Reklama

Reklama

Melancholie

  • Česko Melancholia (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film Melancholia dánského režiséra Larse von Triera před diváky rozprostírá intimní portrét konce světa. Globální zánik lidstva je vyobrazený prostřednictvím sester Justine a Claire, ztvárněných bravurně herečkami Kirsten Dunstovou a Charlotte Gainsbourgovou. S těmi se diváci seznamují v den Justininy svatby, který má být završený velkolepou a precizně zorganizovanou oslavou na honosném venkovském sídle, kde bydlí Claire s manželem a malým synem. Jenže navzdory podrobným plánům je průběh večera narušován nejrůznějšími vnějšími faktory. Během veškerého lidského hemžení a marné snahy dodržet přednastavený absurdní řád se zpoza slunce vyloupne planeta Melancholie, jež se pohybuje po zkázonosné trajektorii. Lars von Trier předkládá jízlivý protipól hollywoodským spektáklům o konci světa, který ale se snímky, vůči nimž se vymezuje, má současně mnoho společného. Jak je pro Trierovu tvorbu posledních let typické, cynicky manipuluje s emocemi diváků a zároveň publikum od filmu distancuje záludnými symboly a rébusy, zatímco nechává ve vycizelovaných záběrech defilovat ansámbl složený z mezinárodních hvězd a charakterních herců a hereček. Vedle zmiňovaných Kirsten Dunstové a Charlotte Gainsbourgové se v dalších rolích objeví Kiefer Sutherland, Charlotte Ramplingová, Udo Kier, Stellan Skarsgard a John Hurt. (Česká televize)

(více)

Diskuze

Artran

Artran (hodnocení, recenze)

cinefob: Neříkám, že tvrdíš, že je nácek :)) Mluvil jsem obecně ;) lupuscanis: Přesně. Důležitá je tam už ta věta, kde mluví o německém romatismu.

lupuscanis

lupuscanis (hodnocení, recenze)

cinefob: Přsesně ta druhá varianta mi připadá absurdní, protože přesně v tom co říkal, naprosto bezprostředně zaznělo - stačí jen sledovat ty anglické věty - já jsem taky trochu, ale ne úplně, žid a němec zároveň. Nic víc bych z toho nevyvozoval. Vůči tomu jsou reakce médií hodně přiostřený a vycházejí z neochoty rozumět, tak jak to říkal.

cinefob

cinefob (hodnocení, recenze)

lupuscanis: Nic nemaž.  ad nálada na tiskovce - nejspíš byl víc v pohodě než po Antikristovi, ale ruce se mu třásly celou dobu:) Artran: taky neříkám, že Trier je nácek (snad to tak probůh nevyznělo). Osobně celkem rozumím jeho fascinaci estetikou třetí říše i možným obdivem k některým jejím představitelům, v rámci té tiskovky a položené otázky však to, co řekl, bylo naprosto mimo a trapné (na rozdíl od vtipných odpovědí, které zazněly předtím). A docela i chápu, že to někoho mohlo nasrat a nemuseli to být jen novináři a "měšťáci".

Artran

Artran (hodnocení, recenze)

cinefob: Tak já to beru stejně jako se vyznat k obdivu k Leni Riefenstahl.

Artran

Artran (hodnocení, recenze)

Niethustra & Cinefob: Mně šlo v prvé řadě právě o jisté možné okouzlení nacistickou a fašistickou estetikou mýtů, monumentality a zániku a to nijak výslovně na tom, co řekl. To, co řekl, mi jen zapadlo do těch prvních informací o Melancholii (trailer). Nic více. Pouštět se do nějakých psychologických rozborů nehodlám (Trierův životopis jednak neznám a jednak to považuji za chůzi po tenkém ledě). Podezřívat Triera z nacismu bych považoval za zcestné. Zkrátka žádné dalekosáhlé závěry bych v tomto ohledu nečinil.

cinefob

cinefob (hodnocení, recenze)

