Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V městečku Tonto zastavil dostavník mířící do Lordsburgu a nabírá cestující. K Lucy Malloryové, která jede za manželem, přistupuje obchodník Peacock, tajemný karbaník Hatfield, a místním ženským mravnostním spolkem z města vykázaní doktor Boone, který více pije než léčí, a slečna Dallasa, která ohrožuje mravopočestnost. Na poslední chvíli ještě nastupuje bankéř Gattewood, který právě vykradl vlastní banku a potřebuje rychle zmizet. Tou dobou se místní šerif dovídá o útěku Ringo Kida (JOHN WAYNE) z vězení a o tom, že má namířeno právě do Lordsburgu, aby si to vyřídil s těmi, kdo jej dostali za mříže. Šerifovi tedy nezbývá, než nastoupit také. To ještě netuší, že Ringo přistoupí cestou. Ale mají vůbec cestující šanci se do cíle své cesty dostat, když musí projet územím, kde zrovna řádí z rezervace prchlí Apači v čele s Geronimem? (Historik)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (101)

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Tahle cesta dostavníkem je nejen dobrodružná, ale i zábavná, poměrně vtipná a sem tam také i napínavá.. Cestující jsou parádním vzorkem lidské populace a jejich konverzace mě vyloženě bavila.. Herecký ansámbl sympatický, plno postaviček skvěle zahraných, za zmínku stojí nepochybně Thomas Mitchell v roli věčně zpitého doktora, zajímavý je i John Carradine a mladý John Wayne.. Přeprava dostavníku u spáleného přívozu pro mě byla dech beroucí, totéž pak samotné přepadení, moc hezky natočené.. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Nejplošší postavou mimořádné westernové jízdy je, kuriozně, postava hlavní. Odhodlaný pistolník Ringo od začátku do konce jede podle plánu a nepředvede žádnou zajímavou změnu nebo jiný úhel pohledu na svou osobu. Přispívá k tomu nejenom scénář, ale i prkenné herectví Johna Waynea. Pozitivní zprávou je, že to nevadí. Wayne je tady prostě za dokonale zvoleného typa a vedlejší postavy jsou tak zajímavě a dobře zahrané, že se v příběhu strnulost Wayneova Ringa skoro ztratí. ____ Film si pro sebe jednoduše ukradly vedlejší figury a jejich minipříběhy plynoucí z charakterů nesourodých cestujících: jižanská dáma, jižanský gentleman karbaník, prostitutka se zlatým srdcem, nectihodný bankéř, bázlivý obchodní cestujcí ve whiskey, otcovský šerif, ňouma kočí a opilecký doktor filozof. Právě on v podání Thomase Mitchella je nejplnokrevnější postavou příběhu, zábavný Falstaff, který se ve chvílích nouze dokáže vzmužit a vždycky má pochopení. ____ Film je napínavý, tempo přepadení dodnes obdivuhodné, ohrožení je z plátna hmatatelně cítit, a přesto filmem stále problikává humor. Nejenom kvůli odlehčení, ale i kvůli proklamaci lidskosti (což je podle mě hlavní téma filmu). Ať už ve scéně, kdy doktor cituje své vzteklé bytné verše o krásné Heleně, nebo když si ustrašený obchodní cestující rychle nasadí čepici na plešatou hlavu při zmínce o skalpování. Humor film očišťuje od občasného sentimentu. _______Vnitřní napětí přinášejí vztahy mezi cestujícími, které jsou jen naznačené (vztah jižanského gentlemana k dámě je láska bez šance na naplnění/ mezi dámou a prostitutkou se zrodí souznění, které musí nutně skončit v cílové stanici dostavníku/ doktor možná přehodnotí svůj vztah k alkoholu...). ____ Dostavník je napínavý, dobrodužný, sentimentální, zamilovaný, chlapácký film, který dodnes patří k tomu nejlepšímu z westernů. A ano, tehdejší přístup k indiánům je z dnešního pohledu neobhajitelný, ale já je v Dostavníku beru jako zástupce jakéhokoliv ohrožení z vnější,____ P. S. Skoro bych se vsadila, že vzdálenou předlohou příběhu byla Maupassantova povídka Kulička. P. P. S. Nikdy mě nepřestane dojímat jedna ze závěrečných scén přepadení dostavníku, která je postavená jen na střihu a ruchu v pozadí. Když všem dojde munice, dáma se zoufale modlí, Indiáni téměř dostihli dostavník, obklopili ho.... Jižanský karbaník-gentleman se podívá na modlící se dámu, na svůj zásobník, kde zůstává jediný náboj, natáhne kohoutek, přiloží dámě ke spánku a ... zaváhá. V tu chvíli je slyšet rána, zaúpění a ruka s revolverem, ve kterém je poslední rána, klesne. Ale najednou zazní i jiný zvuk. Dáma, která se soustředila jen na svou modlitbu a neviděla, že se jí jižanský gentleman snažil zachránit před osudem horším než smrt, procitne a vykřikne: "Slyšíte? To je polnice! Volá do útoku!" Dáma ztratí své doposud dokonalé sebeovládání a žízní po životě, který jí přinášejí ti najednou z nenadání se objevivší vojáci. A pak si všimne, že ten opovrhovaný muž, který se na cestu dostavníkem vydal jen pro to, aby ji chránil a chtěl toho dosáhnout i za tu cenu, že ji zabije, leží zhroucený a zbývá mu už jen pár posledních chvil....Au. () (méně) (více)

