Režie:
André ØvredalScénář:
André ØvredalKamera:
Hallvard BræinHrají:
Otto Jespersen, Glenn Erland Tosterud, Johanna Mørck, Tomas Alf Larsen, Robert Stoltenberg, Urmila Berg-Domaas, Hans Morten Hansen, Knut Nærum, Eirik Bech (více)Obsahy(5)
Ačkoli zbytek světa zná troly především jako figury z fantasy či malé roztomilé skřítky s velkými bříšky a naježenými vlasy, v Norsku jsou postavami národního folkloru, vystupujícími v báchorkách, které čtou rodiče dětem před spaním. Mají vlastní propracovanou mytologii a existují v různých podobách, od dobrotivých bytůstek po gigantická krvežíznivá monstra. Jenže co když trolové opravdu žijí a norská vláda jejich existenci tají? Tříčlenný tým studentů se vydává po stopách bizarních medvědích útoků v horách a lesích Norska a setká se s podivínem, jehož pomlácený džíp se smradlavým karavanem je vždy poblíž podobného incidentu. Muž, jehož mají v okolí za pytláka, o sobě tvrdí, že je lovec trolů, a dovolí štábu, aby ho doprovázel. Důmyslně vystavěný mystifikační pseudodokument se vedle samotných trolů zaměřuje také na otázku, jak by dnes žili bájní rekové bojující s monstry. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (611)
Ocenila bych více toho kittelsenovského vizuálu a méně Blair Witch. I ta interní logika dost drhne (nač se obtěžovat poněkud za vlasy přitaženým "vědeckým" vysvětlením fenoménu petrifikace trollů na slunci, když příběh operuje s tím, že troll "vycítí křesťana"). Přes všechny svoje nedostatky je ale Trolljegeren ohromně sympatický počin - a už jen kvůli těm parádním trollům stojí za vidění. ()
Tak to byla bombaaa, haha. Perfektně natočený film, syrové záběry, žádné nebo resp. fantastické (jak chcete) herecké výkony všech zúčastněných. Pro veřejnost uzavřená speciální zahrada v odlehlé části norské divočiny, kde kvůli výzkumu už léta chovají několik druhů severských trollů z celé Skandinávie s několika málo poddruhy z ruské federace, hlavně z oblastí Chukotky, Murmanska a Arkhangelska. Muselo dát šílenou práci to celé zorganizovat a připravit tyto vzácné živočichy na natáčení, obzvlášť v té staré štole, tak tam bych se teda ocitnout nechtěla. Na BBC o tom běžely v tu dobu dohady, že prý to, co se tam stalo, nebylo ve scénáři a tragické neštěstí se snažila tajná vládní organice OKT zamést pod trollí koberec. ()
Docela nenápadný příběh o norských trolech, jejich lovci a třech mladých filmařích, kteří se do toho všeho tak nějak připletli, jinak by vlastně tento film nevznikl. Obecně vzato, všechno funguje jako u jiných POV (Point of view – pohled z první osoby) filmů. Herci hrají neherce dokonale, příroda je okouzlující, kamera je uvěřitelná, napětí obstojné (ve srovnání s Cloverfieldem však velmi slabé, takové venkovské), humor skrytý a dramaturgie zvládnutá. Vše ostatní tak nějak selhává. Triky jsou skvělé, ale proč jsou trolové takový nosatí trotlové? Jakmile se objeví první trotl, končíme s hororem a sledujeme jemnou komedii. Dále tu máme scénář. Ten byl očividně ušit horkou jehlou. V jistých momentech klade důraz na příběh, jindy se zamotává do nelogických a nesmyslných kliček. Například sledujeme podivínského morouse a tajnůstkaře k tomu, který se najednou rozpovídá a naprosto nepodmíněně vysype z rukávu všechna tajemství a přizve tři studenty na lov trotlů. Že jim hrozí smrt a on, coby osoba oficiální, má za ně zodpovědnost, vůbec neřeší, jen je strká do většího a většího nebezpečí. To ale scénárista neřešil a nejspíš to považoval právě za tu hororovou látku. Celkový dojem je tedy takový, že trotlové nejsou nebezpeční, že jsou to jen takový chudáčci bez mozku, kteří se dříve nebo později zapíšou do Červené knihy. Film jako takový je možná zbytečné dlouhý, jako Short Movie by fungoval lépe a snad by se z toho stal Youtube kult. Na Cloverfield to nemá po trikové stránce a napětí a na Záhadu Blair Witch tím všudypřítomným strachem a neviděným nebezpečím. Na druhou stranu, slušný horor pro starší děti nebo dobrodružný film pro mládež anebo odpočinková podívaná pro dospělé milovníky Norské mytologie a přírody. Kdo umí číst mezi řádky, najde si v tom skvělou komedii na pozdní večer. ()
OK , s ničotou to síce nemá spoločné nič, ale je to zelenkavé ako REC , autentické asi ako B.W.P.a ďalšia miliarda snímkov. Ale mám problém - ak sa tohto prežmýkaného trendu chytí aj sever - prehodím výhybku a naskočím na " romantický vlak ". Snímky podobného razenia zmáknem asi ešte 3 ( som totiž tolerantná ). Potom však prechádzam do mínusového hodnotenia. Troll tému som absolvovala a najlepší bol dokument. Je to natočené štýlovo , ale ani to Ma nebere. Handcam / voicehand , tak toho je naokolo prebytok a musíš uznať , že behačiek po lese bolo tak - akurát. Predbiehačky v tom , čo je viac autentické - na to nemám figúru a už ani oči. Toto ber vyslovene len ako subjektívny názor. Bodovaná je snaha a príroda - samozrejme. ()
Tak tu si asi nešľahol len režisér, ale všetci zúčastnení, vrátane sponzorov. Neuveriteľné filmové bláznovstvo, ktoré nám približuje bájnych trollov ako na pohľad sympatické chlpaté obludy, lusknutím prsta meniace sa na zlovestné príšery. Naozaj som netušil do akej pozície sa snaží režisér postaviť diváka a zároveň mi nie je jasné, či on sám vôbec vedel z akého uhla pohľadu vlastne tento príbeh uchopiť. Originalita a vynaliezavosť sa snímku nedá uprieť, ale akosi to celé išlo mimo mňa. Neodkázal som sa dostať na vlnu pozitívneho pohľadu na vec, nedokázal som uchopiť to posolstvo, nech už malo ísť o pokus o fantasy, dobrodružnú haluz alebo čokoľvek iné. Navyše kamera a celkový štýl prevedenia na plátno dnes bohužiaľ už nieje také terno ako 10 rokov dozadu. Takže odo mňa len zvedavých 60%. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (9)
- Niektoré postavy vo filme stvárnili známi nórski komici: Otto Jespersen (lovec trolov), Knut Naerum (pracovník elektrárne), Robert Stoltenberg (dodávateľ poľského medveďa) a Hans Morten Hansen (Finn, šéf lovcov trolov). (Carol Pifková)
- Dle režiséra André Øvredala se tým okolo natáčení snažil celý projekt držet v tajnosti. Název filmu a herecké obsazení tajili do premiéry a místo klasické propagace využili tzv. virálního marketingu. (Dzegr)
- Nedlouho po uvedení filmu v USA zakoupily společnosti CJ Entertainment & Media a 1492 práva pro vytvoření remaku. Na scénáři začal rok po uvedení originální verze pracovat Marc Haimes a prvním stanoveným termínem premiéry byl rok 2014. (Martrix)
Reklama