Reklama

Reklama

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje „jazzový věk“ bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy „stará“ aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd) a potřetí v roce 1974 (režie Jack Clayton, titulní role Robert Redford). S ještě větším časovým odstupem, až v roce 2013, vznikla zatím poslední verze, režírovaná australským tvůrcem Bazem Luhrmannem, v níž si hlavní postavu zahrál Leonardo DiCaprio. Na rozdíl od svých předchůdců měl Luhrmann k dispozici pokročilou technologii digitálních efektů, jež mu dovolila mimořádně přesvědčivě zrekonstruovat dobové reálie i tehdejší atmosféru New Yorku a jeho nejbližšího okolí. I ostatní postavy hrají známí představitelé Carey Mulliganová (Daisy), Tobey Maguire (vypravěč Nick Carraway) a Joel Edgerton (Tom Buchanan). Největší devízou snímku je však jeho promyšlená vizuální stránka, která byla mj. vyznamenána Oscary za nejlepší výpravu a kostýmy, jež vytvořila režisérova manželka Catherine Martinová. (Česká televize)

(více)

Videa (28)

Trailer 4

Recenze (1 789)

freddy 

všechny recenze uživatele

Upřímně vlastně ani nevím, jak tenhle film vnímat či co si o něm myslet. Vizuální hrátky, svět pozlátka, spousta vaty, ale příběh se jaksi ztrácí, respektive je pohlcen tím obalem, tou formou, kterou mi byl servírován. Opravdu mnoho zbytečných výjevů, zbytečných barev a obrazů, překombinovanost, díky čemuž jsem měl problém vůbec se naladit na vyprávění příběhu, na jeho průběh a na to, oč zde vlastně jde. A i když jsem film dokoukal do konce a dokonce i pochopil, o co tam jde, nemohu prostě pochopit, proč nemohl být ten příběh natočen jinou, mnohem komornější formou. Mohla z toho být fajn vztahovka, možná i konverzační drama, ale ne tahle patlanice, která se snaží ohromit a udělat dojem, ale jen nevím, koho má vlastně ohromit. Těžko tak ještě něco na tomto filmu hodnotit. Leo DiCaprio je zajímavý téměř v každé své roli, i kdyby hrál třeba nehybný strom v lese, a Tobey Maguire mě rovněž dokáže vždy zaujmout. Velká herecká jména jsou tedy velkou předností filmu, bez nich by to byl jen další nudný film, kde režisér upřednostnil své vize před příběhem samotným. Uděluji dvě hvězdy, ale mé zklamání z filmu je bohužel značné. ()

