Scénář:
Harry KleinerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Siegfried Rauch, Elga Andersen, Luc Merenda, Louise Edlind, Angelo Infanti, Carlo Cecchi, Jean-Claude Bercq, Ronald Leigh-Hunt (více)Obsahy(1)
Právě po roce se americký profesionální závodník Michael Delaney vrací na závodiště ve Francii, kde byl během závodu trvajícím 24 hodin těžce zraněn. Při prohlídce místa si uvědomuje silné sympatie k Lise Belgettiové, vdově po jezdci, který tragicky zemřel při stejné nehodě. Přestože se Delaney dlouho vzpamatovával z řady těžkých zranění, znovu usedá do svého oblíbeného vozu značky Porsche. Také v tomto závodě Le Mans přitom jde hlavně o souboj a prestiž dvou největších automobilových „stájí" firem Ferrari a Porsche... Hlavní roli v akčním snímku režiséra Lee H. Katzina ztvárnil hollywoodský herec Steve McQueen, známý z řady úspěšných filmů (Sedm statečných, Velký útěk, Motýlek, Bullittův případ a Útěk). Jistě je vhodné připomenout, že také sám závodil a vyzkoušel i obtížný okruh Le Mans, kde se již v té době často jezdilo rychlosti překračující 320 km za hodinu. Film zaujme fascinujícím pohledem do světa automobilových závodů a jeho zákulisí (kameru vedli René Guissart Jr. a Robert B. Hauser), stejně jako autentickými místy závodu. Působivou hudbu k filmu napsal známý francouzský skladatel Michel Legrand. (Česká televize)
(více)Recenze (261)
Nu, čekal jsem, že tam o NĚCO půjde, nedočkal jsem se. Akční? Dobrodružný? Závodní! z tohohle filmu mám pocit, že byl skutečně natočený, měl hlavu a patu, příběh a dialogy. Pak přišel někdo s nápadem na experiment, kdy ne že se vystříhají nadbytečné scény a záběry a ponechá se příběh, ale že se právě film sestříhá pouze z těch nadbytečných záběrů a sem tam se proloží "vystřiženými" dialogy. Docela by mě tedy zajímal název filmu, kde se použily ty původní záběry. Nevěřím, že takhle to bylo zamýšlené, a nevěřím, že zbytek filmu autoři vyhodili a nechali tak jen "tohle". ~~~ Ano, přiznávám, nejsem fandou aut, jsou mi ukradená, a to jako že úplně, ale čekal jsem tu nějaký příběh. A ono hlasité PRD. ()
Hraný film dokumentující jeden závod 24 hodin Le Mans. S minimem dialogů, s maximem zvuků motorů a rytmů srdcí. Zvláště od druhé poloviny adrenalinová podívaná. Vhodné pro řidiče a fanoušky závodů, nevhodné pro ženy. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=mWdhnynpvlY ()
Spracovaním je to čisté neoformalisticé nebíčko a potých dekádach aj vizuálne totálne uhrančivé, pútavé retro. Drvivá väščina filmu sa odohráva na závodnej dráhe, avšak trajektórie závodiacich áut sa stávajú úplne legitímnym metaforickým jazykom, ktorý uvážene rozvíja medzi časom načrtnuté vzťahy postáv. Nejde o príbehový nedosatok, ale celkom rafinovanú poetiku ktorej nie je cudzia ani pre atmosféru úplne kľúčová lakonickosť. Strih a záberovanie plní sny cinefilov, aj nadšených fanúšikov car racingu. ()
Dámy a pánové, ve čtyři hodiny odpoledne odstartuje za přehlušujících zvuků burácejících motorů nejtěžší a nejslavnější závod všech dob. Závodníci budou muset ze sebe a ze svých speciálů dostat maximum. Stanou se hrdiny, kteří se zapíšou do dějin automobilových závodů. Jedním jezdcem usedajícím do kokpitu vozu je i frajer Steve McQueen. Čekala jsem trošku více nervy drásajících okamžiků. Líbily se mi záběry z pohledu řidiče. Na malou chvilku jsem si připadala, že sedím ve voze s ním a bedlivě sleduji trať před sebou. ()
Le Mans příběh mimo dráhu opravdu škodí. Burácení motorů nadupanejch aut, kterejm řidiči pěkně dupou na krk, určitě přivede nejednoho automobilovýho nadšence k orgazmu a dokonalá kamera a střih nekompromisně vtáhnou na asfalt do nadupanejch závodních speciálů. Člověk pak úplně cítí přetížení v zatáčkách a návaly adrenalinu. Dokonalé. Nic se nevyrovná bedlivému sledování trati z pozice řidiče, aut před sebou a přemýšlení nad tím, jak se konečně dostat před ně. ()
Galerie (17)
Photo © Solar Productions
Zajímavosti (25)
- Počas pretekov Le Mans 1970 bolo umiestnenych 19 kamier pozdĺž trate, ktoré dohromady natočili 40 000 metrov filmu a 3 ďalšie kamery viezol Porsche 908 štartujúci za Solar Productions. Za volantom sa striedali H. Linge a J. Williams. Ich úloha bola pred štartom spustiť všetky kamery, odštartovať čo najrýchlejšie a potom sa držať vo vedúcej skupine jazdcov tak dlho, ako to len bude možné, aby sa natočilo čo najviac. Napriek nespočetným zástavkám v boxoch kvôli nabíjaniu kamier sa nakoniec celkovo umiestnili na výbornom 9. mieste konečného poradia! (pravo)
- Steve McQueen se nikdy jako závodník neúčastnil 24 hodinovky v Le Mans, vrcholem jeho závodnické kariéry byl závod 12 hodin v Sebring,u kde startoval s Peterem Revsonem a zvítězil ve své kategorii s třílitrovým Porsche 908/2, celkově byl druhý se ztrátou 23 vteřin za Mario Andrettim na Ferrari. Toto umístění je o to cennější, že ho McQueen vybojoval se sádrou na noze, kterou měl po nehodě na motocyklu z předchozího závodu. (xisp)
- Steve McQueen (Michael Delaney) po skončení tohoto filmu již nikdy v autě nezávodil. (Mol)
Reklama