VOD (1)
Obsahy(1)
Dysfunkční rodina, odříznutá od okolního světa. Tři děti nemají jinou možnost než se podřídit pravidlům, která jim vnutil jejich otec. Jediná osoba, která je smí navštěvovat, je Christina, která uspokojuje chlapcovy sexuální potřeby... Otec, matka a jejich tři děti žijí v domě na okraji města. Dům je obehnán vysokou zdí, za který děti nikdy nechodily. Procházejí zvláštní formou vzdělávání a baví a nudí se tak, jak to jejich rodiče považují za vhodné, bez sebemenšího vlivu okolního světa. Věří, že letadla, která jim létají nad hlavou, jsou hračky, a že zombie jsou žluté květinky. Jediným cizím návštěvníkem domu je Christina, zaměstnankyně továrny, která pravidelně přijíždí uspokojovat synovy sexuální potřeby. Celá rodina si ji oblíbí, zejména nejstarší dcera. Jednoho dne jí Christina daruje čelenku, jež září v šeru jasnou barvou, a požaduje za ni protislužbu... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (297)
Návod k použití: Konzumovat jen na vlastní nebezpečí v krajní nouzi při akutním nedostatnu jiných kvalitnějších produktů. V případě nevolnosti vyhledejte lékařskou pomoc. V případě, že vám bude tato pomoc z jakýchkoliv příčin odepřena, dostavte se neprodleně na nejbližší psychiatrické oddělení. Nezapomeňte si zapsat jméno filmu a režiséra. Budete bezprostředně ošetřeni. (Překlad řeckých titulků v závěru filmu.) Za tak vzácnou sebekritiku dávám jednu hvězdu. ()
Štúdia správania sa jedinca v obmedzenom priestore a bez akéhokoľvek kontaktu s okolitým svetom. Z môjho pohľadu ide o zásadný film, pretože ak si miesto detí dosadíme do rovnice napríklad občanov štátu, dostaneme rovnaký výsledok. Ako veľmi sme klamaní našimi vládami a držaní v strachu, aby sme nebodaj neprišli na niečo, čo je lepšie? ()
Filmy Yorgose Lanthimose ve mně probouzejí rozporuplné pocity, hůře se mi vstřebávají a Špičák byl v tomto směru pro mě z dosud viděných snad nejmarkantnější. Už dlouho jsem se u žádného filmu nehoupal, někdy vyloženě od scény ke scéně, tak silně na úrovni „upoutává a baví – odpuzuje a nebaví“. Samotný námět totalitní rodiny, která žije pod přísnou kontrolou v pomyslném skleníku, odloučeně od reality za kamennou zdí zahrady, téměř bez komunikace se světem, kde i třeba jakýkoliv film (mimo vlastní natočená rodinná videa v bytě) se stává naprostým tabu, sliboval hodně a Lanthimos využil mrazivý, atraktivní a současně bizarní námět k řadě povedených scén a dílčích zápletek. Míchá se tu napětí s tísní a absurdním humorem, divná atmosféra často báječně funguje, ústřední postava otce měla štěstí na výrazně a osobitě působícího herce a i ty jeho dcery mi časem začaly připadat zajímavé... Jenže svým stylem je tady na mě Lanthimos až příliš radikální a déle jsem si zvykal na kameru, kdy ve více záběrech např. vidíme postavy v širokouhlém formátu tak, že hlavy mají uříznuty mimo záběr a pod. Nepochybuji (po nedávných Chudáčcích teprve), že Lanthimos umí profesionálně točit, ale tady ve mně jeho formální experiment vyvolal místy vyvolal svým extrémním pojetím až dojem neumětelství. Když připočtu, že jsem se víckrát musel překousat pocitově prázdnými scénami a (opět) přehnaným počtem šílených sexuálních i jinak úchylných scén, mám stále pocit, že Lanthimos tak úplně není režisér pro mě – byť díky vybraným devizím a svébytnému provedení netradičního námětu šlo pro mě určitě o zážitek. Jen ten špičák se mi zatím v případě Lanthimosovy tvorby nepodařilo rozkývat naplno. [70%] ()
Během projekce mi často naskočilo jméno Haneke - podobná nekompromisnost. Drásavou scénu provede pěkně do konce, kamerou rozhodně neuhne. Takže všechny strojené (a mnohdy incestní) soulože jsou nataženy do minut a třeba jen úkon zbavování se špičáku se za chladné nehybnosti kamery zopakuje hned třikrát. Znepokojivost podporuje i totální absence nediegetického podkresu, takže absurdnost jednotlivých situací působí zvráceně reálně. A právě vtipná absurdita některých scén v kombinaci s perfektně načasovaným závěrem mě nutí dát za pět. 2. nejlepší film Varů. (MFF KV 2011) ()
Scénář: Efthymis Filippou, Giorgos Lanthimos .. Hanekeho škola. A podobně jako starý Němec bude i tento mladý Řek rozdělovat publikum na odlišné tábory. Já skončím v tom neutrálním, kdy si povzdechnu nad prostým scénářem, který mnohé nechá jen náznakům a rámec nepředstaví vůbec a vše je zahalené do strohé formy převážně statické kamery, kdy se jde za až šokujícím cílem. Každopádně zajímavý, dosti jiný počin. ()
Galerie (17)
Photo © Feelgood Entertainment
Zajímavosti (14)
- Celý film byl natočen pouze na jednom objektivu: anamorfotem s ohniskovou vzdáleností 50mm. (orkadimenza)
- Vzhledem k tomu, že je téma filmu konzervativní, se tvůrci rozhodli natáčet v tak velkém a rozlehlém domu doplněným o bazén a obrovskou zahradu, jaký mohla produkce najít. (Azurose)
- Na kazetách které dá Christina (Anna Kalaitzidou) nejstarší dceři jsou filmy Čelisti (1975), Rocky (1976) a Flashdance (1983), ze kterého pak mužeme vidět pár odkazů při tanci nejstarší dcery na rodinné oslavě. (MatyasF)
Reklama