Reklama

Reklama

Sociální síť

  • Česko The Social Network - Sociální síť (více)
Trailer 1
USA, 2010, 120 min

Režie:

David Fincher

Předloha:

Ben Mezrich (kniha)

Scénář:

Aaron Sorkin

Kamera:

Jeff Cronenweth

Hrají:

Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Brenda Song, Rooney Mara, Max Minghella, Armie Hammer, Joseph Mazzello, Melise, Natalina Maggio (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Mark Zuckerberg je mladý student Harvardu, který je posedlý elitními kluby. Umí programovat jako nikdo, jeho povaha je velmi zvláštní, ale přesto geniální. Rozchází se s ním přítelkyně Erica a jeho reakce na sebe nenechá dlouho čekat. Na svém blogu na internetu ji okamžitě zesměšní a zároveň jen tak z nudy vytvoří server, na kterém se hodnotí atraktivita různých dívek ze školy. A protože Harvard nemá společnou ročenku, musí Mark hacknout weby různých kolejí a fotky z nich získat. Server slaví obrovský úspěch a připojuje se na něj během jediné noci stále více studentů. Tento postup se ale nelíbí správcům harvardské sítě, která pod tak obrovským náporem spadne. Na Marka čeká trest v podobě podmínečného vyloučení ze školy. Marka si ale díky tomu všímá trojice studentů, bratři Winklevossové a jejich společník Divya Narendra. Ti společně hledají programátora, protože chtějí vytvořit sociální síť studentů Harvardu.
Mark jim sice spolupráci slíbí, ale ve skutečnosti se rozhodne na projektu spolupracovat se svými přáteli. Finančního ředitele v tomto projektu by měl dělat Markův přítel Eduardo. Ten s nápadem souhlasí a zakládají Facebook. Mark na Eduarda žárlí, protože mu nabídne členství Markův vysněný elitní harvardský klub. Mark neustále ruší schůzky s bratry Winklevossovými a jejich společníkem a chlapci postupně zjišťují, že jejich programátor realizuje jejich plán bez nich. Naštvou se a nakonec se rozhodnou podat na Marka žalobu. Facebook se mezitím těší stále větší oblíbenosti a Mark se rozhodne, že je na čase začít expandovat i na ostatní vysoké školy v zemi.
Stále více uživatelů se připojuje, Mark s Eduardem přijímají další programátory na práci a Eduardo vkládá do společnosti kapitál. Eduardo soustřeďuje svůj zájem na potencionální investory, Mark tuto potřebu ale nemá a nesouhlasí s možností reklamy na Facebooku. Větší důležitost přikládá schůzce s mužem jménem Sean Parker, který kdysi založil dvě internetové společnosti. Mark je z muže na první pohled unesen, Eduardo jeho sympatie nesdílí. Nicméně se nechá přemluvit, aby zafinancoval pracovní výlet Marka a několika společníků do Kalifornie, kde by mohl mít Facebook podle Marka slibnou budoucnost. Eduardo má několik pracovních schůzek v New Yorku, takže netuší, že v Kalifornii se mezitím rozjíždí velká spolupráce mezi Markem a Seanem. Sean slibuje pomoc s rozšířením Facebooku na další kontinenty a nutno podotknout, že se mu to daří. Když tuto skutečnost zjistí i bratři Winklevossové, jsou vzteky bez sebe a jsou odhodláni Marka zničit... (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 925)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Přes to vychvalování dílčích aspektů filmu (precizní režie, skvěle napsaný scénář, oscarové herecké výkony, žánrově nekompatibilní hudba) a nálepkování (nejlepší počin roku, skvěle je vystižena první dekáda 21. století a reflektována jedna generace, do které patří současná internetová komunita) se dle mého zapomíná na to, čím je THE SOCIAL