Režie:
Danny BoyleVidea (2)
Recenze (67)
Ukázka toho, jak může být divadlo strhující, když se do toho herci nebojí šlápnout. Je vidět, že Britové jsou fakt hodně daleko; už jen úvodní zrození monstra (viděl jsem verzi, kde ho hrál Cumberbatch) je z hlediska hereckého nasazení dechberoucí - a to bych nikdy neřekl, že takové slovo použiju ke komentování scény, kde se skoro nahý zjizvený muž zhruba čtvrt hodiny jen snaží postavit. Ale už jen z tohoto prologu je jasné, že hlavních dvou rolí se ujali herci neobyčejně technicky zdatní. Režisér Danny Boyle je především filmař a to se nezapře, vypráví poněkud filmově, snad až hollywoodsky. Na scénu třeba za doprovodu techna náhle přijede jakési steam-punkové vozidlo nebo se z točny vynoří kompletně vybavená ložnice... To ale nevadí, aspoň to není nuda. Překvapením také je, kolik se dá z tématu Frankensteina vytěžit zajímavých myšlenek. Rozhodně to není jenom taková srandička typu šílený vědec si uplácá panáčka, jak se tato látka často interpretuje, ale drsný filosofický komentář k debatě o vztahu autor-dílo, o klonování, o odpovědnosti vědců za své objevy a tak dále. V neposlední řadě je ale při sledování Frankensteina český divák trochu smutný. Proč? Představte si, že tento kus dává naše Národní a v hlavních rolích vědce a jeho monstra se alternují Donutil s Postráneckým... ()
Divadlo, které se jen tak nevidí. Benedict Cumberbatch v roli monstra exceluje. Navíc jeho postava má i díky scénáři Nicka Deara ohromnou hloubku. Není to jen oživlá věc, je to dítě poznávající krutost svého okolí, je to člověk ve vší jeho složitosti. Osobně bych uvítal ještě víc muziky od legendárních Underworld. 3,5* ()
Viděl jsem verzi s Cumberbatchem coby monstrem. To, co ten herec předvádí je absolutní ponor do postavy, do jejího vývoje od dětského prvního roku po dospělý rok třetí. Úvodní plácání se na zemi a snaha zkoordinovat končetiny se skutečně nedá popsat. I přes promyšlenou scénu, která je jen zdánlivě minimalistická, je to představení postavené na hercích, a umím si představit, že by to jako představení obstálo i v méně opulentním provedení. ()
Prostě famózní, Benedict Cumberbatch je opravdu skvělý herec a Sherlock není nehoda, Jonny Lee Miller zdatně sekunduje ale na C. prostě při vší dobré vůli nemá (Cumberbatch jako Monstrum, Miller jako Frankenstein). Uvidíme, co opačná alternace. P.S. dá se to i brát jako face2face souboj dvou Sherlocků :) ()
Poprvé mi vůbec nevadila Boylova povrchnost. Ta inscenace je obdivuhodně konzervativní a až na pár "boylovských" úletů (lokomotiva, ptáčci) přináší jen technicky precizní a herecky zcela virtuózní kreace s několika bezmála geniálními momenty, v nichž Boyle dokázal minimem prostředků vyjádřit věci grandiózní, které hýbou vědou i uměním po staletí. Bez nadsázky, že si na nejlepšího Boyla budu muset zajít do kina a že půjde o přímý přenos divadla, to bych fakt neřekl, ale poprvé jsem z díla tohoto rozmařilého efektáře odcházel s čertovským knedlíkem v krku. Apropos, Benedict Cumberbatch je bůh... je to definitivní. ()
Galerie (11)
Zajímavosti (4)
- Danny Boyle si s myšlenkou na zadaptování Frankensteina na divadelních prknech pohrával již před 15 lety. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
- V hlavních rolích se pravidelně střídají Benedict Cumberbatch a Jonny Lee Miller. Oba se představí jak v roli monstra, tak i Frankensteina. Režisér si od tohoto nevšedního principu slibuje, že to hercům umožní mnohem lepší vcítění do obou rolí. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
Reklama