Co se týče faktů, máš to správně, jen se mi to vysvětlení zdá příliš krkolomné na to, o co šlo (prý vtip na tiskovce). Ještě bych se rád zeptal diskutujících, co mají na mysli když říkají, že šlo o nepovedený vtip. Mělo být vtipné to, že se LvT vyznává s jistých sympatií a pochopení pro Hitlera a obdivu k Speerovi, ve smyslu, že je to tak absurdní, že to nemůže být pravda? Co když to pravda je a Trier to, co říkal, myslel vážně, jen se to snažil obrátit na vtip. Bylo by to v pořádku i pak? Moc lituji, že tu dnes musím být za toho zlého a nechápavého moralistu já, ale připadá mi, že se to tím odkazem na Trierovy provokace a hloupost novinářů odbývá moc jednoduše.

niethustra

niethustra (hodnocení, recenze)

lupuscanis: Promiň, ale nervozita a nechuť z Triera jen kapaly, o dobré náladě bych mluvil opravdu s velikou rezervou (navíc mé oblíbené konečné skoncování s novináři Trierovu ochotu odpovídat na jejich přihlouplé otázky dost dobře neprokazuje).

lupuscanis

lupuscanis (hodnocení, recenze)

cinefob: Ne, to ne. O to nešlo. Když to teď po sobě čtu, trochu to tak vypadá, a to není úplně dobře, sorry :( Chtěl jsem jen doplnit fakta. Bohužel tu (Tvou) knihu už doma nemám, takže si to nikde neověřím... :-p

cinefob

cinefob (hodnocení, recenze)

J.Connor: díky, žes vrátil do diskuse ducha berga12 lupuscanis: ses dal na psychoanalýzu, Petře?

J.Connor

J.Connor (hodnocení, recenze)

Starej šprýmař to zase dokázal... ono kam taky ještě v době vrcholné okoralosti sáhnout, že ? A náckové v kině ? Už vidím, jak ti retardi sledují, co nějakej umělec plácnul někde na festivalu. Nebo začali po Gallianově výlevu nosit hadry od Diora ? Válku, totalitu na Larse !  CatcherBlock se ozývá z koupelny

cinefob

cinefob (hodnocení, recenze)

niethustra: někde jsem četl, možná v nějakém rozhovoru, který vyšel po Antikristovi, že by pro něj bylo výzvou v některém ze svých dalších filmů obhajovat neobhajitelné, jako příklad tehdy uvedl nacismus nebo rovnou Hitlera. Artran: souhlasím s niethustrou, s tímhle to "žertování" nejspíś opravdu nesouviselo

niethustra

niethustra (hodnocení, recenze)

Co by mě ale - když už se tu jedná o tiskovce - zajímalo, by byly postřehy ohledně "dvojice" Charlotte a Kirsten (Vlkovu reakci předpokládám). Těším se totiž na rozdíl mezi Justine+Claire a právě Kirsten+Charlotte...

niethustra

niethustra (hodnocení, recenze)

cinefob: Já také. Ostatně na levičku si nechám vyškrábnout Lars, na pravičku Trier, a až Typeovi úspěšně uřežu palec s malíčkem, škrábnu mu tam von. Artran: Je to možné, i když si myslím, že záměr výslovně nasměrovat svoji "poznámku" tímhle směrem Trier neměl (a i kdyby měl, strhne to na svůj připravovaný film s opravdu opilým homosexuálem Kierem). Ostatně Trier s nacismem, jak jsem se někde dočetl, již koketoval. Pokud se nemýlím, byl to on, kdo se na nějaké společenské akce (akci?) oblékal do nacistické uniformy. Ale stále u mě převládá to přesvědčení, že jeho reakci stimuloval dotaz o jeho německém původu a fascinaci nacistickou estetikou...