NETWORK opravdu progresivní, a to na formu. Snímek velice dobře komunikuje se svou cílovou diváckou skupinu tím, že skrze filmové médium zprostředkovává zkušenost s jinými mediálními formami, v tomto případě internetem (přesněji sociální sítí: Facebookem), což činí ryze filmovými prostředky - montáží. Narativně nejkomplexnější Fincherova kronika našich časů má na to, aby se stala kanonickým dílem po vzoru Wellesova opus magnum, jelikož na místo série subjektivně zkreslených flashbacků přichází s flashforwardy, které narušují hlavní - chronologicky se odvijející - narativní linii (vznik sociální sítě). Důležité je přitom ono množné číslo, protože vyprávěním prostupují dva flashforwardy - "slyšení", které kromě postavy hlavního (anti)hrdiny pojí osoba jeho (bývalého) nejlepšího kamaráda, který je v jednom případě na straně žalobce, v druhém svědka. (Dochází tak i k momentům, kdy se prostříhává mezi dvěma flashorwardy, čímž se z jednoho - časově předcházejíciho - stává k tomu druhému flashback.) "Fluidnost" všech osob, nejenom (bývalého) nejlepšího kamaráda hlavního (anti)hrdiny, pak má za následek to, že nedokážeme rozpoznat, čí optice je uzpůsobena daná pasáž (je vypravěč vševědoucí?, nahlížíme na vše Zuckerbergovým pohledem, nebo jeho kamaráda - a jak se toho nahlížení mění s pozicí kamaráda ve flashforwardech?, jde o sled mimosoudních výpovědi řady osob, které jsou depersonalizovány?), a tak se alespoň napoprvé musíme spokojit se závěrečným konstatováním právničky, která říká, že v těch případech se vždy vše přehání. Na předchozích řádcích jsem se pokusil popsat to, čím je THE SOCIAL NETWORK z hlediska velice nekomunikativního vyprávění s neuvěřitelně rychle dávkovanými informacemi výlučný a přínosný; nepopírám ovšem, že je v mnohém konvenční (dvě vyprávěcí roviny - osobní a pracovní, kdy máme jasný oblouk - model vývoje, přičemž se nezodpovězené otázky zúžují na pouhou jednu jedinou v samotném závěru). Otázkou je, jestli v některých případech lze stále mačkat F5, nebo na místo posunování hranic a následného obnovení (týká se i specifického stylu, který si i přes natáčení na digitál zachovává specifickou filmovost) předcházejícího zvolit Delete a začít znovu - jinak. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Rozmach ksichtovníku je živoucím důkazem, že občas z hovna bič upleteš a ještě s ním pořádně zapráskáš. Když se to dokáže prodat, jde kritika stranou. Totéž ovšem platí i o člověku, který takovým bičem mrská. Když už tu užívám tento příměr, neodolám to říct na plnou hubu. Z hovna jsi a v hovno se obrátíš, bez ohledu na miliardy. Koukám, že koncentrace trusového výrazu příliš narostla, rozředíme to proto novou emisí, kde se vyjádříme k filmu jako takovému. Sevřené vyprávění, důraz na herectví a naprostá jistota výrazu. Fincherův perfekcionismus opět sklízí úspěch, po poměrně slabém (ne filmařsky) Benjaminu Buttonovi tak divák dostává další filmovou lahůdku. Film je přesvědčivá studie charakteru, netroufám si ovšem říct, jestli je Zuckberg prototypem uživatele, který sice neumí jednat s lidmi tváří v tvář, ale svůj profil updatuje. Během filmu mě napadlo srovnání Zuckberga s jiným výrazným jedincem, Larry Flyntem. Oba se výrazně zapsali do svého oboru, ale kde je Larry Flynt až překvapivě sympatickým člověkem neodtrženým od reality, je Zuckberg výrazně inteligentní, leč uzavřená a nepříjemná entita (byť občas vyplodí dokonalý postřeh). ()

