Reklama

Reklama

Frankensteinova kletba

(festivalový název)
  • Velká Británie The Curse of Frankenstein (více)
Trailer

Obsahy(1)

Barón Frankenstein cez nepriazeň svojich blízkych robí pokusy na mŕtvych, ktorých sa pokúša oživiť cez svoje technické vynálezy. Až sa mu raz tento experiment podarí a v tej chvíli sa mu to vymyká spod kontroly. Oživené monštrum sa dostáva z výskumného laboratória a nezastaviteľne likviduje každého, kto sa mu postaví do cesty... (T2)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (53)

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Hammer. Nádherná verze klasického frankensteinského příběhu, která sice není tolik ikonická jako verze z roku 1931, ale v mnohém je lepší. Především v podání samotného barona Frankensteina: zatímco Colin Clive byl navzdory své posedlosti monstrem přece jen kladná postava, fantastický Peter Cushing je jednoznačný antihrdina: jeho zaslepenost možnostmi objevu stvoření života jde mnohem dále, takže se nezdráhá ani na okamžik chovat jako bezohledný padouch a klidně i vraždit. Nebudu zastírat, že tento Frankenstein se mi zamlouvá daleko víc. Problém však mám s monstrem, tam zase suverénně vyhrává Boris Karloff - Christopher Lee se do takové role ne snad nehodí, ale kromě působivého prvního odmaskování vypadá neškodně jako chlapec z nedělní školy, co se pokouší chodit na chůdách. Film však má nádhernou a neopakovatelnou, typicky hammerovskou atmosféru; navíc i ozdobu v podobě Hazel Courtové. Škoda snad jen až příliš dlouhých dějových pauz na dialogy a opakující se odjezdy a zase příjezdy Frankensteinova učitele a přítele Paula, vyprávění kvůli tomu trošku drhne. A jen tak mimochodem, s hrůzou jsem si všiml, jak moc se patnáctiletý Victor Frankenstein nejen vzhledem, ale i chováním podobal mně v přibližně stejném věku :-) ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Hammerovská variace na jeden z nejznámějších hororových příběhů vůbec a výborná! Ale... "Univerzální filmová verze" příběhu Mary Shelleyové z třicátých let  je natolik dobrá, že se s ní jen stěží dá cokoliv srovnávat a zejména Karloffovo monstrum je prostě nedostižné.  Frankensteinova kletba se ale vcelku chytře nesnaží konkurovat slavnějšímu filmu a předkládá poněkud odlišný příběh, kde je důraz kladen spíš na samotného  Frankensteina než osud nešťastného monstra. A daří se mu to skvěle.  Cushingova barona Frankensteina a jeho de facto zlou a psychopatickou povahu si rozhodně budu pamatovat víc než "zombiemonstrum" páně Lee. Stejně jako  lehce zlomyslný konec a jak jinak než výborné hammerovské kulisy. Čtyři jizvy po skalpelu, herr Baron. ()

Reklama

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Asi nejdůležitější snímek studia Hammer. Nejen kvůli finančnímu úspěchu, ale hlavně díky tomu, že spojil vůbec poprvé tři budoucí legendy britských "kladivářů" - a to režiséra Fishera (ten jim rok poté odstartoval další úspěšnou sérii, tentokrát s Draculou) a dvě herecká esa s tvářemi Petera Cushinga a Chrise Lee (i když ta jeho je zrovna nešťastně zamaskována). Dneska už asi těžko pochopíme, proč se snesla tak ostrá kritika na tenhle pastelově barevný horůrek, který od té doby sice dost zestárnul, ale to kouzlo hammerovských filmů si nese stále s sebou. My, fandové, jsme za to jenom rádi. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Podobně jako Hammerovská verze Draculy, i tato adaptace Frankensteina má značně svérázně koncipovaný děj. Například mi připadalo, že samotné monstrum je zde trochu podružné a odsunuté na druhou kolej, a že příběh mnohem víc stojí na vztahu (respektive stupňujícím se konfliktu) Victora F., jenž je zde vskutku pojat jako takřka regulérní (i když nejednoznačný a srozumitelně motivovaný) šílený padouch, s jeho učitelem a kolegou Paulem Krempem. Pochopitelně zde najdeme veškeré klíčové znaky studia Hammer - studiovost, specifická béčková atmosféra (právě kvůli ní tyto snímky vyhledávám), velmi dramatická orchestrální hudba a samozřejmě herci Peter Cushing a Christopher Lee obsazení do zásadních úloh. Film nemá zrovna rychlé tempo vyprávění, proto se může zdát o něco delší, než ve skutečnosti je (pouhých 80 minut). To ale kupodivu nebrání ucházející gradaci. Druhá polovina je určitě divácky vděčnější, ale ani první není špatná. Bát se bude jen mizivé procento lidí, ale to bych v tomto případě nepovažoval za neodpustitelný nedostatek. 70 % ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Hammer na to ide po svojom. Podobne ako Horror of Dracula to s knihou ani doubleklasikou z 30. rokov dejovo, atmosférou ani charakterizáciou postáv nemá takmer nič spoločné. Takže je to napínavé, nepredvídateľné, s veľmi slušným tempom, osobitou atmosférou a ako samostatný film je to veľmi dobré . Bohužiaľ Christopher Lee sa na Karloffa alebo DeNIira vôbec nechytá a chýba mu pôsobivosť ich monštier.Takisto to neobsahuje žiadnu super geniálnu nezabudnuteľnú scénu, ktorými sú prepchaté prvé dva Whalove filmy ( ktoré mám ako duet v osobnej top 10) aj neskôršia Branaghova adaptácia ( ktorá by sa do nejakej mojej 50tky určite zmestila), takže s nimi v porovaní bohužiaľ neobstojí. 8/10 s tým, že vyššie spomenuté filmy sú minimálne na 12( alebo neexistujú) ()

Galerie (46)

Zajímavosti (12)

  • Přátelství mezi Christopherem Leem a Peterem Cushingem začalo v okamžiku, když Lee rozrazil dveře Cushingovi šatny a postěžoval si:  "Já nemám ve filmu žádné repliky," na což mu Cushing odpověděl: ''To máš stěstí. Já četl scénář." (reich)
  • První barevný film o Frankensteinovi. (liquido26)
  • Přestože se Cushing a Lee na place setkali poprvé, není toto první film, kde společně hrají. Oba se objevili již v roce 1948 v Olivierově Hamletovi a také v Moulin Rouge z roku 1952, ale v těchto dvou filmech neměli ani jednu společnou scénu. (liquido26)

Související novinky

Legendární britské studio Hammer čeká návrat

Legendární britské studio Hammer čeká návrat

02.09.2023

Ikonické londýnské studio Hammer Films bylo založeno v roce 1934, a ačkoliv se v prvních dvou dekádách své existence zaměřovalo na filmovou produkci na škále všech žánrů, nejikoničtější snímky, které… (více)

Reklama

Reklama