Režie:
Mark RomanekScénář:
Alex GarlandKamera:
Adam KimmelHudba:
Rachel PortmanHrají:
Carey Mulligan, Andrew Garfield, Keira Knightley, Izzy Meikle-Small, Charlie Rowe, Ella Purnell, Charlotte Rampling, Sally Hawkins, Nathalie Richard (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V blízké budoucnosti pracuje jednatřicetiletá Britka Kathy H. jako pečovatelka dárců orgánů. Její práce je těžká, vyčerpávající a depresivní, neboť většina lidí, s kterými v sanatoriu přijde do styku, po nějaké době umírá. Když se mezi pacienty a umírajícími začnou objevovat i její bývalí spolužáci a známí, ponoří se Kathy do nostalgických vzpomínek na své dětství, na své dva nejlepší přátele Ruth a Tommyho, ale především na své neobvyklé dospívání na záhadami opředené internátní škole Hailsham. Kathy se probírá vzpomínkami na zvláštní posedlost školou umění, na učitele štítící se svých žáků, na podivné poznámky o poslání dětí i na šok, který Kathy pocítila, když jí toto poslání bylo vyjeveno. Nyní již Kathy nemá co ztratit, neb kruh jejího života se právě uzavírá.
Dystopický román Neopouštěj mě (Never Let Me Go) z pera anglického spisovatele japonského původu Kazua Ishigura se od svého vydání v roce 2005 hřeje na výsluní přízně literárních kritiků, kteří jej odměnili nominací na prestižní Man Bookerovu cenu a příčkou v žebříčku týdeníku Time „100 nejlepších anglicky psaných románů z let 1923-2006“.
(kiddo)
Videa (4)
Recenze (580)
Scénář: Alex Garland .. Všední milostný trojúhelník v nevšedních a dosti neetických rovinách. Absurdně komorní verze The Island (a jiných podobných příběhů) bez vzpoury či jakéhokoliv logického odporu anebo rozvedení důvodů, proč jsou všichni tak odevzdaní a jen tiše zamilovaní.. ()
Decentní alternativní verze našeho světa, v které etika a morálka šli stranou pro vytvoření člověka bez nemocí. Obraz dokonale prodává všechnu melancholii a herecké výkony, ale mě osobně tu chyběl ten důvod/cit, kterým bych se k postavám dokázal přiblížit a nevnímat je jen jako (neberte to doslova;-)) ovce čekající na porážku. Přesto mě fascinovala ta morální prázdnota světa, nulový nesouhlas "obětí" a nepřítomnost boje o život... Tohle je přeci tak nelidské. Pro hlubší pochopení to vidím na knihu, tím snad film splnil svůj účel. Jako zamyšlení nad lidskostí, osudem, smyslem existence i jejím cílem "pouze" dobré. PS. neplakal jsem. PPS: kdyby v tom hráli herci z Číny nebo KLDR, tak tomu věřím více:) ()
Největší chybou je jednoznačně obsazení.Ošklivá Carey Mulligan s parukou na hlavě (byla to doufám,paruka)mne vyloženě rozčilovala svou lhostejností po celý film.Nedokázala ze mě vymáčknout jedinou slzu,připadalo mi,že je to prostě herečka bez emocí.Jako Kathy jen tiše seděla,civěla,občas brečela a údajně potichu doufala,že se její údajně nejlepší kamarádka rozejde se svým přítelem,aby ho mohla mít pro sebe.Když už ho získá(ne snad,že by pro to něco udělala,impuls jí dala Ruth),brzy ho zase ztratí.Já se ale ptám.. proč,když do sebe byli Tommy a Kathy tak zamilovaní,společně neutekli?Proč se nedali dohromady hned jak se zamilovali?Odpovědí je,že tohle celé vlastně nemá vůbec smysl.Možná bych měla jiný názor,kdyby roli Kathy dostala Keira.Jsem si jistá,že ta by mě ohromila a možná i dohnala k slzám.Prkenné Carey se stejným výrazem v nesympatickém ksichtíku po celý film se to fakt nepovedlo.Dojatá jsem byla až když jsem viděla umírající Ruth (Keira),ačkoliv se nikdo její smrtí moc nezabýval.To bylo samé Tommy tohle,Kathy tamto..na jednu stranu opravdu poutavý námět a děj,na druhou zkrátka špatně zvolení herci.Láska hlavní dvojice snad ani nikoho nemohla dostat,protože to zkrátka nemělo žádnou jiskru,nic.Upřímně jsem ještě nikdy nebyla tak nejistá ohledně hodnocení filmu.Nakonec dávám tři hvězdičky;jedna za příběh&originalitu,druhá za atmosféru a třetí za Keiru.Ale opravdu to není moc zasloužené..no,škoda nevyužitého potenciálu. ()
Hľadať v tomto filme odpovede na otázky "ako funguje systém?" alebo "prečo sa nebúria?" je hrubé nepochopenie celého konceptu. Toto treba iba precítiť a vychutnať si precíznu réžiu a vynikajúce herecké výkony (najmä vo finálnej tretine). Samozrejme, je to celé už samotnou zápletkou emocionálne vydieranie s predvídateľným slzopudným záverom, ale pri dobrom nastavení sa to človeka nemôže nedotknúť. ()
Mám rád tento námet a načrtnutie dystopickej spoločnosti vo filme bolo tiež výborné. Len čo z toho, že jej ďalšie rozvedenie v scenári bolo minimálne hlúpe, ba priam až iritujúce. Prečo by sa mali mladí ľudia plní života len tak zmieriť, že onedlho zomrú? Ako prasce na porážku. A prečo? Preto aby sa pár dedkov mohlo priemerne dožívať sto a viac rokov? To je choré a tak nereálne, až to bolí. To bol ten pokrok v medicíne? Taký pokrok by bol možný aj v realite, ale nikto nad tým ani len nerozmýšľa, veď takého pošahanca by rovno šupli do blázinca, v tom lepšom prípade. Myslím, že Kazuo Ishiguro totálne neodhadol prirodzené chovanie ľudí a prekrútil ho do akejsi smiešnej, nasieracej karikatúry. 50/100 ()
Galerie (46)
Zajímavosti (7)
- Některé scény byly natočeny na pláži v Holkham, kde Keira Knightley natáčela film Vévodkyně (2008). (rafix)
- Francouzský název filmu Auprès de moi toujours lze přeložit jako „Navždy v mé blízkosti“, německý Alles, was wir geben mussten zase jako „Všechno, co jsme museli dát“. (R´Hell)
- V záběru kdy se Tommy (Andrew Garfield) rozběhl k ztroskotané lodi, za sebou nechává stopy v písku, které v dalším záběru zmizely. (AAnubis)
Reklama