Reklama

TeeAge 

všechny recenze uživatele

| Scenár: Aaron Sorkin | Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross | Produkcia: David Fincher, Scott Rudin, Dana Brunetti, Michael De Luca, Ceán Chaffin, Kevin Spacey | Distribúcia: Columbia Pictures | Štúdio: Relativity Media, Trigger Street Productions | Rozpočet: 40 miliónov $ | Tržba: 203,098,706 $ | 500 miliónov uživateľov. 25 miliard dolárová hodnota. 1 prostý nápad. The Social Network je reflektovaním procesu, ako sa môže jednoduchý, ale invenčný nápad zrealizovať do nevšedných veľkostí virtuálnymi prostriedkami. Film je plný gagov a skutočných ľuďských emócii, no mám pocit, že svoju silu čerpá prevažne z populárnosti sociálnej siete, ku ktorej má väčšina ľudí už zo základu vybudovaný vťach. Fincherovský rukopis viac než podarený, ale nie výnimočný. Ps: nápad môže byť geniálny, ale musíte byť prvý, ktorý ho premení v skutočnosť. 80% | Cinestar Praha, 1.11.2010 | Aj po druhej projekcii vynikajúci zážitok, dokonca by som povedal, že intenzívnejší vďaka lepšej orientácií v hromade dialógov. A druhá vec, ktorá sa trošku tiež zmenila od zhliadnutia predpremiéry: 1,28 miliárd uživateľov. 104 miliard dolárová hodnota. Veľa dobrých nápadov, a hromada reklamy... 88% | Blu-Ray, THX, HU DTS | ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Social Network není pouze film o vzniku Facebooku, není to ani film o tom, jak se Mark Zuckerberg stal nejmladším miliardářem všech dob. Bohužel ale ani o tom, jak nás sociální sítě v dnešní době odcizují. Je to vyprávění o osobě Marka Zuckerberga mapující pár let kolem vzniku Facebooku, nezaujatě ukazující na to, jak je dnes snadné přijít o soukromí a o také tom, že lidi jsou svině. Nabité třeskutými dialogy, které proletují takovou rychlostí, že je napoprvé nemáte šanci pobrat ani z poloviny a pokud nemluvíte opravdu hodně dobře anglicky, titulky rozhodně přečíst nestihnete. Žádná z replik nešustí papírem, jsou vtipné, přesné a trefné. Mezi postavami bohužel ale těžko najdete někoho, s kým byste mohli sympatizovat. Zpočátku film trochu svádí oblíbit si geniálního Marka, jenže to je v podstatě hajzlík a ani mezi jeho kamarády nenajdete nikoho alespoň trochu víc sympatického. Nejlepší postavou, nečekaně výborně zahranou Justinem Timberlakem (chlapec by se měl vykašlat na zpívání a začít hrát), je zakladatel Napsteru Sean Parker, z něhož jediného srší emoce na všechny strany. Přes veškerou technickou dokonalost (kamera, hudba, perfektní střih) ale filmu něco chybí k tomu, aby se vyrovnal starším Fincherovým věcem a navíc se nemůžu zbavit dojmu, že to prostě za pár let bude jen "ten film o fejsbůku", na který si moc lidí nevzpomene a kterému hlavně tak trochu chybí srdce. ()

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Pro mě je těžké se na film dívat z pohledu nezaujatého diváka, když jsem měl možnost seznámit se s Markem Zuckerbergem osobně. Takže to vezmu pouze z řemeslného hlediska. David Fincher nepřekvapil (pro mě bohužel) a odvedl prvotřídní práci, která se nějak nepřevyšuje nad ostatními jeho filmy. Díky dobře napsanému scénáři tu máme dvě linie. Jedna z "přitomnosti" a druhá z dob, které předcházeli právě k té přítomné situaci. Film obsahuje vše, co správný příběh obsahovat má a tím si zaslouží plný počet hvězd. A však pro mě to není film roku. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (71)

  • V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 96 milionů amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 224,9 mil. (NIRO)

Související novinky

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

24.02.2021

Tak se zdá, že starý dobrý David Fincher se přece jen vrací. Režisér pecek jako Sociální síť či Zodiac totiž nejenže chystá nový film, zároveň se ale bude jednat o temný thriller z pera scenáristy… (více)

Příběh GameStopu na velkém plátně

Příběh GameStopu na velkém plátně

01.02.2021

Studio MGM zakoupilo práva na chystanou knihu The Antisocial Network od spisovatele Bena Mezricha. Ten přitom knihu oznámil na konci minulého týdne, a to přesto, že její příběh vlastně stále probíhá… (více)

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

08.10.2020

Snímek Sociální síť Davida Finchera a Aarona Sorkina patří mezi jedny z nejlepší životopisných dramat vůbec. Právem taky získal tři Oscary za Adaptovaný scénář, Střih a Hudbu skladatelů Trenta… (více)

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

13.01.2019

Jen málokterý film se může chlubit tak perfektní kombinací režiséra a scenáristy, jako byla Sociální síť z roku 2010. David Fincher (Sedm, Zodiac) a Aaron Sorkin (Pár správných chlapů, Steve Jobs)… (více)

Reklama

Reklama