Režie:
Tony ScottScénář:
Mark BombackKamera:
Ben SeresinHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, Chris Pine, Rosario Dawson, Jessy Schram, Kevin Dunn, Ethan Suplee, Kevin Chapman, Kevin Corrigan, Lew Temple, Elizabeth Mathis (více)VOD (4)
Obsahy(4)
Téměř kilometr dlouhý nákladní vlak bez posádky, který veze nebezpečný toxický náklad, se řítí krajinou směrem k hustě osídlené oblasti. Bývalý inženýr a mladý průvodčí mají riskantní plán, jak ho zastavit… Masivní lokomotiva bez obsluhy, které přezdívají Bestie, veze toxický náklad a řítí se zběsile krajinou. Je téměř nemožné ji zastavit, vše, co se jí postaví do cesty, se vypaří. Bývalý inženýr a mladý průvodčí mají neuvěřitelný plán – čekají na Bestii na palubě dalšího vlaku ve snaze ji zastavit a zachránit tak nedaleké město před ničivou katastrofou. V tomto napínavém thrilleru Tonyho Scotta uvidíte držitele Oscara Denzela Washingtona a Chrise Pinea. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 077)
Scottovo sympatické ohlédnutí za devadesátými lety v jeho typickém (tj. roztěkaném, dynamickém a efektním) podání, jemuž ale chybí jakékoliv překvapení a v mém případě i větší porce napětí. Než znova Unstoppable, to si dám radši 30x za sebou Nebezpečnou rychlost, kde je víc nejen již zmíněných ingrediencí, ale i humoru, charismatu (nic proti Pineovi, ale Reeves je jenom jeden) a vlastně i toho sexu. ()
To zase jednou našim distributorům ujel vlak. Ještě dříve, než se Unstoppable prohnal americkými kinosály, tu stálo datum 25.11.2010. Teď tu nestojí nic, navzdory slušnému hodnocení i ze strany kritiky. A čekat, až se ti naši zpomalení borci rozhoupou, se mi fakt nechtělo. A když se tedy rychlík přiřítil po internetové kolejnici, nastoupil jsem. A po pravdě jsem lehce zklamán. Všechny atributy jsou TonyScottovské: barevné filtry, kamera, hudba, Denzel. Jenže už mi to asi nestačí. Jedeme pořád po té samé dráze. Navíc se zde opravdu mělo řešit více věcí logičtěji. A spád filmu prostě není takový, aby právě tu častou nelogičnost zakryl. Z prvních 60-ti minut se mi toho moc pamatovat nechce, ve finále se nakonec tempo i tep zvedají, ale porovnám-li to se dvěma nejznámějšími vlakovými filmy - Přejezd Cassandra a Splašený vlak, tak tohle jednoduše nestačí. Atmosférou, tíživostí, ničím. Za 87 minut jsme hotoví a při vyhlídce na Tonyho další filmy (hlavně Top Gun 2), mám lehce přidušený výraz. 100 miliónů dolarů(rozpočet)/130 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Je smutné, že Tony Scott už se nad klišé nepovznáší, ale jenom je používá. Doslova každý záběr už někde byl a každá hláška někde padla. Na druhou stranu - jednou do roka, proč ne. Závěrečná půlhodina je z hlediska adrenalinu v kinech poslední doby nevídaná, ač tu žánrovou škatulku láme i za hranice Spider-mana a Johna McClanea. ()
Tony Scott se na nás opět řítí a nyní k tomu využívá vskutku originálních prostředků. Tentokrát to nejsou drsňácké postavy nelítostných gangsterů či odhodlaných zastánců zákona, ani děj prosycen krví, těžknoucí pod množstvím prostřílených kulek či touha po kruté pomstě. V tomto případě si vzal Tony do parády v podstatě jeden hlavní "prostředek", který si po celý film rozhoduje nemilosrdně po svém. Nejde s ním vyjednávat, je nebezpečný, je zběsilý, je toxický a hlavně, je "Nezastavitelný." Vlak číslo 777. Od začátku do konce je tento film akcí našlapaným adrenalinovým zážitkem. K tomu Tony přihodil "trendy" moderní technické vymoženosti (všudypřítomné mobilní přístroje, zde kupodivu všechny funkční, s absencí otřepané "není tu signál" linie, či generace mladistvých, zde v podání Denzelových dcer, vychovávána MTV) a také tradiční klišé. Fádní rozhovory o vztahových poměrech ("Pořád jí volám." či "To je mi líto."), rodinné odloučení, problémové vztahy hlavních hrdinů s dcerami a manželkou. K nápravě a usmíření samozřejmě v závěru filmu dojde, jakmile se o jejich hrdinných skutcích jejich drahé prostřednictvím obrazovky s vysokým rozlišením, dovědí. Denzel Washington coby dlouholetý zkušený veterán a Chris Pine jako mladistvý nováček vytvořili skvělou dvojku. A volba Rosario Dawson do role řídící seřadiště, či co to bylo, byla výborná. Stejně rychle, jako se na Vás v úvodu přivalí snůška množství klišé, tak se po chvíli docela úspěšně "vzdálí" a na tu hlavní kolej nastupuje "neřízená" podívaná. ()
Scott zkrotil vizuální orgie na minimum a místo toho nechává Jamese T. Kirka a seňora Creasyho utáhnout brzdy Splašenému vlaku, který si to sype v maximálním warpu. To vše v nejnapínavějším bijáku tohoto roku, kdy jsem si několikrát bezděčně ulevil ‚No, ty vole!‘. Bez kapky studu přiznávám, že jsem doufal v happy-end stejně tak jako dojaté americké rodiny hrdinů u televizních obrazovek, aneb když klišé s adrenalinem fungují v tom nejlepším možném poměru. [Shodou okolností sledováno ve vlaku. Vzkaz kino distributorovi je snad tím pádem jasný.] ()
Galerie (37)
Zajímavosti (26)
- O skutečnou lokomotivu č. 8888 projevilo po nehodě zájem několik železničních muzeí. Společnost CSX je však odmítla a lokomotiva byla později modernizována na verzi SD40-3 a opatřena novým číslem 4389. (Foxhound#1)
- Ve scéně, kdy se vlak blíží „plnou“ rychlostí k přejezdu, na kterém stojí přívěs s koňmi, je krátký střih na vlak a přes koleje přeběhne bobr. Při srovnání rychlosti onoho zvířete a blížícího se vlaku je jasné, že vlak jede doslova krokem. (Mashe)
- Náklady na výrobu byly přibližně 68 milionů amerických dolarů. (NIRO)
Reklama