Režie:
Martin Hollý ml.Scénář:
Jiří HubačKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Jiří SvobodaHrají:
Jiřina Jirásková, Karel Heřmánek, Josef Vinklář, Taťjana Medvecká, Ivan Vyskočil, Valérie Zawadská, Leoš Suchařípa, Jana Krausová, Jiří Schmitzer (více)Obsahy(1)
Paní hraběnka slaví šedesátku v okamžiku, kdy má opustit svůj zámek. Nová dělnická vláda totiž chce šlechtu bez milosti zlikvidovat. Ale protože si Elizabeth Anna Marie, hraběnka z Lansdorfu a ze Scheinbergu a později domácí dělnice Lansdorfová, uvědomuje, že "člověk musí dodržovat své zvyky a sliby, i když jsou směšné a zbytečné", chce uskutečnit pošetilý plán oslavit sedmdesátiny na rodinném sídle navzdory režimu i protivníkům ve městě... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (121)
TV film? Kdybych si to zde právě nepřečetla, vůbec by mě to nenapadlo, ani bych snad onu skutečnost nikomu nevěřila. Krásný, dojemný, komorní příběh jedné neuvěřitelně silné a duchaplné ženy (v podání úžasné Jiřiny Jiráskové), která se dokázala s grácií a hlavou vztyčenou prát s velkou nespravedlností. Snímku nechybělo celkové velmi kvalitní obsazení a scénář, nádherná poetická kamera, a podmanivá hudba. ()
„Kachyňovský“ televizní film, který stojí na námětu a opravdu skvostnému herectví Jiráskové a Heřmánka. Scénář se uchyluje ke smíření a nostalgii i tam, kde mohl nastat přímý střet a konflikt, který by šel až na krev. Z tohoto hlediska si Hubač práci na závěr hodně ulehčil: hraběnku nechá - zcela dle očekávání - zemřít (právě ve „vhodnou“ chvíli – předtím na umření rozhodně nevypadala) a než se tak stane, spustí se celá lavina klišé: venkovská kapela v černém, zapomenutý zahradník s kytkou, oživlé vzpomínky z mládí hraběnky včetně předčasně zemřelého milence, vzdorovitě vztyčená černá vlajka a chátrající zámek jako němá výčitka. Scénárista jeho formátu se měl alespoň pokusit takovým klišé vyhnout. ()
Jiráskové hraběnka je pro mě jednoduše nepřesvědčivá. Nejen jako postava s níž bych se měl či naopak neměl ztotožnit, ale dokonce i čistě herecky mi naprosto nic nepřinesla. Na rozdíl řekněme od Rudolfa Hrušínského měla Jirásková vždy prakticky jedinou hereckou polohu "hudrující semetriky", případně "zdánlivě hudrující semetriky, ovšem s citlivým srdcem". To je ovšem výraz na hony vzdálený noblesní a kultivované aristokratce. Její herecký výkon například v Kachyňových Sestřičkách nebo ve Fany je podobný jejímu výkonu zde i v desítkách dalších filmů. Dokonale zaměnitelný... Film sám jinak samozřejmě není špatný, Hollý byl slušný režisér a jeho filmy, a to i ty televizní, jsou vždy řemeslně velmi slušně zvládnuty. Celý příběh je ovšem poněkud nepravděpodobný. Vyvážené je to samozřejmě tím, že minimálně v době vzniku filmu šlo rozhodně o určitý manifest či jednoznačný komentář k naší nedávné minulosti. On ostatně každý historický film je daleko spíše komentářem než rekonstrukcí historických fakt... Celkový dojem: 75% ()
Přiznám se bez mučení, že herectví Jiřiny Jiráskové mimo divadelní prkna není zrovna mým šálkem čaje, nicméně zde se po Sestřičkách dopustila opravdu velmi dobrého výkonu, a to se týká i téměř všech ostatních, zejména Karla Heřmánka. Na dobu vzniku jde o vysoce nadstandardní zpracování tématu, které většina ostatních režisérů v obdobných případech příliš nezvládala. Souhlasím s Tosimem, tohle si zasloužilo být natočeno jako opravdový biják. 85%. ()
Tento TV film ma okamžite upútal vďaka hereckému koncertu Jiriny Jiráskovej v úlohe hrabienky z Landsdorfu.Skvelý je aj Karel Hermánek ako jej bývalý sluha.Je to doba,keď na stene predsedu Vinklara visí obraz prezidenta Antonína Novotného,teda 50. a 60. roky.Tieto ťažké časy sa podarilo veľmi citlivo natočiť slovenskému režisérovi Martinovi Hollému. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (5)
- V roce 2018, tedy 25 let po natočení filmu, měla na prknech Divadla Palace v Praze premiéru divadelní hra „Hraběnka“ v režii Petra Hrušky, kde hlavní roli hraběnky ztvárnila Eliška Balzerová a roli lokaje Aloise se představil herec David Novotný. (majky19)
- Syn scenáristy Jiřího Hubače, Ivan, adaptoval scénář televizního filmu pro divadlo, což je docela rarita, protože ve většině případů je tomu právě naopak. (sator)
- Scenárista Hubač psal roli hraběnky pro Jiřinu Jiráskovou, produkce si ale do poslední chvíle neověřila, zda bude mít herečka na natáčení čas a když ji konečně oslovila, zjistila, že Jirásková má tolik aktivit, že jakékoliv další pozastavila. Snažili se scenáristu přesvědčit, že hlavní roli přeobsadí, ten to ale striktně odmítl a řekl: „Tak ji dejte přečíst scénář.“ Když si jej Jirásková přečetla, zrušila všechna vystoupení, ve kterých byla, i vystoupení ve Vídni a na natáčení okamžitě kývla. (sator)
Reklama