Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1920 a bolševické Rusko má v úmyslu obsadit a sovětizovat oblasti, které vnímá od dob carského impéria jako sféry vlivu. Režisér sleduje obranu Polska za zachování svrchovanosti z několika stran, nejviditelněji prostřednictvím ústředního manželského páru. Zatímco kabaretní tanečnice Ola zůstává v napjaté Varšavě, její muž Jan se ocitá na bojišti. Velkolepé historické drama režiséra Jerzyho Hoffmana, který je dlouholetým odborníkem na podobné domácí velkoprodukce (například filmový přepis slavného románu Henryka Sienkiewicze Ohněm a mečem), bylo zároveň vůbec prvním polským hraným filmem natočeným ve formátu 3D. (Febiofest)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (46)

charlie_ando 

všechny recenze uživatele

Režisér Jerzy Hoffman si společně se scénáristou Jaroslawem Sokólem ukousli opravdu velký krajíc válečného komisárku, protože chtěli vyprávět epický příběh "zázraku na Visle" a vše to válečné zápolení měla spojovat hedvábná nitka milostného příběhu ústřední dvojice. Bohužel se to tak zcela nepodařilo a film je spíš souborem jednotlivých výpravných obrazů. Pokud se něco výrazně povedlo tak jsou to bojové scény a zvlášť jezdecké útoky, které jsou však často devalvovány roztřesenou digitální kamerou. Pro české diváky bude asi dost těžce stravitelná výrazná náboženská linka a rovněž to, že bez znalosti historických souvislostí je vyprávění dost nepřehledné a chaotické. Začátek ještě jasně ukáže, jak jsou v tomhle příběhu rozdané karty a kdo stojí na jaké straně barikády, ale pak už to jsou spíš jednotlivé střípky historie, ač se snaží být někdy až dokumentární. Hlavní hrdina mobilizovaný polský jezdec Jan Krynicki (Borys Szyc) má hlavu plnou furiantských hloupostí a tak se není co divit, že se dostane do pěkné šlamastiky a vojenským tribunálem to jen začíná. Děj někdy až necitlivě střídá scény z bezstarostného varšavského varieté, aby zvýšil kontrast výjevů z bitevního pole. Ač nesmiřitelný střet hrdého polského orla s rudou sovětskou záplavou sliboval velkou hloubku a silné drama, emocí je ve filmu jako šafránu. Vděčná historická událost, která by si zasloužila výrazně lepší scénář. ()

Georgex 

všechny recenze uživatele

Zajímavé téma, záblesky kvalitního válečného filmu, ale jako celek to naprosto nefunguje. Hlavní vinu na tom nese neuvěřitelně špatný scénář, prapodivné vizuální zpracování, ale také přehnaný patriotismus, což pro nepolského diváka může být chvílemi až nepříjemné a to i přesto, že vidět prchající bolševika mu dělá radost.. Moje hodnocení 30%. ()

Reklama

Koly 

všechny recenze uživatele

Proč jenom my nedokážeme natočit takový film? Myslím si, že námětů se v naší historii najde víc než dost a možná i režiséry na to máme, chce to jenom investovat nějaké peníze. Poláci se evidentně investic do podobných projektů nebojí a Jerzy Hoffman je prostě jistota. Ten chlap snad nedokáže natočit špatný historický flák. Bitva o Varšavu sice v mnohém připomíná ruské válečné velkofilmy, ale to mně osobně vůbec nevadí a nemám problém ani s vyobrazením Poláku jakožto zachránců světa před šířením bolševismu. Koneckonců kdo ví, jakým směrem by se ubírala historie, kdyby Poláci tu bitvu prosrali a tím pádem by v roce 1920 na hranicích s Německem vznikl stát pod přímým vlivem Lenina a jeho bolševické nákazy. ()

ryba443 

všechny recenze uživatele

Od Hoffmana jsem tedy po dokonalých filmech jako Ohněm a mečem čekal daleko víc. Film je celkem rozvleklý, jsou v něm nudné dějové linie a počítačová 3D grafika působí jako pěst na oko. Na druhou stranu musím ocenit celkem slušně zpracované bitvy a především fakt, že se film věnuje u nás nepříliš známým kapitolám dějin 20.století, takže je nám jeho prostřednictvím umožněno seznámit se s polským náhledem na tyto události, v čemž je jeho největší přínos. ()

ZkuKol 

všechny recenze uživatele

Polský patriotismus ve 3D! Idziak je jeden z nejlepších kameramanů na světě a Hoffman je expert přes národní výpravné podívané. Odvaha vstoupit do 3D ligy je třeba ocenit a filmu tento formát v mnohém pomáhá. Jen je třeba se vyvarovat přešlapů v podob temných scéna a hlavně soubojů natačených v dokumentárním stylu na ruční kameru s rychlým střihem - u prvního nevidíte nic a u druhého vám to vytrhne oči a donutí rozbít brejle. Scénář se veze v klasickém stylu starých mistrů s pevnou stavbou, čitelnými charaktery a atributy láskou, spravedlností a odvahou. Herci si to v pohodě ustáli, ale nikdo extra nezabodoval. Občas se projeví věk režiséra, bohužel v negativním smyslu - ztráta tempa, nebo neskutečného přestřelení (nástup rolníků a dělníků, premiér sedlák apod.). Na druhou stranu i tento film dává jasně najevo, že naši sousedi jsou na tom s domácí produkcí o něco lépe. Rusové jsou za řekou, popadni pušku, vidle nebo lopatu a hurá do přední linie!... 60% ()

Galerie (75)

Zajímavosti (7)

  • Film je už v poradí druhou spoluprácou Michala Zebrowskieho a Aleksandra Domogarovova. (Odpocivadlo)
  • Ve snímku vystupuje i postava kněze Ignacyho Skorupky (Lukasz Garlicki), který se rovněž účastnil bojů v rámci polsko-sovětské války a padl v bitvě u Ossówa. (majky19)
  • Ve scéně, kdy jedná premiér Wladyslaw Grabski (Michał Żebrowski) s maršálkem Pilsudskim (Daniel Olbrychski), Pilsudski očekává, že Grabski podá demisi a odstoupí z vedení vlády. Prý kvůli tomu, že přestal věřit ve vítězství polské armády. Skutečnost byla ovšem jiná. Vláda Grabského byla pouze dočasná (pol. tymczasowa) a v důsledku polsko-sovětské války byla utvořena Vláda národní obrany (pol. Rzad Obrony Narodowej) pod vedením Wicentyho Witose. (majky19)

Reklama

Reklama