Režie:
Charles VidorKamera:
Rudolph MatéHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Rita Hayworth, Glenn Ford, George Macready, Joseph Calleia, Gerald Mohr, George J. Lewis, Nina Bara, Ruth Roman, William Smith, Bess Flowers, Joe Sawyer (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Buenos Aires. Zlodejíček Johnny Farrell (Glenn Ford) sa osudnou náhodou zoznámi s Ballinom Mundsonom (George MacReady), prevádzkovateľom ilegálneho kasína a začína preňho pracovať. Jedného dňa si Ballin privedie novomanželku, speváčku Gildu (Rita Hayworth) a Johnnyho požiada, aby na ňu dohliadal. V Gilde Johnny spoznáva svoju bývalú milenku. Veci sa skomplikujú viac, než by ktokoľvek z nich očakával... (MIMIC)
(více)Videa (1)
Recenze (123)
Písnička "Put the blame on Mame, boys" v podání hlavní protagonistiky byla skutečně dobrá - také se dvakrát opakovala -, ale co víc! Zkrocení zlé ženy? Femme fatale? Podivné mafiánské korporace a praktiky? Život v dobovém kasinu? Další pokus o ovládnutí lidí a světa? Mnoho povyku pro nic? (Abychom dotazování skončili, jak jsem začali - Shakespearem!) ()
"I hate you too, Johnny. I hate you so much. I think I'm going to die from it... Darling." . Nemôžem sa zbaviť dojmu, že celá ( strašne skratkovitá) krimi linka tam bola iba kvôli tomu aby sa chlapi mohli vydýchať medzi každou scénou s jednou s najpôsobiveších femme fatale aké nám kinematografia dala. To čo tu predvádza Rita Hayworth je dokonalým príkladom ako si film ukradnúť pre seba a dostať sa všetkým do hlavy a srdca. A každý ju za to musel nenávidieť. A nenávisť môže byť veľmi vzrušujúca ()
Bavilo mne to napětí mezi ústřední trojicí. Skvostná Rita Hayworth flirtující s úlisnými argentinci, což brnká na nervy jejímu expříteli, sympaťáku Glennu Fordovi, který se momentálně nachází v roli poskoka pro manžela Gildy, nebezpečného George Macreadyho. Jako vztahový film je to perfektní. Bohužel naivní zápletka s kartelem mě nebavila a přijde mi, že je tam tak nějak navíc. Ještě mě zaujal poskok, co furt hlavního hrdinu stíral, že je buran. Každopádně nejvíc mi utkvěla scéna, kdy Rita Hayworth zpívá Put the Blame on Mame a hraje při tom na kytaru. ()
Rita Hayworth pohodí hlavou a mne bolo jasné, prečo sa ten pohyb stál kultom a pretrváva vyše pol storočie. Jej Gilda je bezpochyby úžasná po každej stránke, či sa smeje, smúti, zúri, spieva, tancuje. Čo sa týka snímku, je klasickou ukážkou film-noir, scenáristicky aj réžijne perfektne zvládnutý, nedá mi však nespomenúť určitú podobnosť s Casablancou ( ústretový policajt, temná minulosť, milovaná žena, prostredie ). ()
Gilda je pro mě jeden z těch slabších noir filmů, jelikož občas mi připadalo, jako kdyby ztrácel dech a nabízel tak prostor pro nudnější pasáže (zejména ty písničkové). Přesto však jde o výbornou přehlídku hereckých výkonů a skvělé dialogy pak mnohé scény povyšují na uplně jinou úroveň. Více než dobře je zde namixována milostná linie příběhu s tou kriminální a dramatickou a musím se přiznat, že konec jsem očekával poněkud jiný. Nebudu vychvalovat Ritu Hayworth, jelikož v každém druhém komentáři je zmíněna, takže vzpomenu dvě mužské postavy. Johnny Farrell, resp. Glenn Ford byl sympaťák chlap. Pořád jsem si kladl otázku, odkud jej znám a už vím, že ze Supermana :) A ještě nesmím opomenout postavu Pia, jehož "filozofie obyčejného člověka" měla často velkou sílu. Jak by řekl on sám: "Na křupana dobry." ()
Galerie (81)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (11)
- Glenn Ford počas natáčania váhal, či má dať Rite Hayworth vo filme facku, ale ona aj režisér Charles Vidor ho presvedčili, aby to jednoducho urobil. (westerns)
- Ve scéně, kdy se Rita vrací zpět do Argentiny od Toma plácne Johnnyho přes obě tváře. Ve skutečnosti mu zlomila dva zuby a Glenn Ford držel dokud se scéna nenatočila. (Kulmon)
- Melodramatický noir s pesničkovými číslami získal kultový status vďaka pamätnej prerušenej strip-show v podaní Rity Hayworthovej. Jej hlas bol pri speve nadabovaný Anitou Ellis, inšpiráciou pre lascívne čierne saténové šaty bol portrét Virginie Gautreau od Johna Singera Sargenta z roku 1884. (MIMIC)
Reklama