Reklama

Reklama

Emily Brontëová: Bouřlivé výšiny

(TV film)
  • Velká Británie Wuthering Heights

Obsahy(1)

Sirota Heathcliff je vychovávaný bohatou rodinou Earnshawovcov z Yorkshire, no neskôr práve tejto rodine prisahá pomstu.
V prvej časti dvojdielneho snímku prichádza Catherine (Rebecca Night), napriek varovaniam svojho otca Edgara Lintona (Andrew Lincoln), aby neprekročila hranice šľachtického pozemku, do odľahlého sídla, kde sa zoznámi s očarujúcim, ale chorľavým bratrancom a mužným Haretonom (Burn Gorman). Obaja sú opovrhovanými a zneužívanými synmi bohatého Heathcliffa z Earnshawu (Tom Hardy). Heathcliff bol vychovaný ako najlepší priateľ Cathy (Charlotte Riley) jej milým a veľkorysým otcom, pánom Earnshawom (Kevin McNally). Po jeho smrti sa jeho syn a následník vrátil z internátu, oženil a Heathcliffa degradoval na úroveň chlapca zo stajní, len aby mohol zostať so svojou milovanou Cathy. Tá sa však po náhodnom stretnutí s elegantným gavalierom Edgarom Lintonom zamiluje a na Hindleyovo potešenie táto správa zdrveného Heathcliffa vyženie zo sídla.
V druhej časti uplynuli tri roky a Heathcliff sa vracia s dostatočným majetkom na to, aby mohol odkúpiť sídlo, práve deň potom, čo sa Cathy vydá za Edgara. Zaháji svoj plán pomsty, ktorý však namiesto uspokojenia prinesie všetkým iba utrpenie. Po smrti Cathy a neskôr Edgara jeho nenávisť zasiahne ďalšiu generáciu, ktorá sa však spojí za účelom bojovať za ušľachtilejšie a trvalejšie hodnoty. (Incantator)

(více)

Recenze (71)

eLeR 

všechny recenze uživatele

Príbeh Emily Brontë je plný smútku, žiaľu a utrpenia. Nedala im vôbec vydýchnúť. Sama vo svojom živote zakúsila málo lásky a šťastia, a možno preto to šťastie nedopriala ani svojim postavám. Spracovanie je naozaj slušné, drží sa predlohy a dve veci ho robia viac ako len TV filmom ... výborné herecké výkony a hudba. Mne osobne tam chýba viac toho tajomného, strašidelného a viac rozfúkaných vlasov. ()

Lanark 

všechny recenze uživatele

Mrdka v oku zůstává, ale je třeba si nasypat trochu popel na hlavu. :) Po 50. poslechu soundtracku, který je skvělý a trochu přemýšlení poslední dobou musím přiznat, že jsem filmu trochu křivdil. Bouřlivé výšiny jsou plné emocí a tak pokud zrovna nejste empaticky naladěni na vlnu všezničujícího chtíče a "osudové" přitažlivosti, radím vám dobře..nekoukejte na to. :) Zvyšuju hodnocení na 3* jelikož mi stále určité momenty z filmu občas vytanou na mysli a protože film samotný nemůže za to, jak se chovají hlavní postavy příběhu, které...a za tím jediným si stojím, se chovají na přesdržku a bez sympatií to prostě nejde. A Arbiterovi se omlouvám, že teď jeho komentář vlastně nedává smysl. :) A Bářino kuchařské umění nesmí být opomenuto! Vlastně asi stále jedna hvězda je za něj. :) ()

