Režie:
Richard FleischerKamera:
Aldo TontiHudba:
Mario NascimbeneHrají:
Anthony Quinn, Silvana Mangano, Arthur Kennedy, Katy Jurado, Harry Andrews, Vittorio Gassman, Norman Wooland, Jack Palance, Ernest Borgnine, Arnoldo Foà (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Barabáš je zločinec. Místo něj lidé ukřižovali Krista. Jeho vnitřní utrpení ho vede až do gladiátorské arény, kde se snaží vybojovat si zpátky svobodu a ztracený klid. (oficiální text distributora)
Recenze (32)
Podáno dobově velkolepém, leč též trochu šablonovitém stylu, takže nebyl-li by jeden pozorný, mohl by se domnívat, že hledí na Spartaka či Ben Hura. Kdoví, zda ta jednotná starořímská výprava nepřecházela z filmu do filmu. Působivost však tomuto stylu nelze upřít, i když dobový herecký styl působí již kapánek akademicky . Jinak je to vlastně moderní příběh o kolísání hrdinově mezi vírou a skepsí v hávu apokryfu o Barabášovi. ()
Fleischerova adaptace novely P.Lagerquista (Nobelova cena) vychází z úvahy, jakým směrem se mohl ubírat život Barabáše poté, co byl omilostněn, zatímco Ježíš skončil na kříži. Na „sandálový“ film nečekaně hluboké myšlenkové zázemí, výborní herci (A.Quinn) a jistá režie dělají z tohoto (trochu opomíjeného) snímku ozdobu filmografie všech zúčastněných. ()
Recidivista Barabáš, postava z Evangelia, a jeho fiktivní příběh podle Lagerkvistova románu. Muž, který byl propuštěn na svobodu místo Krista, ale nemohl věřit. Na svou dobu velkolepě natočený film, jenž je žánrovou směsicí historického a náboženského dramatu s dobrodružnými prvky. V roli Barabáše exceluje Anthony Quinn. Celým příběhem se vine myšlenka, otázka víry a skepse, což film jednoznačně řadí ke kvalitní klasice. Fleischer se zde však dle mého názoru (je to ale názor s odstupem 50 let) nechal zbytečně svést k ukazování antické "reality", což je místy na úkor spirituálního náboje příběhu. Ale ve své době to musela být pro diváky bomba dokázat něco takového natočit (jako např. scény v aréně gladiátorů) . S možnostmi, které skýtal filmový průmysl USA v té době, by bylo vlastně chybou je nevyužít. Takže toto úplně chápu a dávám plný počet, tedy přesněji vyjádřeno 4,5, a zcela souhlasím např. s komentářem Hedky. Režisér Richard Fleischer, původem Žid, byl nejspíše konvertita ke křesťanství, ale nikde jsem o tom zmínky nenašel. ()
Výprava, hudba, herecké výkony, kamera, historická věrohodnost. To všecko jsou věci kterých jsem si na tomto filmu cenil asi nejvíce. V hlavní roli propuštěnec Barabáš, Kristus naopak neviditelný v pozadí celého příběhu. Snad jediný film, který se dozajista zabývá osobou Barabáše, všude jinde v podobně laděných filmech je vidět spíše v pozadí jako ten, který dostal podle tradice milost, a místo něj zabili toho druhého, pro naše dějiny a pomalu rozrůstající se křesťanství tak důležitou osobu. Film v sobě nese několik pamětihodných scén jako např. tu v sírových dolech před výbuchem i po něm (neskutečné životní podmínky) nebo později v gladiátorské aréně. Zrovna tak je nezapomenutelný souboj Barabáše a Torvalda, poté si vydobude svobodu, ale vzápětí je obviněn ze žhářství. Tady je historie a vina křesťanů na velkém požáru Říma v roce 64 n.l. tak trochu zkreslená..Ale v té panice tenkrát ty tzv. protipožáry mohl zakládat kde kdo, nejen pretoriáni, nicméně obvinili je, ale následné masivní pronásledování a druh smrti jsou v podobných filmech tak trochu přitažené za vlasy..Většinou byli ukřižováni nebo upáleni. ()
Obsahuje SPOILERy: Snímek Barabáš nám ukazuje kariéru jeruzalémského recidivisty Barabáše, který je propuštěn a místo něj zemře Ježíš Kristus, poté co mu ukamenujou jeho milou, která je křesťanka se z něj opět stává kriminálník a za to si vyslouží doživotní trest v sírovém dole. Zázrakem přežije výbuch a dostává se do římské arény, kde porazí nejobávanějšího gladiátora. Císař Nero ho propustní na svobodu. No a milý Barabáš pár dní na to při velkém požáru Říma v domnění, že koná boží dílo vezme hořící klacek a začne ještě rozdmýchávat oheň, aby nakonec skončil na kříži. ___ Hodně se mi líbila ponurá atmosféra některých scén (hlavně na začátku bičování Ježíše, jeho cesta na Golgotu a ukřižování. Geniální scény na nás čekají v aréně, kde si Barabášova největšího protivníka, psychopatického gladiátora bravurním způsobem střihnul Jack Palance. Celým filmem se jako nit táhne Barabášovo hledání pravdy o Kristovi a boj s přijetím víry. Trošku jsem doufal, že to nedopadne jako v jiných podobných filmech a Barabáš na to křesťanství nepřistoupí, ale bohužel se tak nestalo. Musím říct, že film přestože má silná místa, tak je trochu zdlouhavý, i když ne úplně nudný. Dávám slabší 4, ale podruhé už bych na to asi nekoukal. ()
Galerie (24)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (2)
- Při natáčení v Římě se Anthony Quinn (Barabáš) seznámil se svou druhou manželkou, italskou kostýmní výtvarnicí Jolandou Addolori. (jenik71)
- Režisér Richard Fleischer se spojil s Morriconem a požádal ho, aby upravil a dirigoval závěrečné bolero. (Locksley)
Reklama