Reklama

Reklama

Vražda v salónním coupé

(divadelní záznam)

Obsahy(1)

V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (172)

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Opět jedna z nejlepších cimrmanovských her. Zažil jsem ji ve dvou verzích - jednou nahranou na gramofonové desce před r. 1989, hrál v ní ještě Vozáb, inspektora představoval Svěrák a Hlaváčka Brukner, publikum bylo normální. Druhá verze je cca o 10 let starší, z DVD, kde hraje inspektora Smoljak, Hlaváčka Čepelka a je to natočeno s publikem naprosto studeným. Samozřejmě že první verze je daleko lepší, rázný mírně cholerický Svěrák se do role nekompromisního vyšetřovatele hodí neskonale lépe než pomalejší melancholický Smoljak, Bruknerova nesmělost je přirozená a okouzlující, zatímco u Čepelky poněkud hraná, přeci jenom on je spíš dominantnější typ a sexuální problematika mu rozhodně není neznámá, jak předvedl v Záskoku a zejména pak ve hře Hospoda na mýtince coby sexuální štvanec, spermon či erektik. ()

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

Jedna z těch, nechci úplně říct, slabších, ale pro mě ne až tak zábavných, respektive, svůj potenciál plně využívajících her. V rámci kompletní opětovné projekce DJC bych ji umístil na pomyslném žebříčku níže. I přesto jde pořád o skvělou zábavu, která je svou úrovní jinde, než drtivá většina toho, co dnes kdokoliv v tuzemsku vypotí: -Jindro, jestlipak už se holíš? -Vyšetřující: Holím. (...) -... a tvoje matka? -Matka byla běhna, pane... (Smoljak) ____ 72% (1970) ()

Reklama

AloeB 

všechny recenze uživatele

Asi bych se shodnul s mnohými, co mají Vraždu v salónním kupé za slabší Cimrmanovu hru; je nutné podotknout, že jsem se oproti jiným zas tolik nesmál. Viděno ze záznamu, v němž nebyl Svěrák (netuším, zda v tomto někdy hrál), a netuším, zda je to tím. Nicméně celé to humorné pojetí detektivního žánru má své kouzlo a bylo by hříchem to hodnotit jako slabší hru, když to má své nesporné kvality a hodnoty. Miluju herectví Miloně Čepelky. ()

sisimiut 

všechny recenze uživatele

Vražda v Saloním coupé je po všech stránkách dokonalá hra s výstižnými a užasně vtipnými scénami ale nemůžu dát plný počet hvězdiček,neboť spousta ne-li většina vtipů již byla použita ve filmu Rozpuštěný a Vypuštěný a hra dalo by se říct z tohoto filmu vychází. V žádném případě hře nemohu vytknout neoriginalitu,neboť Rozpuštěný a Vypuštěný je též od panů Smoljaka a Svěráka vlastní film. Ale,prostě to není ono.80% ()

Parabot 

všechny recenze uživatele

Je velká škoda, že se nedochoval starší obrazový záznam Vraždy v salónním coupé. Jednak je zde publikum zcela marné ale také aktéři působí unaveně a znuděně. A zároveň uspěchaně. Jakoby to chtěli mít co nejdříve už za sebou. Existuje audiozáznam z osmdesátých let, kde herci hýří daleko větším temperamentem, humorným "flow" a mazlí se s každou replikou. Seminář je rovněž svižnější, protože postrádá určité sekce, jako třeba o kůrovci nebo předvedení zhudebnění přiznání. Ačkoli Ladislav Smoljak většinou exceloval, do role inspektora Trachny se přece jen víc hodí cholerický Zdeněk Svěrák a zvládl ji, dle mého názoru, lépe. A také pro Petra Bruknera jako velmi nesmělého policejního praktikanta Jindřicha Hlaváčka to byla role, která výrazně definovala jeho následující repertoár. :) ()

Galerie (7)

Zajímavosti (11)

  • Přednášku „Krádež arcivévodova šperku“ původně přednášel představitel Stevarda (např. Jaroslav Vozáb, František Petiška a další) a přednášku „Detektiv a básník“ zase původně přednášel představitel Hlaváčka (Petr Brukner nebo Miloň Čepelka). Na počátku 80. let se přednášky vyměnily do podoby, jak známe dnes, protože Stevarda hrál v 80. letech kromě Jaroslava Vozába také Václav Kotek, který moc zkušeností s přednáškami neměl, kdežto Petr Brukner s Miloněm Čepelkou již měli. (mnaucz)
  • Námět na hru dal Jaroslav Weigel. (Kulmon)
  • Praktikant Hlaváček je nejoblíbenější rolí Petra Bruknera. (Kulmon)

Reklama

Reklama