Reklama

Reklama

Dokonalý smysl

  • Česko Perfect Sense (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Zatímco Susan a Michael objevují nové a nepředvídatelně hluboké city, lidé na celém světě se začínají cítit divně, jako by něco ovlivňovalo jejich emoce. Je to proto, že jsou zamilovaní, nebo se svět citově rozpadá? Už jsme si zvykli na filmy o globálních katastrofách z americké produkce podle dějové dramaturgické šablony obvykle diktované právě původem těchto filmů. Toto je neamerický film, který k žánru přistupuje z jiného úhlu. Má dvě navzájem provázané dějové linie: první je milostný příběh mezi mladým šéfkuchařem a dívkou ze sousedství, která je epidemioložka; druhou je propuknutí záhadné nákazy v různých částech světa, která způsobuje, že postihnutí lidé ztrácí nejprve čich, poté chuť a nakonec i sluch. Film zároveň podává subtilní, avšak velmi důležité sociální poselství prostřednictvím vnitřního hlasu kombinovaného s dokumentárními záběry z různých částí světa, který naznačuje, že možným důvodem této globální katastrofy je to, že lidé zanedbali své životní prostředí a následně i sami sebe. (Film Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (731)

misterz 

všechny recenze uživatele

Veľmi zvláštne natočený film. Priznám sa, nemám moc v obľube takýto kvázi dokumentárno-vyprávačský štýl. V tomto prípade mi to však až tak nevadilo, pretože obsah prevážil nad formou, a to vrchovato. Atmosféra bola tak zdravo depresívna, presne toľko, aby si človek uvedomil, že je všetko v háji a blíži sa koniec... vlastnou vinou. Neostáva nič iné iba na poslednú chvíľu precítiť tie skutočné, pravé hodnoty, ktoré by mali byť samozrejmosťou v každom z nás. Páčila sa mi aj myšlienka, ako mal každý zmysel priradenú určitú charakterovú vlastnosť alebo emóciu a ako bola vo filme vysvetlená jeho strata. Čuch bol spojený so smútkom, chuť s nenásytnosťou, sluch s hnevom, zrak s porozumením a túžbou pomáhať iným. Proste film na zamyslenie. 85/100 ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Perfect Sense je hodně dobrý film, to bez debat. Ewan McGregor je můj hodně oblíbený herec a zde předvádí skvělý výkon, stejně jako Eva Green, kterou začínám mít čím dál tím radši (a není to jen proto, že se nestydí). Celým filmem prostupuje taková chladná atmosféra, která mi přesně pasovala k tématu. No a odehrává se to ve Skotsku (pro které mám vzhledem k tomu, že už tu téměř rok žiju, slabost). Ale kvůli pár věcem nemůžu filmu dát maximální hodnocení… Hlavně mi strašně vadil vypravěč (respektive vypravěčka), který mi zde přišel zbytečný. Hlavně proto, že nám řekne, co se bude dít za pět minut (např. nám popíše, jak probíhá ztráta toho a toho smyslu a my to vidíme za pár minut). Proč? Nebylo by zábavnější tohle nevědět a nechat to na divákovi, aby popřemýšlel, jestli se ta postava chová takhle kvůli viru nebo kvůli tomu, že z toho všeho šílí? Tohle je hlavní důvod, proč nemůžu dát maximum, těch dalších pár maličkostí bych klidně přehlídl (jak že se ten virus nebo co to vlastně je přenáší, jak vznikl a podobně… když už tam ten vypravěč je, tak bych především tyhle informace ocenil a ne to, co uvidím za pár minut) ale tohle mě opravdu štvalo. Nicméně mohlo to dopadnout mnohem hůř, speciálně když tohle natočil režisér zodpovědný za dost špatný film Spread. 80 %. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Příběh snímku sice není zasazen do konkrétního časoprostoru, ale „hypertextové“ prokládání aktuálního fikčního dění autentickými zpravodajskými záběry svědčí o globálním dopadu nákazy a dává tušit, že k viděnému dochází právě teď a v tomto světě. Malé měřítko vyprávění s pár lidmi a jedním místem tudíž není dodržováno tak svědomitě jako v jiném komorním filmu o konci světa, Trierově Melancholii (oba film také, v kontrastu s procedurální Nákazou, věnují prostor raději reakcím postav na tušený konec existence, než příčině zkázy). Není zřejmé, nač nás tvůrci chtějí upozornit. Na nesmyslnost léčení symptomů namísto hledání hloub sahajících příčin? Na vzdalování se kořenům „čisté“, předtechnické společnosti? Na cynickost a sobeckost lidstva, které v kritickém okamžiku upřednostní tělesnou slast před pokáním? Každopádně není pochyb, že podtext nejasně artikulované výzvy je nadějeplný: neřešte krávoviny a obnovte přerušený kontakt (s lidmi, potažmo se světem). Optimistické poselství bude zvlášť pro diváky nadšené Trierovým filmem, který pod jednou slupkou deprese skrývá depresi další, dobrou záminkou k úšklebkům. Největší cynikové mohou rovnou zvolit opoziční čtení a sledovat Perfect Sense jako nezáměrnou parodii apokalyptických filmů (žrací fáze působí jako vystřižený materiál z béčkového zombie hororu). Příliš velká interpretační volnost, předvídatelnost stupňovitě komponované zápletky a strach jít opravdu na doraz (jako Fernando Meirelles v mnohem syrovější Slepotě), brání vychutnat si Perfect Sense jako katastrofický thriller. Mnohem lépe, v poslední scéně takřka bezchybně, film funguje jako klasické melodrama o zamilovaném páru, jež čelí síle mocnější než oni sami, nikoli mocnější než jejich láska. Teprve jako drama, jimiž se dobrovolně necháme dojímat, dává film dokonalý smysl. 70% Zajímavé komentáře: takken, arkis, narthasia ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Vařila myšička kašičku na německým políčku. Jeden smysl, druhý smysl, třetí smysl, čtvrtý smysl... Dává to dohromady vůbec nějaký smysl? Vcelku ani ne, i když zaděláno je hezky. Někdo to ale zapomněl osolit, protože příběh zůstal jaksi bez chuti. Patrně z toho měla vylézt tragika, leč já osobně za přispění svých zatím dochovaných smyslů pozřel romantické sci-fi, což nepovažuji za šéfkuchařovu specialitu. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Apokalyptická vízia v umeleckom rúchu, ktorá mi sprostredkovala neuveriteľný emocionálny zážitok. Obraz prvej dejovej línie, sústreďujúci sa na rodiaci sa vzťah medzi mužom a ženou, je dokonale podtrhnutý celosvetovou krízou galaktických rozmerov. Otázne je, či ide - ako máme možnosť vidieť v súčasnosti - o krízu ekonomickú, finančnú alebo o krízu morálnu a duchovnú. Dajú sa od seba vyčleniť? Perfect Sense je pre mňa významovo NAJ-dôležitejší film, aký v tomto roku vznikol, ťažiaci z aktuálnych svetových problémov, spracovaný opojným umeleckým spôsobom. Jemne poetický, myšlienkovo bohatý a transcendentálny, hudobne prekrásny a melancholický. Filmový skvost, ktorý nevylučuje možnosť hlbokého mravného úpadku, po ktorom bude ľudstvo schopné vstať z popola a začať žiť plnohodnotnejšie. Eva Green a Ewan McGregor boli v romantickej polohe viac než dôveryhodní a záverečná scéna je tým najkrajším možným vyvrcholením, plným nádeje a porozumenia. ()

