Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 177)
S nadsázkou lze říci, že natáčení Amadea západní produkcí mělo pro Prahu 1. poloviny 80. let podobný význam jako výroba Pána prstenů na Novém Zélandu o dvě dekády později. Amadeus, to není jen psychologická studie osudového střetu výjimečně nadaného jedince s průměrným přízemně uvažujícím okolím, ale i krása pražských paláců, kostýmy barrandovského fundusu a špičková práce zaměstnanců barrandovského studia. Po dlouhých letech normalizační izolace se český filmový svět protnul s tím světovým. Pamětníci vzpomínají na atmosféru během natáčení v superlativech. Významnou roli ve snímku hrála i hudba. Forman s Mozartovou pomocí dokázal zprostředkovat dnešnímu divákovi prožitek ze špičkové klasické hudba a z procesu vzniku hudebního díla. Film o klasické hudbě a jejích tvůrcích, který není určen pro úzce vyprofilovanou skupinu diváků, to je sám o sobě kumšt. Forman dostál pověsti tvůrce velkých lidských dramat, který ukazuje hrdiny s kontroverzním charakterem. Jak už zaznělo vícekrát, příběh se neopírá o historická fakta. Pokud někdo z Mozartova okolí přispěl k jeho tragickému konci, byla to jeho mladičká žena, stvoření snad ještě méně zodpovědné než sám velký tvůrce. Celkový dojem: 95 %. ()
RETRO /// DIRECTOR'S CUT /// ,,NAKOLIK ZNÁTE HUDBU...“...... /// Tříhodinová zpověď Salieriho o noci, která změnila jeho život, o chechtajícím se nemravným stvoření a o tom, jak vznikl plán, kterak ON může zvítězit nad Bohem. Film plný hudby a šílenství (nedoplňujou se náhodou tyhle dvě věci? Co, Ozzy?) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Miluju operu! 2.) Nemám rád operu! /// PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ** ()
Úžasnej film, neni divu že se Miloš Forman dokázal prosadit v americe, když točil takovýhle filmy. Dokonce i vážná hudba, kterou jinak moc nemusim se mi tady docela líbila a skvěle zapadla do už tak dokonalýho filmu a i když je to drama, tak je to občas proložený nějakou tou vtinpou scénkou. Celý to táhnou skvělými herckými výkony F. Murray Abraham a hlavně Tom Hulce pro kterýho to byl jeho první velkej film a i proto je to obdivuhodnější, že to dokázal takhle zahrát. Scénáři se snad nedá vůbec nic vytkout a režii samozřejmě taky ne a proto se při sledování filmu snad ani nedá nudit, takže ani ty tři hodiny nejsou nijak nepřekonatelnou překážkou. Pro mě to je jeden z nejlepších filmů všech dob ()
║Rozpočet $18miliónov║Tržby USA $51,973,029║Tržby Celosvetovo $64,100,000║ Tom Hulce a F. Murray Abraham a ich herecký koncert, hlavne asi posledná hodinka je bravúrna, všetko naokolo sa vtedy stupňuje do silnej melancholickej kompozície. Tak trošku rozvláčne pôsobí hlavne prvá hodinka, videl som rozšírenú verziu, možno kino verzia by lepšie sadla. V každom prípade ide o ďalší veľkolepý snímok od Formana. /80%/ ()
Tak tohle je bezesporu velice dobrý film. Pan Forman si dovolil natočit film o životě jednoho z největších hudebních géniů, co kdy žil a všem ukázal, že nato má. Myslím, že jen tak nezapomenu na šílený smích Amadea, kterého mistrovsky zahrál Tom Hulce. K tomu ještě ďábelský Salieri a skvělá hudba, nezbývá mi než film ohodnotit 5*. Poznámka: Pokaždé, když zhlédnu tento film, dostanu obrovskou chuť na Venušiny bradavky... ()
Galerie (79)
Zajímavosti (118)
- Československým pracovníkom bolo striedavo zakazované a povoľované stravovať sa spoločne s americkým štábom. (Raccoon.city)
- Skôr ako sa Mozart (Tom Hulce) zamiloval do Constanze (Elizabeth Berridge), mal záujem o jej sestru Aloysiu, ktorá jeho lásku ale neopätovala a skladateľa odmietla. (MFJD)
Reklama