Režie:
Charles VidorKamera:
Rudolph MatéHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Rita Hayworth, Glenn Ford, George Macready, Joseph Calleia, Gerald Mohr, George J. Lewis, Nina Bara, Ruth Roman, William Smith, Bess Flowers, Joe Sawyer (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Buenos Aires. Zlodejíček Johnny Farrell (Glenn Ford) sa osudnou náhodou zoznámi s Ballinom Mundsonom (George MacReady), prevádzkovateľom ilegálneho kasína a začína preňho pracovať. Jedného dňa si Ballin privedie novomanželku, speváčku Gildu (Rita Hayworth) a Johnnyho požiada, aby na ňu dohliadal. V Gilde Johnny spoznáva svoju bývalú milenku. Veci sa skomplikujú viac, než by ktokoľvek z nich očakával... (MIMIC)
(více)Videa (1)
Recenze (123)
Gilda je noir se slušným tahem na bránu. Stejně jako Hitchcockův Počestný muž čerpá z poválečné paranoi a míchá ji s erotickým dusnem. Což v případě Rity Hayworth není vůbec těžké. George MacReady je ve své roli naprosto přesný a výborně doplňuje milostný trojúhelník o těžko vyzpytatelný úhel. Naopak Glenn Ford je spíš matematický omyl. Gilda je velmi dobrá řemeslná práce. Tematizuje potlačované touhy a zpracovává je do atraktivních noirových tvarů. Na snímku je vidět, že žánr filmu noir si v roce 1946 už zřetelně uvědomuje, v čem tkví jeho přitažlivost a využívá možností kamerových jízd, umělého kouře i ostrého svícení beze zbytku. Jen vnitřní řeč postavy Johnnyho Farella je zcela očividně nadbytečná a zbytečně film retarduje a připravuje o kus kouzla, které tkví v nevyřčeném. ()
Velmi by mě zajímalo, kolik lidí "around the world" zhlédlo Gildu jen proto, že jí byli uchváceni chlapíci z Shawshanku. A také proto, že je zajímalo "jak to udělá s těma vlasama.":) Rita Hayworth je bohyně (vypadat jako ona...:) a s každou delší chvílí, kdy nebyla na scéně, mi její přítomnost začínala chybět. Snímek má skvělý scénář a postupně gradující napětí. "Put the blame on mame, boy..." ()
Ak by sa príbeh týkal iba kasína, zakázaného kartelu a tak podobne, teda bez ústredného milostného trojuholníku, bolo by to o dosť záživnejšie. Ale kedže trojuholník až na záver všetko ostatné vytesňoval na druhú koľaj, zostala tak len nudná noir dráma s dialógmi plnými milostnej/nenávistnej vaty. "Milujem" tie vzťahy, kde sa dvaja nenávidia až tak, že sa do seba zaľúbia - "presne" ako v reáli. Mladý Glen Ford, ktorého poznám až z neskoších období, síce nebol márny, ale herecky u mňa viac zabodoval 'menej uchopiteľný' George Macready. ()
Glenn Ford me moc nebavi. To rikam na rovinu hned na zacatku. Nastesti to zachranuje Rita Hayworth, ktera sice nevystoupala v mem osobnim zebricku "bohyn" na nejvyssi mety, ale predvadi zde nekolik prima kejkli, takze ji beru na milost. Mirne nadprumerny a neprilis prekvapivy film bez sokujicich zapletek. P.S.: Vlastne mi to prislo spis jako "reklama" na tancici a zpivajici Ritu... ()
"I hate you too, Johnny. I hate you so much. I think I'm going to die from it... Darling." . Nemôžem sa zbaviť dojmu, že celá ( strašne skratkovitá) krimi linka tam bola iba kvôli tomu aby sa chlapi mohli vydýchať medzi každou scénou s jednou s najpôsobiveších femme fatale aké nám kinematografia dala. To čo tu predvádza Rita Hayworth je dokonalým príkladom ako si film ukradnúť pre seba a dostať sa všetkým do hlavy a srdca. A každý ju za to musel nenávidieť. A nenávisť môže byť veľmi vzrušujúca ()
Galerie (81)
Zajímavosti (11)
- Glenn Ford počas natáčania váhal, či má dať Rite Hayworth vo filme facku, ale ona aj režisér Charles Vidor ho presvedčili, aby to jednoducho urobil. (westerns)
- Humphrey Bogart odmietol rolu Johnnyho Farrella, ktorá nakoniec pripadla Glennovi Fordovi. (westerns)
- Pier Paolo Pasolini vo svojej autobiografickej próze "Amado mio" z roku 1948 popisuje návštevu kina, v ktorom hrali Gildu. Názov prózy je totožný s názvom jednej piesne z filmu. Pasolini si všíma napr. "krátkozraký pohľad" či "božsky milú nevýraznosť" hviezdy. (MIMIC)
Reklama