Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Umí to se sekyrou jako nikdo jiný. Není radno si ho rozhněvat... Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti… Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Vlado Müller (kat Emil) a Štefan Kvietik (Richardus). (Česká televize)

(více)

Recenze (84)

Zagros 

všechny recenze uživatele

Paľo Bielik podruhé (první bylo Varúj…!) a ještě lépe. Na filmu Majster kat je vidět, jak režisérsky vyzrál. Opět volil téma Slováci pod cizí nadvládou, tentokrát Tureckou. Jde ale spíše o silný příběh dvou nejlepších přátel, kteří se stanou kvůli ženě největšími nepřáteli. Ústřední dvojka je opravdu parádní a charisma Vlado Müllera i Štefana Kvietika je obrovské. Každý jejich vzájemný dialog bylo radost sledovat. Celý jejich životní příběh natažený do pár desítek let na společensko-politickém pozadí mě dokonale připoutal k obrazovce. Napětí a dramatické situace jsou skvěle vygradované a občas se dokázalo i vtipně odlehčit. Už jen za ten úžasný dialog paši a kněze dávám krásné čtyři hvězdy. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Vstupní kód k mistrovskému katu je dosti prostý - vnímat film jako dobovou kostýmní pohádku pro dospělé. Nejedná se o historické drama v pravém slova smyslu, které by představilo nějakou konkrétní událost nebo postavu. Jde o vlastní scénář zasazený do konkrétní doby nadvlády Turků. I když jde v zásadě o rozpor mezi dávnými přáteli, jako protipól rybáře vnímám prosťáčka Emilka. Podobně jako v O myších a lidech Johna Steinbecka nebo obr Ursus v Quo Vadis dotváří příběh synek silných paží a mdlého rozumu. V první části snadno zmanipulovaný otcem, v druhé zaslepený láskou k půvabné Agajce. Zlo tu není zosobněno pouze v postavě kata, ale přechází z otce na syna, který je jím od malička sycen a ve své prostotě se mu neumí postavit. Rybář představuje spravedlnost, jeho dcera je obrazem nevinnosti. Zásadní otázka - jestli zlé řemeslo děděné z otce na syna dokáže pokřivit charakter člověka nebo zda by ho mohl vykonávat i člověk pokorný a mírumilovný - zůstává nezopovězena. ()

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele

Výpravný historický velkofilm srovnatelný s Hollywoodskými spektákly. Nádherné barvy a nasvícení jsou asi největší devízou filmu. Příběh z 18. století, který se odehrává v rozmezí asi 20 let zdobí opravdu geniální herecké výkony Vlada Mullera, Štefana Kvietika a Petera Debnára nadabovaného Marianem Labudou. Slováci na takové filmy byli mnohem větší experti, než čeští tvůrci, hlavně tedy Paľo Bielik. Zajímavě je vykreslen i kontrast mezi křesťany, muslimy a pohany. Navíc se ve filmu častují hodně originální hlášky : "Včera som si vypila a dnes mám v žaludku župmu." Majster kat je špičkové, do poslední chvíle napínavé a vygradované dobové drama a jeden z nejlepších slovenských filmů nejen šedesátých let. Bohovská podívaná, kterou vyzdvihuje širokoúhlá kamera Vladimíra Ješiny pohrávající si s detailním zaostřováním osob, a hudební palba Tibora Andrašovana. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

I přesto, že mě zde Vlado už nadobro přesvědčil, že dokáže zahrát cokoli, celkově jsem byl zklamaný. Další želízka v ohni, jménem Kvietik a Emília, si celý film drží prakticky jeden výraz a dramatický nádech kombinovaný s velmi zvláštním humorem bohužel také nebyla moc šťastná volba. V podstatě nulová hudba a režie, která se nebojí použít to nejkýčovitější, co snad použít lze. Vrcholem všeho je vlnící se obraz v prolínajících se scénách. Do pohádky možná dobrý, ale zde je to až směšné. Absolutním vrcholem je Emilko, který mi doslova zničil celý film. Charisma hereckých osobností a síla generačního příběhu dvou (ne)přátel má pro mě bohužel silné trhliny. ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Vlado Muller vs. Štefan Kvietik v unikátním filmu z roku 1966, který se dějem odehrává na Slovensku pod nadvládou Turků a vizuálem to je velkovýpravná, barevná kostýmová záležitost s feelingem pohádky, která není pro děti. Fascinuje mne, že se něco takového kdy pokoušeli točit v Československu ikdyž dneska se mi to nezdá moc použitelný film, Jakási snaha o náš malý hollwood, dokonce i s nahými no name slečnami. Zajímavá kuriozita. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (6)

  • Turecké rekvizity boli zapožičané z renesančného múzea v Topoľčiankach a zbrane z hradu Červený kameň. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
  • Film prilákal do kín aj na dnešné pomery neuveriteľné 4 milióny divákov. Napriek tomu sa vyskytli prirovnania ku gýču. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama