Režie:
David AyerScénář:
David AyerKamera:
Roman VasjanovHudba:
David SardyHrají:
Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, David Harbour, Frank Grillo, America Ferrera, Cle Sloan, Cody Horn, Shondrella Avery (více)Obsahy(2)
Pro dva policisty to měla být běžná šichta… dokud se nestali terčem drogového kartelu... V Los Angeles jsou pouliční policisté Brian a Mike nerozluční parťáci – novodobí kovbojové, kteří hlídkují na ulicích v době, kdy latinskoamerické gangy svádějí boj o moc s těmi afroamerickými. Brianovi a Mikeovi se několikrát „poštěstí“ a odhalí šokující obchody s drogami a lidmi. A díky tomu se dostanou do hledáčku mexického kartelu. Podaří se dvojici přátel uniknout z vlivného dosahu vražedného narkobarona? Odzbrojující thriller natočil podle vlastního scénáře americký režisér David Ayer, který měl s kriminálními náměty bohaté zkušenosti (Training Day, Temný stín nad L.A., S.W.A.T. – Jednotka rychlého nasazení, Drsný časy). Tentokrát se však rozhodl vylíčit policejní život z lidské stránky spolu s jeho každodenní rutinou. Nebyl by to ale Ayer, který natočil také akční snímky jako Rychle a zběsile, aby policejní práci neproměnil v dynamickou jízdu. A je to právě bezprostřednost a až nepříjemná blízkost, při níž se cítíme, jako bychom byli přímo účastni pouličnímu dění, jež prostupuje celým vyprávěním. Ať už se to týká rodinné oslavy, klábosení v autě či přestřelek, Ayer s kameramanem Romanem Vasjanovem snímají akci pomocí ručních kamer, objektivů na uniformách či autech, pouličních sledovacích zařízení. Když k tomuto postupu, jenž dnes už dělá kde kdo, přisadíme nezkrášlený prostor ulice jižního Los Angeles (kde Ayer vyrůstal), výsledkem je autenticky působící drama, které je po právu označováno jako jedno z nejlepších svého druhu za poslední dekádu. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (984)
║Rozpočet $7miliónov║Tržby USA $41,003,371║Tržby Celosvetovo $55,763,961▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $9,509,469 //počet predaných kusov 420,686║ Tržby za predaj DVD v USA $16,054,436 //počet predaných kusov 883,483║ Režisér David Ayer je thrillerový žralok, jasný dravec v týchto žánrových vodách, a zas sa prekonáva a ponúka strhujúcu policajnú jazdu, kde nechýba dávka silného atmosférického špinavého napätia, drsnej akcie, vypätých momentiek, úplne to strhlo /100%/ ()
Jako už v minulosti mnohokrát, budu i v tomto případě za rebela a vystavím Patrole nelichotivé vysvědčení. Jednu hvězdičku ji stojí mizerný dryjáčnický dabing, ale kámen úrazu stojí jinde. Móda filmů nasnímaných roztřesenou ruční kamerou kvazidokumentárním stylem mě nikdy neoslovila a v řadě případů na mě působí vyloženě zcestně. Na prstech jedné ruky bych spočítal, kdy má podobný styl použitý ve snímku reálné zdůvodnění. Zatímco kamera u policisty by se ještě dala krkolomně zdůvodnit, u zločince z druhé strany barikády už vypadá jako nepodařený vtip, jednoduše je absurdní. Chlapácká namachrovanost policistů mi není sympatická, glorifikace jejich práce je očividná, patos místy nesnesitelný. I když ve filmu zazní, že mnozí policisté si mimo cvičiště v životě nevystřelí, oba hrdinové jsou vytíženější než voják z první linie v době ofenzívy. Výsledek nápadně připomíná nepodařenou reality šou americké komerční stanice. Celkový dojem: 25 %. ()
David Ayer má aj komplexnejšie filmy, no aj napriek tomu sa mi Patrola veľmi pozdávala. Súčasný trend snímania ručnou kamerou nie je našťastie vôbec rušivý a ani mi v priebehu sledovania neprišiel vôbec nelogický ako sa mi to v prípade podobne točených snímkov stáva. Takže pre Ayera ďalší slušný zárez a už sa náramne teším na Ten so Schwarzeneggerom. ()
Film přepínající mezi POV perspektivou a "klasickým" snímáním z ruky, mezi zaujetím / policajtským sentimentem a odtažitým sledováním podivných týpků, pro něž je služba adrenalinovou jízdou (a značně je poznamenává). Akční scény jsou brilantní a musím přiznat, že jsem už dlouho necítil tak intenzivní napětí (Tropa de Elite?) - kombinace osobní perspektivy a syrové digitální kamery funguje skvěle. Stejně jako všední dialogy obou hrdinů plné LA dialektu a přízemnosti. Horší je to s pokusy o pohled do soukromí, v nichž se POV působí trochu nekoncepčně a rušivě, často jako by spíš mělo zakrývat dost banální fráze. Přitom Patrole nečiní potíže tenhle sentiment několikrát výtečně shodit. Bohužel to lavírování mezi ironií a fascinací se nejvíc podepíše na závěru, který má našlápnuto k velkým věcem, nakonec ale zase polopaticky zopakuje to, co by nepřehlédl ani slepý... Za skvělého Gylenhaala, "nedořešený" motiv viny a několik parádně trefených momentů (závěrečný shoot-out, scéna s prohledáváním baráku "stařeny") hodnotím, jak hodnotím. P.S. Zajímavé by bylo srovnání "způsobů snímání" ve vztahu k tematicky příbuzným Stoneovým Divochům! ()
Ayer sa zameral na podrobné zachytenie života ústrednej dvojky. Sleduje ich v akcii i v civile a neustále sa snaží ukázať, ako sa vytvára a pestuje nerozlučné puto dvoch kolegov, ktorí v jednej hodine riskujú život a potom utekajú za svojimi rodinami. V dramatickej rovine je Patrola prirodzená a tlačí vpred osobné príbehy, vedľajšie postavy, vybudované zázemie postáv a nezabúda na otázku morálky, ktorú profesia prináša. Akčná časť Patroly má natočené skutočne sugestívne scény, kde sa to len hemží vybranými anglickými slovami po Fuck či Shit a začne lietať olovo. To už je poriadna napínavá akcia, kde jednotlivé prestrelky nevyzerajú často ako týždne plánované misie, ale sú dostatočne uveriteľné a naplno vám načrtnú, ako sa taká denná akcia v uliciach LA môže odohrať. Celé dianie je posilnené výbornými hereckými výkonmi. Jake Gyllenhall podáva jeden z najlepších a najsústredenejších výkonov. Čo je najpodstatnejšie, výnimočne funguje súhra hlavnej dvojice. Vzácnosť ich fungovania povýši film na vysoké hodnotenia. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (36)
- Ústřední dvojice nosí ve filmu brýle značky Oakley. Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) model Gascan a Mike Zavala (Michael Peña) model Radar. (Jizni Tlapa)
- Náklady na výrobu byly přibližně 7 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Většina dialogů v autě mezi Jakem Gyllenhaalem (Brian Taylor) a Michaelem Peňou (Mike Zavala) byla improvizací. (HellFire)
Reklama