Reklama

Reklama

Šípková Růženka

(festivalový název)
  • Austrálie Sleeping Beauty
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

V psychologickém australském filmu režisérky Julie Leigh se seznamujeme s Lucy (Emily Browning), tajemnou dívkou a mladou univerzitní studentkou, kterou pronásledují neustále životní problémy. Její život nabere jiný směr poté, co se přihlásí na inzerát tajemné agentury, která svým zákazníkům poskytuje erotický servis. Lucy se noří do světa spánku a jako novodobá Šípková Růženka slouží jako prapodivný spící společník klientům agentury. (ČSFD)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (127)

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Bandu důchodců obskakujou holky ve spodním prádle, který jim dost nelichotivě odhaluje prsa. Dědula si tam pak v pětiminutovém monologu o ničem plácá játra. Bezvadný. # Emily v téhle roli je pro mě celkem šok. Na první pohled vypadá tak něžně a nevinně. Takže působí dost kontrastně, což asi bylo cílem. A když pak pronese "chci ti vykouřit ptáka", jen přitvrdí. Ale když se to přehání, kouzlo kontrastu mizí. Pro koho je film určen? Pro ty, kdo chtějí vidět nahou Emily Browning. (měla to ale zapotřebí?) a pro úchyly. Pro mě to je eRko nejhrubšího zrna. A pointu jsem nepobral. Byla vůbec nějaká? # příběh 3 | hudba - | humor 0 | akce 0 | napětí 2 | pustil bych si znovu 0 ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Jsem si nejdříve myslel, že se podle anglického názvu jedná o novou verzi pohádky o Šípkové Růžence. Mladá dívka v tomhle filmu opravdu usíná, ale pro zcela jiné účely a za jiných podmínek. Naše hrdinka jménem Lucy se rozhodne něco si přivydělat a na inzerát přijme práci luxusní společnice pro bohaté a hlavně zvrhlé páprdy, kteří poté, co je jí její šéfovou podáno uspávadlo, si s ní můžou v posteli dělat co se jim zlíbí, akorát pohlavní styk je zakázán. Chudák holka jen vzdáleně tuší, co to s ní ti chlípníci ve spánku provádějí a krutou pravdu se dozvídá až už je pozdě. Emily Browning většinu filmu toho na sobě moc nemá, což pánské publikum potěší. Import z Austrálie usiluje o to, aby šokoval a režisérka prokázala nejen svůj sklon k perverzi, ale také to, že je schopná natočit hodně divný film se zvláštním charakterem hlavní postavy, který si hodně těžko získá příznivce z řad běžného konzumního diváka. Ten se filmu obloukem vyhne a ostatní si ho pustí ze zvědavosti. To samé jsem udělal i já. 60% ()

Reklama

Silas 

všechny recenze uživatele

Mnohem raději bych byl, kdyby se to všechno odehrávalo v oparu bezčasí. Takhle totiž jakž takž funguje jen ta aristokratická linie a zbytek je výplňková nuda, které se nedaří charakterizovat ani ukotvit postavy. Nemůžu tomu chvílemi upřít erotický napětí, vzdáleně to může připomínat i Eyes Wide Shut, ale dneska jen průměr. ()

