Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Pro mě naprosto dokonalá záležitost! Být teď v divadle, tak vstanu a tleskám a tleskám.. Vše se tu snoubí, do sebe zapadá, citlivě i logicky prolíná a přesto, že je jasné, kam to celé směřuje, poposedávám, držím palce, v duchu se modlím a přeji si… Přeji si jiný konec.. K filmu samotnému – nic, vůbec nic nedokážu vytknout, táhne se to pomalu a líně, přitom zajímavě, poutavě a nedokážu se odtrhnout, skvostné herecké výkony od všech zúčastněných zaslouží poklonu, k tomu nádherná hudba a překrásné interiéry i exteriéry.. Ježiš! Vůbec neznám dánské dějiny.. Napravím.. ()
Romantický kýček na pozadí lekce z dějin dánského osvícenství? Politické drama na pozadí milostné historky o nešťastné královničce? Velmi konvenční, ovšem v zásadě sympatický film, který si na nic nehraje, má myšlenku a s docela skromným rozpočtem nabízí víc než většina současných hloupých historických blockbusterů. Hlas Madse Mikkelsena a úsměv Madse Mikkelsena určitě nepřitáhl do kina jen mě, ale mám-li být upřímná, všechno v tomto filmu bledne vedle hereckého výkonu Mikkela Følsgaarda. ()
Výborný historický snímok, dodržujúci všetky zákonitosti a tradície žánru, nás privádza do Dánska neskorého 18. storočia, v ktorom pod vplyvom vidieckeho lekára s revolučnými myšlienkami začína psychicky chorý kráľ Christian šíriť osvietenstvo. Problém však nastáva, keď sa lekár zamiluje do kráľovnej... Kvalitný scenár, zaujímavé zasadenie, precízne spracovaná ukážka vládnucej vrstvy novovekého Dánska, ktoré takmer uviazlo v stredoveku. K tomu skvelé obsadenie - Mads Mikkelsen predvádza tradičný herecký koncert, a Alicia Vikander s Mikkelom Følsgaardom mu viac než zdatne sekundujú. ()
Téma osvícentství ve filmech příliš často nevidíme a za to má u mě Královská aféra body navíc. Kromě občasného užití ostrého slova se ale jedná o klasické (a opatrné) historické drama. Ke shrnutí mojí hlavní výtky použiju sportovní terminologii - na příběh o milostném trojúhelníku tomu chybělo srdíčko. SPOILER Tvůrci se měli podívat na čtvrtý a pátý (Thomas Moore) a desátý (Anna Boleynová) díl druhé série Tudorovců, aby viděli, jak emocionálně působivá může scéna s popravou být. ()
Dávám jenom *** hvězdy, ale s těžkým srdcem. Konec filmu mne přitiskl do sedadla a z kina jsem vyšla v omámení, které přetrvalo několik hodin. Dosud převážně umírněné herecké projevy - typické pro severské filmy - se najednou změnily v bouři emocí, kdy ___KOUSEK DĚJE ___ královna opravdu kvílí žalem a sekera, která tak dlouho visela ve vzduchu, dopadne na krk sice statečného, ale přesto viditelně se o život třesoucího lékaře. Velmi realisticky podaná scéna popravy nezacházela do naturalismu, přitom však strhujícím způsobem podala poslední momenty člověka, který se snaží uchovat důstojnost a zároveň ví, že od smrti ho dělí jen pár nádechů. Konečně scéna popravy, která je lidsky uvěřitelná. ____ Za takový závěr se dá odpustit mnohé (například trochu polopatistické metafory: náhle otevřené okno pustí do temného paláce světlo jako příslib nadcházejícího osvícenství/ nebo v červáncích zahalený obličej milované ženy coby zpodobnění právě prolité krve). Nedokázala jsem však zapomenout, jak často jsem se v přespříliš dlouhé střední části snímku dívala na hodinky. ___ Ano, jak tady píší mnozí, chtělo to STŘÍHAT. /30. 5. 12./ ()
Galerie (40)
Zajímavosti (15)
- Děj filmu je z historického hlediska téměř přesný. Jedinou ochylkou od skutečnost je fakt, že Kristián VII. údajně trpěl schizofrenií, zatímco ve filmu trpí jakýmsi všeobecným pomatením smyslů. (Krissty)
- Švédská herečka Alicia Vikander se pro roli královny Karolíny Matyldy naučila mluvit dánsky, a aby byl i její přízvuk přesvědčivý, po několik měsíců před začátkem natáčení žila v Kodani. (ellegrey)
- Při prvním setkání krále (Mikkel Boe Følsgaard) a lékaře (Mads Mikkelsen), v přibližně 24. minutě, si oba velmi porozumí při citování oblíbeného autora. Všechny vyřčené citáty pochází od Williama Shakespeara. (Ganka)
Reklama