Artran

Artran (hodnocení, recenze)

Připadá mi, že to "žertování" o Speerově architektuře, Hitlerovi v bunkru a nacismu může mít určitý vztah k apokalyptické náladě Melancholie. Možná se nejedná jen o neobratně pronesený vtip na tiskovce...

niethustra

niethustra (hodnocení, recenze)

mm13: Souhlasím. cinefob: O nevydařeném vtipu mluvím vzhledem k nastalé situaci. Nijak nezpochybňuji Trierovy intelektuální kvality, stejně jako je jasné, že takových tiskovek má již za sebou bůhví kolik. Jen mi přijde, že se do toho zamotal (snad při vědomí toho, že se o tomto nešikovně citlivém tématu - nešikovně vzhledem k tomu, jak předpojatě a nekriticky je populárně rozšířeno a jak nebezpečné může být se s fenoménem nacismu jakkoli spojovat - nemá vyjadřovat před mentálními usoplenci novináři a novinářkami, kteří zrecyklují, cokoli řekne, a vyhotoví odpovídající mediální obraz). Jeho nepovedené náci-vtipkování vidím jednoduše z lidské perspektivy: byl nervózní, v prostředí, které mu očividně nevyhovuje, navíc plně si vědom důsledků, které z toho vyplynou.

mm13

mm13 (hodnocení, recenze)

Ja v tom nevidím žiadnu kontroverznosť. Vidím len trošku nešikovné vyjadrenie zo strany Triera na veľmi chúlostivú tému, kvôli čomu to celé vyznieva ešte nešikovnejšie. A potom už len vidím o čom Trier začal rozprávať, čo chcel povedať a na aké postoje reagoval, len sa zháčil (vycítil že mu ak by aj pokračoval nebudú rozumieť?), stratil niť a teraz je z týchto jeho nedokončených myšlienok poprask, ktorý ale nie je ničím iným, než len klasickou reakciou súčasných médií a odrazom ich "kvalít". Na ďalší Trierov film sa teraz teším viac, než na Melanchóliu!

cinefob

cinefob (hodnocení, recenze)

niethustra: jak jsem napsal již níže, final solution with journalists (zazní to tam) je naprosto v pořádku a taky jsem se tomu smál. Jako problémové vidim ty zmínky o Speerovi a Hitlerovi (o nevydařeném vtipu bych si při Trierově inteligenci a zkušenostech s novináři mluvit nedovolil). Ten mediální hon na Triera mi připadá směšný (ostatně, nemám pocit, že by to byly jeho první vyjádření tohoto typu na dané téma), ale nepřekvapuje mne. Trier s největší pravděpodobností nezíská Zlatou palmu (snad o ní ani nestojí), alespoň však zvýší návštěvnost svého nového filmu. Já osobně se na Melancholii (doufám, že bez těch nácků) velmi těším.

Petrucci

Petrucci (hodnocení, recenze)

"zčásti nepovedeném vtipu (posílené vědomím o tom, že se i potenciálně vážně míněnou odpověď snažil vlastnoručně strhat), vyprovokovaném nastalou situací"
 
Mám z toho úplně stejný pocit. ( A to o Trierových názorech, postojích nevím prakticky nic )

niethustra

niethustra (hodnocení, recenze)

cinefob: U mě jednoduše zakořenilo přesvědčení o zčásti nepovedeném vtipu (posílené vědomím o tom, že se i potenciálně vážně míněnou odpověď snažil vlastnoručně strhat), vyprovokovaném nastalou situací. Navíc celou tu naci-záležitost Trier vyhrotil na svůj zajisté ne kladný vztah k novinářské verbeži ("Final solution with journalists" v samotném závěru jeho "řeči", což by zde však nějaký zdatnější angličtinář mohl potvrdit, případně vyvrátit), takže u mě spokojenost (protože jestli mně opravdu něco vadilo, jestli mě něco pobouřilo, pak to byli přítomní novináři se svými dotazy).

cinefob

cinefob (hodnocení, recenze)

niethustra: já jsem viděl nejdřív tiskovku a už v okamžiku, kdy vyslovoval ty věty, jsem se ptal, jak se zas tohle nafoukne, i když nemohu říci, že mně samotnému to připadalo úplně v pořádku (takový byl můj bezprostřední dojem). Před chvilkou jsem se na to díval znovu. V kontextu toho humbuku, který se následně rozpoutal, to už tak děsivě nevypadá, pravda. Trier je dostatečně inteligentní na to, aby si uvědomoval, co těmi kterými výroky spustí, tak jen doufám, že je to v souladu s jeho záměry.