Mr.Pumpkin 

všechny recenze uživatele

Párkrát během filmu byla patrná snaha o vybudování jakési znepokojující či stísněné atmosféry a chvílemi to vypadá, že se to už už podaří, ale pak se jakýkoliv náznak atmosféry vypaří jako pára nad hrncem. Režie je k uzoufání nudná, bez nápadu a neohrabaná, podobně jako scénář. Postavy bez vykreslených charakterů se tak nějak motají příběhem, aniž by byla zřejmá jejich motivace. Jediným pozitivem je pro mě Emily Browning. 25% ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Na spící krásce je zajímavé především to, že je spící – totiž pořád, nejenom při kšeftech. Ta dívka spí. Nemá žádný vztah k svému tělu, k svému nitru ani k okolnímu světu. Není ani prázdná ani plná, není dávající ani beroucí. Není hluboká a není ani povrchní. Je spící. Nezávazně solidární sympatičnost je ještě tak „nejžhavější“ cit, který může chovat k jinému člověku. Pokud by někdo čtoucí tyto řádky nevěděl, o jaký film jde, mohl by se domnívat, že se jedná o nějakou psychologizující sociální baladu ze života prostitutky. Není tomu tak. Je chybou vnímat postavu Lucy jako „prostituující studentku a kam až to vede“. Spící kráska je pohádková figura, archetypální objekt. Jaký div, že je sama vždy už předem v rezignaci na svou subjektivitu? Jako subjekt se teprve má (možná) probudit, film ji ukazuje coby předmět zájmu, nositelku jistého žádaného určení – mladické krásy. Ne náhodou odpovídá vzhledem typově dysneyovskému zvířátku, panence sotva čtrnáctileté, jejíž pochva je pod ochranou mocné víly (zde kuplířky) – jakkoli jde o dospělou studentku, u níž autorka co nejdůrazněji ukazuje, že veškerý takový protektorát je apriorní marnost („moje vagína není chrám“). Dál spoilery. Spící scény se staříky jsou celkem tři (vyjma tu finální) – a každý z těch tří staříků přistupuje k bezvědomému kolouškovi po svém, každý z nich ale nějak typicky: první se k ní přivine, druhý „vymrdám tě, děvko“, třetí ji používá k tomu, aby ji jako chrabrý jonák nosil v náručí. Všem třem je nejen lékem na stáří, ale i věčnou náhražkou a ovšemže pro něco, na co už je beztak pozdě. Ne, není tady nic perverzního, nic šokantního, spíše se v provokativní konstelaci ukazují typické mužské sexuální postoje. (A právě přímočaře antiintimní nakládání hrdinky s tím, co bývá eufemisticky označováno jako "intimní život", ukazuje druhou stránku zásadní iluzornosti celé transakce.) Skomírající nemohoucnost přestárlých mužů, hojících se iluzorní erotikou, je však až druhé dějství. V tom prvním je vidíme jako bohatou smetánku, vládnoucí třídu, která si může koupit cokoli, kdežto ostatní se musejí prodávat. Jejich protějškem je mladý přítel/kamarád Lucy – mladý, nemocný, snad drogově závislý, nic nechtějící, nepracující – neprodávající se. Nicméně skomírající, chorobný. A spící kráska? Střídá brigády, v nichž je levnou manuální silou, bydlí v podnájmu s protivnými společníky. Poté, co to vezme za správný konec, nastěhuje se do exkluzivního izolovaného bytu vysoko nad městem. Ale není to ten starosvětský luxus jejích klientů – ten je společenský. No zkrátka – pěkně roztříděné to autorka má, lze nad tím dumat do různých stran. Vlastní předností jejího filmu je právě průzračnost, úplná separovanost jednotlivých složek sdělného komplexu. Za hlubší rozbor mi ale tento film nestojí. Vizuálně vytříbený, ponoukající k zamyšlení o našem světě, tématicky promyšlený, odvážný, s originálním jádrem – vcelku film nikoli nezajímavý. Přesto film plochý, umělecky tuctový, k jednomu zhlédnutí dobrý. Film, jemuž podráží nohy mdlost jeho originality, poslušnost, s jakou dostává konvenčnímu požadavku „být nekonvenční“. Chce něco naznačit, v čemž si vede skvěle (co do obsahu i formy) – ale nad to nic. Navíc se některé momenty, zvláště v závěru, zdají být ne právě šťastně řešené. Na druhé straně je to především závěr, který nastoluje otázku, jak je to tedy dnes s námi, k čemuž je záhodno pojmout Lucy a jejího mladého přítele jako dvousložkovou jednotu, a k tomu ještě přibrat tu high society jako starobní klub. Doporučená četba: Scaevola, asLoeReed. Pokud jde o libidózní vztah starého muže k věčně mladému ženství, tak z jiné strany (totiž zevnitř) viz Švankmajerův Přežít svůj život. () (méně) (více)

Galerie (45)

Zajímavosti (2)

  • Film byl v roce 2011 vybrán do hlavní soutěže na filmovém festivalu v Cannes. (acsmp)

Související novinky

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

02.12.2020

Ve věku 73 let včera opustil filmový svět australský herec Hugh Keays-Byrne. Informaci zveřejnil jeho zástupce a později ji na svém facebookovém profilu potvrdil i dlouholetý přítel a spolupracovník,… (více)

Reklama

Reklama