Režie:
Ole BornedalScénář:
Ole BornedalKamera:
Dan LaustsenHudba:
Stefan NilssonHrají:
Lasse Rimmer, Lene Nystrøm, Fanny Leander Bornedal, Jacob Ottensten, Mogens Pedersen, Jens Andersen, Pernille Vallentin, Bojan Navojec, Kim Kold (více)Obsahy(2)
Moderní skandinávský morytát o relativitě dobra. Snímek dánského režiséra Oleho Bornedala bývá často přirovnáván k filmu Strašáci Sama Peckinpaha, kde také sledujeme civilizovaného a městským luxusem změkčilého muže bojovat o přežití své rodiny proti lynči barbarských venkovanů. Jenže zatímco v proslulém snímku amerického klasika byla východiskem krize maskulinity hlavního hrdiny potažmo démonizace venkova, dánský film je vystavěný jako moderní parafráze na morytáty. Stejně jako staré historky o mordech a zločinech i zdejší kruté vyprávění předkládá divákům otázky stran morálky, viny a trestu či dobra a zla. Bezútěšný svět dánského maloměsta stojí rozkročen mezi klidnou idylkou pro rodiny z vyšší střední třídy a pivem i tělesnými tekutinami nasáklou každodenní realitou bílé lůzy. Během městské veselice eskalují tamní vztahy, když je gastarbeiter, jenž přišel v bývalé Jugoslávii o celou rodinu, nařčen, že zabil ženu nacionalisticky smýšlejícího předáka místní komunity. Lynčovanému muži poskytne ve svém domě útočiště úspěšný advokát. Dříve poklidné sídlo za městem se stane místem vypjaté konfrontace krvežíznivého davu a muže, jenž automaticky ctí zásady justice a právní společnosti. Stylově vytříbený snímek pojednávající o xenofobii, bezpráví a bestialitě dřímajících v základech lidských společenství se stal mezinárodní senzací především mezi filmovými fanoušky a byl uveden na řadě festivalů včetně Toronta, Pusanu a Sitges. Režisér Ole Bornedal na sebe upozornil již debutem Noční hlídač (1994), který o tři roky později ve vlastní režii předělal pro americký trh pod názvem Hlídač mrtvých v hlavní roli s Ewanem McGregorem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (145)
Značně přehodnocený thriller s náznakem hixploitation sází především na nevšední zpracování. To je určitě zajímavé a chvílemi dokáže vytvořit skvělou atmosféru. Co se ovšem obsahové stránky týče, tak ta není nikterak valná. Příběh mě příliš nezaujal a co mě naštvalo nejvíc, byly některé situace a chování postav, které se tam vůbec nehodily a působily divně. Přestože některé dílčí momenty stojí za to, tak jako celek to působí až moc uměle. 60% ()
Po vizuální stránce určitě povedené dílko ve všech směrech. Po stránce obsahové už to bylo horší.Celou dobu jsem viděla část vesnických balvanů na podpoře, s lahví tvrdého pití v ruce, kteří, když jim náhoda vidinou pomsty nadzvedla chlapáctví, náckovství a mužství, byli schopni absolutně čehokoliv, vedeni postarším pánem, jež sice rád cituje bibli, ale pro pušku jinak nejde daleko. Nešťastná náhoda úmrtí paní Anny na silnici, jenž způsobí řetězec tragédii, odkryje temné stránky povahy všech. Za nejzajímavější považuji postavu uprchlíka z Bosny, který do Dánska dorazil po vyvraždění svojí rodiny, jenže se trochu zbláznil a klid ,jak vidno, nenašel stejně. Zbytek osazenstva byl krajně nesympatický a s čistým svědomím prohlašuji, že film si už určitě nikdy nepustím. ()
Všechny tvary od slova tíha tenhle film obsahuje. Je to tíživé, těžké a těžkopádné. Dialogy jsou v tomhle filmu asi to nejslabší a jejich pronášení, hlavně v úvodní (více než hodinové) expozici je dosti právě těžkopádné. Jde z toho slyšet to zřejmé rýsování charakterů ("klidně se vychčiju do zadku Connie Hedegard, když mi to přikážeš Larsi") a vyčkávání jednoho herce než ten druhý dopoví svou repliku a on na to může zareagovat. Nebojte se, že byste narazili na náznaky herecké improvizace. Psychologická proměna hlavní postavy je tak odfláknutá a vyjádřená pouhým praštěním páčidla do zvonku. Pech. Ale ta depresivní atmosféra celého filmu padá jako těžká deka a ačkoli konci nevěřím, tak mě docela příjemně překvapil, že je jak amorální, tak lidský, ale ze všeho nejvíc seversky svérázný. Navíc ta kouzelná absence jakékoli dynamiky ve scénách, ze které by se jí trocha mohlo vymáčknout (například molotov) má něco do sebe. ()
Jaká úleva po dlouhé době, když se divák kouká na originální pojetí, skvělou kameru a hlavně nemusí poslouchat až stupidně dovysvětlující věty, kdy hrdinové komentují vše co právě dělají. Škoda že očekáváné obléhání domu nevygradovalo v nic extra pořádného. I tak nás ale čekají nějaká šokující odhalení a filmový zážitek, který mě ještě více utvrdil v přesvědčení že na půdě psychologie, motivace postav a originality je Hollywood již dávno mrtvým místem. ()
Pri sledovaní tohoto filmu mi automatický prišiel na um film Straw Dogs z roku 1971.Tomu sa nedá vyhnúť,či chceme alebo nie.Samozrejme ale len tomu,kto Straw Dogs videl.Toľko magorov na jednej kope sa vidí len málokedy.A to nie len ako sa správajú ale aj výzorom.Sú to psychopati a šialenci,alkoholici atď.Aj policajti mi pripadali až neskutočne hlúpy a lenivý.Dosť šokujúci a brutálny film,surový a hrubý.Všetko sa pekne rozbieha až po šialené vyvrcholenie,zostávajú len mŕtvoly,celkovo nepríjemná atmosféra.Praktický celé mestečko je pod vplyvom alkoholu,je agresívne a má chuť lynčovať.Je to tiež aj o rasizme a konflikte sociálnych skupín.A ani jedná žena ktorá v tomto filme hrala nebola ani trochu atraktívna.Dobrý film,bez pochýb. ()
Reklama