Reklama

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Na westerny moc nejsem a tohle jsem si pustil jen proto, že se děj měl odehrávat ve vlaku. Už nevím, jak jsem na to přišel, protože šlo o dostavník. Akce byla jedna, dějově průměr, lehké drama, trocha romantiky na pozadí, není o co stát, western. # [viděno: TV, 2.0] # příběh 5 | hudba 7 | humor 1 | akce 3 | napětí 2 | pustil bych si znovu 4 ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Dobře načrtnuté postavy. Bohužel zůstalo jen u toho načrtnutí, což by stačilo pro klasický „přestřelkový“ western či pro konverzační komedii, ale ne pro film založený právě na postavách a třenicemi mezi nimi. Veškerý vývoj charakterů je, zda to ten či onen (ne)přežije. Tempo tomu však nechybí, dobré obsazení také ne a tak je na škodu pouze linie s Waynem. Jednak zbytečně natahuje stopáž a navíc uvěřit Dukovi touhou na pomstu sžíraného desperáta s dobrým srdcem snad ani není v lidských silách; on je prostě v každé roli "pouze" John Wayne. Někam to sedne, sem ne. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Nyní už mám v ruce dostatek materiálů, abych (sám pro sebe, samozřejmě, nikomu to nenutím) pasoval Johna Forda na tvůrce nejnudnějších filmů v historii kinematografie. Můj miláček Klementina mě unudila k smrti, Hrozny hněvu mě znudily až naštvaly přehnaným levicovým patetismem a pouhé ukázky z Ocelového oře mě přesvědčily, abych mu nevěnoval více než dvě hodiny svého života. Přesto jsem si nedal říct a zašel na Přepadení, protože má status legendy. A opět jsem odcházel roztrpčen a znuděn. Je pravda, že začátek mě navnadil - málokdy se vidí ve westernu tolik svěžího humoru. Navíc mě zaujala i fajn kamera. Pak ale lidičky nasedli do dostavníku a jali se hodinu kodrcat po pusté poušti kamsi do nějakého města. A už se to rozjelo - schematismus jako prase - každá postava se objeví teprve když je ji zapotřebí a zmizí hned jak přestane být důležitá. Je ukázáno jen tolik, kolik být musí, žádný přesah nebo myšlenka. Navíc vše dopadne tak, jak se to dá předpokládat už po prvních 15 minutách. Ne, na tomhle jsem bohužel neshledal nic legendárního. ()

Galerie (86)

Zajímavosti (31)

  • John Wayne hrál v té době v druhořadých westernech a vydělával 16 000 za film. Za Přepadení však dostal jen 6 000. Chtěl se zalíbit studiu Republic, toužil po nové smlouvě. (KIT.HL)
  • Klobouk, který John Wayne (Ringo Kid) nosí, byl jeho vlastní. Během příštích dvou dekád ho nosil v mnoha westernech, než ho po filmu Rio Bravo (1959) odložil, protože se začínal rozpadat. Poté byl klobouk vystaven pod sklem v jeho domě. (Marek06)
  • Film ohromil v té době nevídaným exteriérem Monument Valley. Zadní projekce v akčních pasážích bývala tehdy zcela běžným jevem. (KIT.HL)

Související novinky

Poslední jízda Johna Waynea

Poslední jízda Johna Waynea

11.07.2006

\"Více jak půlstoletí byl John Wayne světem považován za symbol Ameriky jak v morálních standardech, tak ve věcech moudrosti naší společnosti,\" řekl o Johnovi na jeho pohřbu Frank Sinatra a s tím… (více)

Reklama

Reklama