Reklama

Pítrs85 

všechny recenze uživatele

Moje vůbec první setkání s dílem Emily Brontëové nedopadlo vskutku špatně, herci hrají tak, že to vypadá, že je to snad i baví, prostředí je za 1+, hudba dobře podtrhuje pohybující se obrázky a přestože nejsem ten největší fanoušek historických filmů pod sluncem, Wuthering Heights mě vážně zaujalo a to tak, že jsem i po 142 minutách koukal jak jojo, že už to skončilo a já bych si přitom dal klidně i nášup :-) A i když je mi jasné, že je to ode mě nestranné, Tom Hardy tady všechny předběhl o parník, svůj part démonického Heathcliffa zvládl na výtečnou, i s tím svým výrazem fuck off everyone :-) ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Jako že na klasiku opravdu moc nejsem a nevěřil jsem tomu, že by Tom Hardy zvládnul takovou postavu, tak musí uznat, že jsem podcenil jak předlohu, tak i tohoto hereckého borce, protože tom Hardy mě přesvědčil o tom, že zvládne všechno a hlavně díky němu mě dokázala tahle verze klasického příběhu strhnout. ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Bylo to úžasné. A protože mi poslouží jako skvělé odpaliště Lanarkův komentář, hodlám text vést jako reakci na něj (žádná šikana nebo tak): film jako takový se přeci nutně nemusí ztotožňovat se světonázorem diváka. Nehodnotíme střet námi uznávaného ideálu lásky s tím, který předkládá. A proč vlastně automaticky předpokládat, že nám nějaký ideál vůbec podsouvá? Jestli něco prezentuje, tak, dejme tomu, sílu citu mezi několika konkrétními lidmi na konkrétním místě a v konkrétním čase. "Realitu" (nejen) dobově ohýbanou a reprezentovanou postavami na červenou knihovnu krásně rozostřenými - chápej do běžných stereotypních škatulek jen těžce zařaditelnými - bylo pro mě osobně radost sledovat. On mohl být kretén, ona mohla být kráva. Noa? Hodnocení kompatibility postav se mnou, jako člověkem, mělo na požitek pramalý vliv. Jestli jsem ale někdy viděl film, který uvěřitelně přenesl ozvěnu první lásky náctiletých do světa dospělých, a nevznikla tak nefunkční konstrukce vytržená z času a prostoru, tak zde. Btw, Lanarku, zdá se mi, že jsi v přední řadě ke konci trošku pospával. Nová generace totiž rozbijí i tebou předpokládanou "definici lásky" reprezentovanou snímkem, kterou tak zavrhuješ. Dá se tvrdit, že mluví proti ní a když ne přímo proti ní, tak rozhodně reprezentuje další proměnu, kterými je (nejen) tato doba tak protkána. Už jen takové gesto autora očišťuje od předpokladu, že se pokouší předkládat nějaké neměnné ideály. ___ Druhý důvod, proč mě snímek tak uhranul, stojí čistě na mé deformaci ze zkouškového období. Je ujetý, že jsem polovinu hracího času přemýšlel nad úžasně zachyceným clashem morálky osvícenství a romantismu, nad dozvuky hierarchizace tradiční rodiny, nad ustupující nesmlouvavostí křesťanské morálky, nad motivy reventantů, postavením žebráků a cikánů v stereotypy proměňující společnosti poloviny 19. století nebo nad pomalounku dominujícím motivem manželství založeného na lásce. Škola je někdy nemoc! ()

Galerie (20)

Zajímavosti (9)

  • Britské noviny The Observer túto adaptáciu skritizovali tvrdením, že: „Búrlivé výšiny sú nočnou morou pre filmového tvorcu s príliš veľa postavami na vytvorenie efektívneho príbehu a otravnými protagonistami." (Arsenal83)
  • Peter Bowker dúfal, že svojím scenárom "otvorí niektoré z iných tém, najmä príbeh o tom, ako sa poškodenie prenáša cez generácie, ako pomsta otravuje nevinných aj vinných, ako ničivá povaha nenávisti vždy hrozí prekryť vykupujúcu silu lásky". (Arsenal83)
  • Peter Bowker o písaní scenára: "Ako pristúpite k najväčšiemu príbehu lásky v literatúre? No, najprv tým, že uznáte, že to nie je len príbeh lásky. Alebo aspoň, že tu mnoho vecí nie o príbehu lásky Je to príbeh o nenávisti, triede, pomste, súrodeneckej rivalite, strate, smútku, rodine, násilí, pôde a peniazoch..." (Arsenal83)

Reklama

Reklama