Hild 

všechny recenze uživatele

Já nic jiného v podstatě od Luhrmanna nečekala. Ano, je to film pro masy, Baz tímto moderním pojetím obrovsky zariskoval a určitě se objeví názory, že nectil knižní předlohu, vůbec už se nedivím tomu odsunutí premiéry až do letní blockbusterové sezóny, přesto film ale rozhodně není tak povrchní, jak se někomu může zdát. Neztratila se podstata knihy, jen je trochu přizpůsobená dnešní době. Z počátku jsem byla hodně zmatená, byly zde momenty, kdy jsem si řekla: "Jo, tak tohle bude film blízký mému srdci", ale hned v záhy, přišel moment, kdy jsem si řekla: "No to snad nemyslí vážně", byly zde totiž momenty, které jsou na hraně parodie, jenže jakmile jsem se dostala přes tu fázi, kdy jsem musela překousávat, že v tak obrovské dobové klasice hraje hip hop, tak mě film dokázal pohltit. Audiovizuál je místy vážně omamující, na filmu jde vidět každičký utracený dolar, hned několik scén mi dost připomínalo Moulin Rouge, Baz pak výborně umí podávat romantiku, má výborné hudební cítění a umí danou scénu skloubit s perfektně pasující hudbou, taková pasáž se skladbou Young and Beautiful má přímo magický účinek. Velký Gatsby je film, kterému by se toho určitě dalo vytýkat hodně, mám výhrady především k postavě Daisy, v závěru pak Baz nedokázal plně propojit hlavního vypravěče příběhu s divákem, ale jednoduše jsem si film užila a z kina odcházela spokojená. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Zpočátku omamující kýč, potom už jen únavná selanka, pajdající na obě nohy. Jak jde o samoúčelné kamerové fígle a čarování s obrazem, tam si je Luhrmann jistý v kramflecích, ale v prostém smysluplném vyprávění a ve snaze dostat se zúčastněným postavám pod kůži selhává. Zmínil jsem kýč – při všech těch opulentních večírcích si připadáte, jakobyste se dívali na velkého sádrového trpaslíka, ověšeného pestrobarevnými pentlemi a blikajícími žárovičkami. Potom, když má dojít na city, je to jak z plytké povídky v nějakém dívčím časopise – mám na mysli to kolovrátkovité „Má tě ráda, nemá tě ráda, má tě rád, nemá tě rád, odejde s Tebou, neodejde s Tebou…..“. Díky bohu aspoň za dvě věci – chlapáckou postavu Edgertonova Buchanana, jedinou to plnokrevnou postavu celého panoptika a pak za scénu opětovného setkání Gatsbyho a Daisy – jediný moment v celém filmu, kde byly cítit nějaké emoce. Luhrmann už začíná být nějak vyčpělý. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Zpočátku záměrně přestylizované a extravagantní, aby Luhrmann později začal létající sněhové vločky, létající peří, létající závěsy a dějem prolétávající kamery umírňovat a zároveň tak také zlidšťovat postavu tajemného J. Gatsbyho. Spojení písní z dvacátých let (Porterovo Let's Misbehave) se současnou hudební produkcí (Jay-Z) dopadlo překvapivě sympaticky, příběhově mě však Velký Gatsby nevzal za srdce tak, jak bych doufala. Je to spíše moje chyba než chyba filmu, jelikož věřím, že věrnější, lepší adaptace Fitzgeraldovy klasiky natočena zatím nebyla a v nejbližších letech ani nebude. Objektivně jednoznačně jeden z nejvyspělejších Luhrmannových filmů, který je mnohem chytřejší, než jak se přes veškeré to pozlátko tváří, a který mi několikrát připomněl Sunset Blvd. ()

Brouk 

všechny recenze uživatele

K čertu s kýčem, k čertu s hnidopišským pitváním, k čertu s chytruškami a chytrušáky..... Luhrman mě nechal 5 let od Austrálie čekat na zábavný výpravný vizuální prožitek..... Mohu chtít víc? Já ne..... Pro mě je film zábava.... Vizuální.... taky zvuková..... P.S. Soundtrack je po Drive zas jednou pro mě zážitek..... 85% ()

Galerie (212)

Zajímavosti (46)

  • Ve filmu se objevují šperky od firmy Tiffany & Co. Od zmíněné společnosti je například čelenka z diamantů na hlavě Daisy (Carey Mulligan) v hodnotě 3 800 000 Kč. (LusSYx)
  • V románu Francise Scotta Fitzgeralda nalezneme mnoho autobiografických motivů. Stejně jako Gatsby (ve filmu Leonardo DiCaprio), i Fitzgerald pocházel z chudé rodiny, vydal se do války a nakonec se stal součástí americké smetánky. Postava Daisy (Carey Mulligan) byla zase napsána podle autorovy bohaté manželky Zeldy, s níž měl bouřlivé manželství. (zajda404)

Související novinky

Baz Luhrmann chystá velkofilm o Johance z Arku

Baz Luhrmann chystá velkofilm o Johance z Arku

včera

Australský režisér Baz Luhrmann, který nedávno oslavil pěkné dvaašedesáté narozeniny, si vyhlédl svůj další projekt. Autor vizuálně opulentních snímků jako Velký Gatsby či Moulin Rouge! si před… (více)

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

04.05.2014

Muži v černém nás sice naučili, že „Elvis není mrtvej. Odletěl domů.", tohle zakončení ale u jeho nové biografie nečekejte. Ve Warner Bros. ji totiž chystají s muzikálovým klasikem Bazem Luhrmannem … (více)

Oscarové nominace 2014

Oscarové nominace 2014

16.01.2014

Dnes odpoledne vyhlásila Akademie filmového umění a věd (AMPAS) ústy své prezidentky Cheryl Boone Isaacs a herce Chrise Hemswortha nominace na Oscary pro letošní rok. O prvenství v počtu nominací … (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Reklama

Reklama