Režie:
Danny BoyleVidea (2)
Recenze (67)
Bezchybně odvyprávěná klasika, na Boyla v rámci scény až překvapivě komorní, přesto úchvatně osudová. Zčásti díky skvělé hudbě Boylových oblíbenců Underworld, především ale dle očekávání proto, že je to prostě skvěle zahrané; Cumberbatch jako Frankenstein je vynikající, Miller jako monstrum ovšem ještě působivější. ()
Poprvé mi vůbec nevadila Boylova povrchnost. Ta inscenace je obdivuhodně konzervativní a až na pár "boylovských" úletů (lokomotiva, ptáčci) přináší jen technicky precizní a herecky zcela virtuózní kreace s několika bezmála geniálními momenty, v nichž Boyle dokázal minimem prostředků vyjádřit věci grandiózní, které hýbou vědou i uměním po staletí. Bez nadsázky, že si na nejlepšího Boyla budu muset zajít do kina a že půjde o přímý přenos divadla, to bych fakt neřekl, ale poprvé jsem z díla tohoto rozmařilého efektáře odcházel s čertovským knedlíkem v krku. Apropos, Benedict Cumberbatch je bůh... je to definitivní. ()
Divadlo, které se jen tak nevidí. Benedict Cumberbatch v roli monstra exceluje. Navíc jeho postava má i díky scénáři Nicka Deara ohromnou hloubku. Není to jen oživlá věc, je to dítě poznávající krutost svého okolí, je to člověk ve vší jeho složitosti. Osobně bych uvítal ještě víc muziky od legendárních Underworld. 3,5* ()
Ukázka toho, jak může být divadlo strhující, když se do toho herci nebojí šlápnout. Je vidět, že Britové jsou fakt hodně daleko; už jen úvodní zrození monstra (viděl jsem verzi, kde ho hrál Cumberbatch) je z hlediska hereckého nasazení dechberoucí - a to bych nikdy neřekl, že takové slovo použiju ke komentování scény, kde se skoro nahý zjizvený muž zhruba čtvrt hodiny jen snaží postavit. Ale už jen z tohoto prologu je jasné, že hlavních dvou rolí se ujali herci neobyčejně technicky zdatní. Režisér Danny Boyle je především filmař a to se nezapře, vypráví poněkud filmově, snad až hollywoodsky. Na scénu třeba za doprovodu techna náhle přijede jakési steam-punkové vozidlo nebo se z točny vynoří kompletně vybavená ložnice... To ale nevadí, aspoň to není nuda. Překvapením také je, kolik se dá z tématu Frankensteina vytěžit zajímavých myšlenek. Rozhodně to není jenom taková srandička typu šílený vědec si uplácá panáčka, jak se tato látka často interpretuje, ale drsný filosofický komentář k debatě o vztahu autor-dílo, o klonování, o odpovědnosti vědců za své objevy a tak dále. V neposlední řadě je ale při sledování Frankensteina český divák trochu smutný. Proč? Představte si, že tento kus dává naše Národní a v hlavních rolích vědce a jeho monstra se alternují Donutil s Postráneckým... ()
Takže pozdě, ale přece... Pěkné to bylo. Ale bylo toho moc. Nabubřelá výprava jako by dusila občasné záblesky skutečného θέατρον. Což je vskutku škoda. Herci byli dobří velice velmi. Vlastně skvělí, když ten bombastický tyjátr "ustáli" a našli vnitřní sílu k nevšedním výkonům.----------- Nicméně třeba se pletu a Danny Boyle stvořil nadpozemskou inscenaci bez pachuti zahajovacího ceremoniálu Olympiády... Opravdu se mi tato verze Frankensteina líbila (je totiž líbivá...); jen se snažím vidět subjekty a objekty (prostě veškerá monstra) v souvislostech. A hlavně: Očekávám od divadla určitou míru intimity a sdílení. ()
Galerie (11)
Zajímavosti (4)
- Danny Boyle si s myšlenkou na zadaptování Frankensteina na divadelních prknech pohrával již před 15 lety. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
- Hry se od sebe sice neliší scénářem, ale v závislosti na tom, zda monstrum/Frankensteina zrovna hraje Benedict Cumberbatch či Jonny Lee Miller se lehce mění prostředí i pojetí charakterů. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
Reklama