Režie:
Agnieszka HollandScénář:
David F. ShamoonKamera:
Jolanta DylewskaHudba:
Antoni Komasa-ŁazarkiewiczHrají:
Robert Więckiewicz, Benno Fürmann, Agnieszka Grochowska, Maria Schrader, Herbert Knaup, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Jerzy Walczak, Oliwer Stańczak (více)Obsahy(1)
Drama natočené podle skutečných událostí, které se odehrály v nacisty okupovaném Lvově (tehdy Polsko, nyní Ukrajina). Leopold Socha, malý polský zlodějíček a zároveň údržbář místních kanalizací, schová za peníze v podzemním labyrintu skupinu Židů, kteří se snaží uniknout likvidaci lvovského ghetta. Zpočátku je hlavním Leopoldovým motivem cynická snaha vydělat, postupně ale vzniká mezi ním a skupinou zvláštní pouto, které se s každou novou dramatickou událostí v podzemí prohlubuje. Když skupině dojdou peníze, Leopold vidí, že je nemůže opustit a skrývá její členy dále, za což jemu i celé jeho rodině hrozí smrt. Film diváka díky skvělé režii a kameře doslova vtahuje nejen do atmosféry tmavého lvovského podzemí, ale i do výjimečného příběhu mužů, žen i dětí, kteří se čtrnáct měsíců snaží za neustále vzrůstajícího nebezpečí vyhnout smrti. Snímek se vymyká obvyklým hollywoodským schématům, ve kterých jsou pouze dobré a špatné postavy. Zde mají hrdinové obě stránky, o to jsou ale lidštější, působivější a nám bližší. (oficiální text distributora)
(více)Videa (7)
Recenze (144)
Čsfd vybrala pro projekci opravdu dobrý film. Jelikož mám ráda válečné snímky obzvláště o Židech, tak mě hodně potěšil a ani mi nevadila ta délka. Žít v kanálech nemůže být nic skvělého a proto obdivuji celý tento příběh, který je asi podle pravdy. Výborný herecký výkon, který se odrazil hlavně v lidskosti, pochopení a dobrotě předvedl Robert Wieckiewicz a charismatem a pěkným obličejem ho doladil úžasný Benno Fürmann. Jediné, co mi opravdu vadilo byl ten kontrast tmy a světla, pro člověka, který na to kouká v kině je to docela ozařující a bolí z toho oči. Na druhou stranu nebyl to nudný válečný snímek o přežití, ale párkrát jsem se i zasmála a dokonce tam byli i nějaké chlípné scény. ()
Podobně jako Katyň přináší tento film zajímavý příběh (zde o jistém panu Sochovi). Bohužel stejně jako zmíněný film je i tento naprosto zbytečně dlouhý a jen pár věci se Vám vryje do paměti (nejvíce asi závěrečné titulky popisující poválečné osudy některých aktérů této události). Přesto jde o film, který by si ti co se zajímají o válku neměli nechat ujít...6/10 ()
Na tenhle film Agneszky Holland jsem se hodně těšil. Hodně těžké téma a dost neobvyklé zpracování. Měl jsem s ním ale dost velký problém. Na druhou stranu ale nevím, jestli by se to dalo natočit nějak jinak. Asi jo, ale možná by tam chyběla ta brutální stísněnost, která se v těch kanálech točila minutu po minutě. Klaustrofobie, stres a maximální napětí. Nelíbilo se mi ale zbytečné klepání, zvláštní nasvícení a nejvíc ze všeho se mi nelíbili sexuální scény, bez kterých bych se obešel. Tak nějak si nedokážu představit, že by na to v kanále po měsících měl někdo náladu. Každopádně závěrečná scéna, která vysvětlila kompletní závěr celého tohoto příběhu z druhé světové války, ve mně zanechala vzpomínku na člověka, který v tomto filmu byl alespoň upřímný. Nejdřív na schování Židů chtěl vydělat, ale pak pochopil situaci a peníze šli okamžitě stranou. Samozřejmě jsem si hned vzpomněl na Schindlerův seznam, který byl vykonstruovaný jenom tak, aby Schindler byl představen jako zlatíčko z lidu. Spielberg ale určitě viděl, že zase takový mílius to nebyl. No a ať je tenhle film jakej chce, v tomhle se mu rozhodně nedá upřít ono realistično. A za to si Agneszky Holland opravdu hodně vážím. ()
Nejcivilnější a příjemně upřímné drama o lidech a válce. Kdybych si nevyslechl dnes monolog jednoho klasického pouličního kazatele v teplákách a s vietnamskou igelitkou, zeptal bych se zde, zda je nutné zpracovávat dál dokolo toto téma. Kvalitních snímků bylo už natočeno bezpočet. Bohužel zdá se, že to je stále potřeba. I tak se bojím, že právě svou civilností a optikou běžného člověka v soukolí dějin, zůstane snímek v "konkurenci" ostatních filmů tohoto tématu opravdu tak trochu v temnotě. A bohužel i oprávněně. ()
To si ze mě ta Polka podnikající v oblasti traktorismu dělá prdel. Nastrká grupu židovských přistěhovalců do kanálů, aby rozjímali nad svými hříchy s dupajícími nácky nad jejich hlavou. Prostopášní kanálník penetruje svou ženu v ložnici neumyt, byť před chvíli objímal židovské chlapce a varšavské krysy v malebném kanalizačním systému vznešeného královského města Varšava. Neobyčejně nudné. 30% ()
Galerie (57)
Zajímavosti (16)
- K natáčení v kanálech Agnieszka Holland poznamenala: "Ve studiu byla strašlivá zima, to v kanálech bylo tepleji, navíc jsme točili v nesmírně stísněných prostorách a opravdu ve tmě. To byl ovšem můj nápad, šlo mi totiž o to, aby měl film punc pravdivosti, ta temnota pro mě byla skutečná výzva." (JoranProvenzano)
- Film je věnovaný Marku Edelmanovi, polskému kardiologovi, který byl významným bojovníkem a jedním z velitelů v židovském ghettu. Mark Edelman zemřel v říjnu 2009. (movieband)
- Agnieszka Holland se snímkem vyhrála cenu pro nejlepšího režiséra na MFF Valladolid. (movieband)
Reklama