Galerie (70)

Zajímavosti (6)

  • Ve scéně, kde Michael (Ewan McGregor) kouše mýdlo, byla ve skutečnosti použita bílá čokoláda. (starydivak)
  • Film se měl původně odehrávat v dánské Kodani, kde se narodil scenárista filmu Kim Fupz Aakeson, nakonec byl však točen ve Skotsku. (Emo-haunter)
  • Ewan McGregor (Michael) sa na rolu šéfkuchára musel špeciálne pripraviť, lebo varenie nikdy nebolo jeho silnou stránkou. Vyjadril sa, že dvojdňový kurz z neho kuchára nespravil, takže naďalej ostáva len gurmánom. Ako to beží vo "veľkej kuchyni" však poznal, pretože ako 15-ročný si privyrábal umývaním riadu v reštaurácii. (krasomama)

Související novinky

Virová nákaza ve filmech

Virová nákaza ve filmech

15.03.2020

Momentální krizová situace reagující na probíhající šíření viru Covid-19 měla mimo jiné za následek i uzavření veškerých kinosálů, což pochopitelně vedlo k tomu, že distributoři začali rušit či… (více)

Ostrovní tvůrci mají napilno

Ostrovní tvůrci mají napilno

02.02.2014

Hned několik slibných filmů od současných renomovaných britských tvůrců nabírá lákavé ohlasy ve festivalovém oběhu a další projekty se připravují. Udělejme si stručné shrnutí. Sean Ellis byl… (více)

Reklama

Reklama