetický rozměr a na stranu druhou vedl k jejímu kritickému zobrazování. Mladý režisér měl především zvláštní slabost pro patafyziky – tedy umělce života a kreativní jedince z okraje společnosti. Zároveň se odvážil s kamerou zachytit tabuizovaná prostředí, jako byl polosvět oficiální prostituce v hotelu Alcron (Alcron – 1963), zázemí artistů, udržujících si za cenu tvrdé práce svobodu uprostřed totalitního režimu (Artisti – 1965), či chrám se zbytky hluboce věřících obyvatel (Omša – 1967). Konflikt s režimem byl jen otázkou času. Ironický dokumentární snímek Prišiel k nám Old Shatterhand (1966), v němž Hanák nahlížel běžnou realitu socialismu pohledem cizince, byl z vyššího rozhodnutí uložen do trezoru. Zákazem byl postižen také jeho první celovečerní snímek 322 (1969), v němž se nejen bilancuje život umírajícího muže středního věku, ale i dvacetiletá zkušenost se socialistickým zřízením. Na plátna se nedostalo ani Hanákovo vrcholné dílo – dokumentární zachycení zanikajícího světa starých horalů Obrazy starého světa (1972). (Česká televize)
(více)Hrají
Dušan Hanák
Československo