Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 177)
Krásný film o velké otázce, kterou se trápí většina z nás... "proč nemám, to co on(a)?" Na koho svést to, že jsme méně schopní, pilní, silní, krásní, chytří či talentovaní, než někdo jiný... Kdo o tom rozhoduje, kdo určí, že se naše já probudí zrovna v tomhle těle, které nemá umělecké vlohy a přitom prahne po tom, stát se malířem, spisovatelem... Jistý skladatel A. Salieri patřil k nejvýznamnějším komponistům konce 18. století a patřila mu sláva a uznání Vídeňské smetánky. Miloval hudbu a toužil skládat jen tu nejkrásnější, hodnou Boha, kterého miloval. A ten Bůh za ním do Vídně poslal mladého Mozarta. Neotesaný, arogantní mladík, s neuvěřitelným nadáním a geniálním talentem, proti kterému byl Salieri naprostý břídil a podprůměrný brnkal. A Salieri si tedy pokládá naši známou otázku: "Proč dostalo tohle nemravné monstrum to, po čem já jsem skromně toužil. Proč jsi udělal géniem jeho a mě dal jen schopnost poznat velikost jeho umění?" Vskutku, při tom pomyšlení mrazí. Mimochodem, Amadeus prý znamená "vyvolený Bohem" Pozoruhodné herecké výkony, úchvatná Mozartova hudba a veliký příběh o střetu průměrnosti s genialitou. Mimochodem, osobně doporučuji kratší, staší verzi, režisérský sestřih už je na můj vkus zbytečně roztahaný a dlouhý. 90% ()
.....a to byl, milí studenti, Bedřich Smetana. Teď vám pro porovnání pustím Mozarta a chci slyšet váš názor! Hodina dějepisu, polovina prosince roku minulého. Studenti mají hlavu opřenou o všechno možný, koukají jak venku sněží, spí. Naše generace. Prý generace bezbožných antitalentů na vážnou hudbu. Generace bez hudebního sluchu. Ani já nejsem vyjímkou. Neřadím se mezi ty, kteří gramofonové desky s vážnou hudbou používají jako podložku pod květináč, ale ani tomu nějak výrazně neholduju. Amadeus mě donutil holdovat. Donutil mě poslouchat. A to je setsakra těžký, zvlášť když uvážím, že já jsem byl jeden z prvních, kteří měli při poslechu hlavu v dlaních. Tohle je momentálně největší poklona, kterou mohu Formanovi udělit. Poklona, kterou nedávám každému. On si jí, myslím, rozhodně zaslouží....... 95% ()
Fenomálne spracovanie o majstrovi klasickej hudby bez prehnaného prikrášľovania historických udalostí a bez viditeľne komerčného nátlaku - tak to na mňa aspoň pôsobilo. To, čo predvádzal Tom Hulce, je neskutočné a pri pohľade naňho som si predstavovala skutočného Mozarta ako obyčajného človeka, ktorý v žiadnom prípade nezožne veľké úspechy, ale krôčik po krôčiku sa túži stať najlepším viedenským skladateľom a v ceste mu stoja prekážky a najmä závisť. Týmto filmom ma Forman zasiahol a najmä konečná gradácia s unikátnym spojením jeho hudby ma dojala k slzám. Krásny film, ku ktorému sa ešte určite raz vrátim. ()
Stalo se nemožné a dva géniové se sešli. Jeden z nich Wolfgang Amadeus Mozart prostřednictvím Toma Hulce a Miloš Forman, který se vrátil do své rodné vlasti natočit film, o kterém léta snil. O velké fresce plné hudby, kostýmů a emocí. A stalo se. Miloš Forman to dokázal. „Amadeus“ v žádném případě není a ani neměl být dokumentárně laděný životopis Wolfganga Amadea Mozarta. Je to zobrazení konfliktu mezi Antoniem Salierim a Mozartem, konfliktu průměrnosti a geniality v nepříliš vhodném človíčku. A to právě Salierim nedokázal překousnout. Scéna, kdy Salieri pálí kříž mluví za všechno. Kameraman Miroslav Ondříček čaruje a kouzlí a přináší nám nádherné obrazy. Každý by se nechal zarámovat. Theodor Pištěk je prostě geniální. Tak nádherné a věrné kostýmy se jen tak neuvidí. Frank Murray Abraham v roli Salieriho podal svůj životní výkon a své postavě vdechnul démoničnost a zvláštní auru. I když nevypadá nijak hrozivě, jde z něho strach. Tom Hulce jako Mozart naprosto excelovat a předvedl nám Amadea jako skladatelského génia, avšak hlavně jako genialitou obdařené roztěkané věčné dítě. Jsem hrdý na tento film, hrdý na Miloše Formana a hrdý na to, že dokázal natočit film, který se vyšplhal na Mount Everest mého TOPu. 100%. ()
"Jak mohl Bůh nadělit tolik talentu takové kreatuře…?“ Genialita versus průměrnost, která zoufale touží po dokonalosti. Jsou hlavními aspekty filmu, proto lze samotnému Amadeusovi nepřesná historická fakta velkoryse odpustit. Amadeus má nespočetně silných scén ale rozhodně tou nejsilnější je s jistotou ta poslední, kdy Mozart na smrtelné posteli diktuje Salierimu svůj Requiem... Nefalšované grandiózně sestříhané DRAMA, ze kterého naskakuje husina. Vynikající po právu oscarový F. Murray Abraham, jeho žárlivostí sžíraný Salieri je bezesporu jeden z největších padouchů filmové dekády. Na druhé straně- Jeho sok, jedinečný Tom Hulce jako génius Mozart a obscénní vtipálek v jedné osobě, nezaměnitelný v téhle úloze, stejně jako jeho už prosnulý smích. Velkolepé, strhující, oslnivé, mistrovské dílo Miloše Formana, dle mě jeho nejlepší film, stojící těsně za bránou mojí TOP desítky.Ten kdo neviděl, tento do puntíku vymazlený skvost,urychleně napravit ()
Galerie (79)
Zajímavosti (118)
- Když režisér Miloš Forman natáčel v Praze snímek Amadeus, navštívil herce Oldřicha Nového, který 5 dní po této návštěvě zemřel. (M.B)
- Podľa filmu bola nahraná aj skladba „Salieri“ od slovenskej hudobnej skupiny Banket v podaní Richarda Müllera. Vyšla v roku 1986 na albume „Bioelektrovízia“. (Piri)
- Role Amadea (Tom Hulce) byla nabídnuta také Marku Hamillovi, který v té době hrál tuto postavu na Broadwayi. Tou dobou byl však spojovaný pouze s postavou ve Hvězdných válkách (1977) a roli odmítl s tím, že nechce, aby v tomto filmu byl Luke Skywalker. (Chevees)
Reklama