niethustra

niethustra (hodnocení, recenze)

cinefob: To sice mohl, ale je velice zajímavé (byť to vlastně není nijak překvapující), že mě spíše vyděsily ohlasy na tiskovku než tiskovka samotná, již jsem zhlédnul teprve potom, co se bublina nafoukla. V kontextu Trierova neoddiskutovatelně nervózního-otráveného projevu mi jeho finální poznámky nepřišly nijak zvlášť... jakékoli, jaké by podle médií snad měly být. Když si navíc uvědomím, na jaký dotaz vlastně reagoval a jak byl k čemukoli nepřístojnému vyprovokován neskrývanou demencí novinářů, nijak mě celá záležitost netrápí. No, snad mě ve středu (nebo kdy) nebudou též zdejší náckové plácat po rameni za mou výmluvnou shovívavost.

cinefob

cinefob (hodnocení, recenze)

niethustra: Dotazy novinářů byly naprosto dementní, někeré byly dokonce za touto hranicí (další posiléní mého despektu k tomuto povolání; final solution a grander scale vtipné). Ty kecy o Speerovi a Hitlerovi si ale odpustit mohl. Pak by to ale nebyl Trier. Takže další film, u kterého se bude řešit primárné to, co řekl Trier na tiskovce Cannes o svých sympatiích k nacismu, místo filmu samotného, a dramaticky se zvýšila pravděpodobnost, že vedle mě v kině bude sedět nějaký nácek.

niethustra

niethustra (hodnocení, recenze)

"Final solution with journalists" jestli jsem správně rozuměl. To je ovšem velice vtipné a vzhledem k rázu celé tiskovky a naprosto dementním dotazům pánů novinářů a novinářek i pochopitelné...

Mertax

Mertax (hodnocení, recenze)

Pedestrian: no něco mě pobavilo, ale ten nacista už vtipnej nebyl. Věděl, že se do toho zamotal a ještě si musel přisadit, že natočí Final solution.. bylo mi až trapně za ty herce..

Struhy

Struhy (hodnocení, recenze)

Heh. Trier je dobrej řízek. Vášnivej nacista, jehož další film bude 4 hodinový porno. Opravdu zábavná tiskovka :)

Související novinky

Kino Světozor slaví Patnáct let

Kino Světozor slaví Patnáct let

14.05.2019

Čeká vás velká nádhera a trochu i melancholie. Kino Světozor dostane občanku a oslaví to filmovou přehlídkou Patnáct. Během týdne od 24. do 30. května uvede 15 největších hitů i srdcovek týmu, který… (více)

Best of 2011 dle vybraných uživatelů

Best of 2011 dle vybraných uživatelů

31.12.2011

Další filmový rok je za námi, a tak vám přinášíme přehled nejlepších filmů roku dle předních uživatelů ČSFD.cz. Uživatelé i filmy v jejich výběru jsou seřazeny abecedně. Jako vítězný snímek z tohoto… (více)

Alexander Skarsgård jako vikingský mstitel

Alexander Skarsgård jako vikingský mstitel

15.07.2011

Byl by asi hřích, kdyby mu dříve nebo později taková role nespadla do klína. Stellanův syn a hvězda seriálu Pravá krev se ze všech sil snaží rozběhnout filmovou kariéru. Po Melancholii, remaku Straw… (více)

Melancholická Kirsten Dunst

Melancholická Kirsten Dunst

17.04.2010

V restartu Spider-Mana bude její postava přeobsazena podstatně mladší herečkou, tudíž má Kirsten důvod na trochu smutku. Stejně tak Kiefer Sutherland (zrušili mu 24), Alexander Skarsgard (nezískal… (více)

Reklama

Reklama