Režie:
Juraj NvotaScénář:
Ľubomír Ján SlivkaKamera:
Jan MalířHrají:
Jiří Mádl, Michaela Majerníková, Ondřej Vetchý, Jan Budař, Ady Hajdu, Táňa Pauhofová, Martin Geišberg, Marek Geišberg, Jakub Nvota, Ľubomír Burgr (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Hrdina filmu Konfident Adam pracuje po absolvování základní vojenské služby jako dispečer na sportovním letišti poblíž někdejší západní hranice Československa, kde prožívá i vojenskou invazi v srpnu 1968. Aniž si to tehdy sám uvědomí, právě tam začíná jeho dramatický příběh... Aby zachránil svou lásku Evu proti represím StB, podepíše „smlouvu s ďáblem“. Stane se profesionálním agentem, jehož prací je odposlouchávat lidi a shromažďovat na ně kompromitující materiály. Brzy ale zjistí, že i on je sledován. Když se pokouší najít odpověď na otázku proč, vrací ho pátrání do doby, kdy se stal na vojně svědkem vražedného rozkazu. Jeho tehdejší velitelé jsou dnes mocnými muži a Adamovo svědectví by bylo velmi nepohodlné. Dokáže Adam přežívat v atmosféře strachu a nejistoty, kde se nedá nikomu věřit? S rostoucími pochybnostmi sílí i jeho touha z toho temného labyrintu uniknout. Útěk však znamená být vždy o krok před nepřítelem. Bude na to mít Adam odvahu? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (370)
Nebyť toho konca bolo by to za plný počet. Inak sa jedná o Nvotov najlepší film. Pracuje s témami aké poznáme všetci - dokonca aj tí, čo v tej dobe nežili. Predsa len sa podobných filmov natočilo neuveriteľne veľa. Nvota si na tom postavil svoj osobitý rukopis, ale tento film mi prišiel veľmi pekne vyvážený. Či už na poli drámy, alebo akéhosi morálneho posolstva. Vyhol sa naturalizmu a pritom ponúkal scény, pri ktorých musí človek krútiť hlavou. Duo Mádl a Majerníková výborný. Rovnako aj Budař a Vetchý ako figurky zla. Dobre obsadené vedlajšie postavy, krásna kamera a príjemná hudba. Síce je to zlepenec Poľsko/Česko/Slovenský, ale nerobí hanbu ani jednej so zúčastnených krajín. Možno mu chýba niečo údernejšie, čo by z neho spravilo originálne dielo, ale aj mimo to, nerobí vo svojom žánri hanbu a je iným pohľadom na nepríjemnú dobu, než na aký sme zvyknutý. Možno nie je nejako originálny, ale je svojský. Nvota každopádne vie. Škoda, že netočí viac. S hercami a s drámou vo vnútri konkrétnych situácií mu to ide tak, ako zatiaľ žiadnému inému Slovákovi za kamerou. ()
Já děkuji tvůrcům, že mne jako ročníku, který tuto dobu nezažil, dokázal celkem rozumně realisticky ukázat, co vše se v našich končinách dělo. Obsazení je solidní a celkový námět na první dobrou funguje a vše klape. Bohužel žádná hloubka postav a cit pro detail. Závěr je bohužel také useknutý a proto dávám jen průměr. ()
Ono je to o vkuse a tom, čo vás nenudí. Mne sa naopak toto páčilo viac, než napríklad film Pouta. Bolo to troška bláznivé, no tie emócie si všetci predstavujeme asi inak. Všetci nie sme hysterickí alebo citovo labilní, no a o propagande by som radšej ani nehovoril, jedná sa tu totiž o tému ŠTB a nie nejakých pletiek profesorov, čo je správne vyučovať, či ako správne kresťansky žiť v neľudskom režime. Veľmi dobrá sebareflexia a možno budete prekvapení, ale pre mňa Nvota o stupienok stúpol od filmu Muzika. Kulisy zvládli, akurát tomu chýba atmosféra vtedajších čias, lebo sa to odohráva podľa mňa na malom priestore a s málo protagonistami. No a záver ma celkom pobavil. ()
"Pravda vždycky zvítězí!" Nic proti otevřenému konci. Jeden známý prohlásil, že se na takovéto filmy nedívá. Prý mu vadí, že se přibližují realitě. Má raději americké sci-fi. Na jednu stranu chápu. Ale na druhou - co si vezmou z minulosti naše děti? Nepotřebují si udělat nějaký obrázek, jak to tu dřív vypadalo? Tak si říkám, že je to celkem jedno, jaký příběh nám scénárista představí, ani jak to dopadne, důležitě je cokoliv, co připomene minulou dobu. A mělo by to být aspoň trochu věrohodné. ()
Celospolečensky tak důležité a citlivé téma a přitom tak prvoplánově sepsaný scénář a tak neumělá forma, že o nějaké reflexi bolavé komunistické minulosti tohoto (českého i slovenského) národa nemůže být ani řeči. Ono to spíš vypadá naopak, totiž že režisér Juraj Nvota natočil průhlednou propagandistickou antikomunistickou agitku, tak hloupě je naspaný scénář Konfidenta. Scenárista Lubomír Slivka chtěl patrně ukázat, že ani normalizace nebyla obdobím černobílým, scénář však sesmolil tak toporně, že mu z něj povstal obraz doby propagandisticky zabarvený, další z upocených příběhů o tom, jak mladý uvědomělý člověk vstoupil do systému s ideálem napravit ho zevnitř, když se mu to nepovedlo, tak celý systém ve stylu agenta Bonda přelstil, navíc Slivka zkombinoval osudy malého omezeného okruhu postav do neuvěřitelného propletence, takže dějiny slovenské StB se odehrávají na jednom patře jednoho paneláku. Uf. Žánrově jde pak o další připitomělou tragikomedii (nebo spíš pokus o ní), Konfident si ale spíše říkal o něco ve stylu Špačkových Pout, takhle je to neuvěřitelná selanka. Nepomohou ani osvědčení čeští herci (Vetchý, Budař), v podstatě nemají co hrát, Jiří Mádl v titulní roli pak neobstál vůbec, tohle byl herecký part do nějakého úplně jiného filmu... ()
Galerie (37)
Zajímavosti (24)
- Na tvorbe filmu sa aktívne podieľali i majitelia veteránov z Nitry, ktorí poskytli svoje automobily a dodali tak snímke dávku vierohodnosti. (YoZo8)
- Jedná se o první slovenský film na téma státní bezpečnosti. (Sufferer)
- V prologu vystupuje Dravec (Ondřej Vetchý) u Pohraniční stráže, dále pak u Státní bezpečnosti, v oblasti boje proti vnitřnímu nepříteli, ale současně dává pokyn stíhačkám k likvidaci narušitele, což v žádném případě nemohla být táž funkce. (ČSFD)
Reklama