Reklama

Reklama

Vražda v salónním coupé

(divadelní záznam)

Obsahy(1)

V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (172)

RafaKrakal 

všechny recenze uživatele

Absolutně skvělá hra. Seminář s perlami jako kriminální horor Chtěla bych ženicha mladého s kučeravými vlasy, Cimrmanovy povídky pro budoucí recidivisty Chytrý Lojza a Dobrý zvyk kasaře Bouzka nebo snímek Neodbytný detektiv a hlavně famózní hra s policejním inspektorem Trachtou dělají z Vraždy v salonním coupé jednu z nejlepších her DJC vůbec a právem si vysloužila tak vysoké hodnocení. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Ani repertoár Divadla Járy Cimrmana sa nezaobišiel bez slabších, menej nápaditých a najmä menej vtipných hier, medzi ktoré patrí i Vražda v salónním coupé. Aj v nej je možné nájsť pozoruhodné perličky, ale celok nezachránili. Seminár je už mierne nudiaci a u hry je pozitívne najmä to, že oproti filmovej verzii (Rozpuštěný a vypuštěný) je ju možné absolvovať bez negatívnych pocitov. ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

No, tady je uvodni seminar krapet slabsi. Bohuzel tu chybi Sverak a Genadij Rumlena je zoufale nevtipnej, fakt nevim, kde to vyhrabali. Co se tyce Vondrusky, ten spatnej neni, ale obcas zapomina text, prerikava se, nebo se rozesmeje. Samotna hra ma pomalejsi rozjezd, ale jakmile dojde k vrazde a Smoljak zacne vysetrovat, tak se to zase rozjede. Tady je slusnej i Genadij, trochu mi pripomnel Crabtreeho z Halo, Halo. Jinak krome skvelyho Smoljaka stoji jeste za pozornost Cepelka, hlavne jeho vyslech Vilmy je hodne vostrej. Jinak film Rozpusteny a vypusteny jsem videl pred timhle, takze mi byly naky scenky povedomy, ale i tak jsem se u nich bavil. Lehce slabsi, ale porad na 5*. ()

Godhaj 

všechny recenze uživatele

,,Únor: Odemkl dveře třídy tak, že nešly zamknout.“ Tato hra se mi líbí mnohem více, než film Rozpuštěný a vypuštěný. Asi to je jednak obsazením, a také tím, že hra je nabita více vtipnými místy. Herecky je to nádhera, jen Vondruška je opět o třídu níž, než všichni ostatní. No a nesmělý Hlaváček v podání Čepelky, to je prostě koncert. Úvodní seminář je takový klasický a vždy se u něj pěkně nasměju. ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

Oproti filmu Rozpuštěný a vypuštěný je to dost osekané a vůbec ne tak vtipné. Pak mi tam vadily z různých důvodů: Vondruška coby továrník Meyer (já prostě Vondrušku nikdy neměl moc v lásce), Smoljak v roli inspektora Trachty, která by se víc hodila pro Svěráka, Čepelka v roli Hlaváčka, v které byl sice ok, ale když jsem zjistil, že ho alternuje Brukner, raději bych preferoval ho a Genadij Rumlena, kterej se sice snaží, ale moc mu to herectví nejde. Prostě Trachtou neboli "Jamesem Bondem přelomu století" pro mě navždy zůstane jedinečný Jiří Zahajský. Jinak je to takové, jak jsme u cimrmanů zvyklí - odlehčené a vtipné... ale mohlo být vtipnější. "Támhle stojí. Ten s těmi Uhry. Ale né ten uhrovatý. Ten mezi těmi Maďary." Už seminář seminařil docela suše a dost se to táhlo. Nevím, jestli je to obsazením nebo opravdu obsahem, asi bych musel vidět verzi s jinými herci. "Hledej, šmudlo." ()

Galerie (7)

Zajímavosti (11)

  • Báseň Maralík se jmenovala původně Minařík. Objevil se však v divadle důstojník StB se stejným jménem a autoři název raději změnili. (Kulmon)
  • Námět na hru dal Jaroslav Weigel. (Kulmon)
  • Přednášku „Krádež arcivévodova šperku“ původně přednášel představitel Stevarda (např. Jaroslav Vozáb, František Petiška a další) a přednášku „Detektiv a básník“ zase původně přednášel představitel Hlaváčka (Petr Brukner nebo Miloň Čepelka). Na počátku 80. let se přednášky vyměnily do podoby, jak známe dnes, protože Stevarda hrál v 80. letech kromě Jaroslava Vozába také Václav Kotek, který moc zkušeností s přednáškami neměl, kdežto Petr Brukner s Miloněm Čepelkou již měli. (mnaucz)

Reklama

Reklama