Režie:
Miloš FormanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Jack NitzscheHrají:
Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Will Sampson, Brad Dourif, Sydney Lassick, Danny DeVito, Christopher Lloyd, William Duell (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Předlohou k filmu Přelet nad kukaččím hnízdem byl režiséru Miloši Formanovi román Kena Keseyho, který ho psal při působení v „nemocnici pro veterány“. Snímek se stal největším mezinárodním úspěchem ve Formanově kariéře. V roce 1976 získal Oscara ve všech hlavních kategoriích – za nejlepší film, režii, mužský herecký výkon (Jack Nicholson), ženský herecký výkon (Louise Fletcherová) a scénář. Majitelem filmových a divadelních práv byl 13 let Kirk Douglas, který je postoupil svému synu Michaelovi a tím z něho udělal úspěšného producenta... Zrzavý irský rváč a profesionální karbaník Randle Patrick McMurphy si odpykává trest za opakované násilné napadení a sexuální zneužití. Místo aby se držel v pracovním táboře, hraje pomateného a nechá se poslat do zdánlivého klidu psychiatrické léčebny. Jeho životní elán a silná osobnost se v ústavu brzy střetávají s absolutismem vrchní sestry Ratchedové, která s pomocí trojice lapiduchů tyransky vládne celému ústavu. McMurphy nesnese pohled na ušlápnuté pacienty a brzy v nich probouzí poslední špetku hrdosti a radosti ze života. V zápasu s Velkou sestrou obrátí blázinec doslova vzhůru nohama. Stěny ústavu se otřásají jeho hřmotným smíchem a nespoutaným elánem. Vzpoura McMurphyho ale nemá velkou naději proti síle mašinérie zosobněné Velkou sestrou… Brilantní románová satira Kena Keseyho, mísící v sobě komiku i tragiku, přerůstá v neobyčejně působivém filmovém zpracování v silný protest proti neomezené moci a omezování každého člověka. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 888)
Skutečně omračující film, alespoň pro ty, kterým v krvi zbylo trochu rebelantství, nonkorfomity a smyslu pro humor. Proč je vlastně všem tak sympatická postava líného flákače, který předstírá malomyslnost, aby se vyhnul trestu a pracovnímu táboru? A jaktože se cítíme nejvíc doma právě na tom nejtruchlivějším místě, mezi blázny? Kde udělala Velká sestra chybu? (Tady se film dopustil podstatné odchylky od originálu, tím že z Velké sestry neudělal ďábelskou postavu, nýbrž jen nevědomou vykonavatelku zla, která se stále domnívá, že pro své pacienty koná to nejlepší.) Proč Náčelník mlčí, a co tu vlastně pohledává? Forman, s oblibou vyzdvihující génie lidstva, nám tady ukazuje, že každý, ale úplně každý člověk má stejnou cenu. Že špatné chování, nepřizpůsobivost, odlišnost ho jeho lidství nezbavuje, ba právě naopak, možná jen člověk se svobodnou vůlí je stále ještě člověkem. ()
Začínám se stydět, jak dlouho mi trvalo, než jsem se k tomuhle filmu dostala. Jacka Nicholsona mám hodně ráda, filmy Miloše Formana jakbysmet, ale vracet se patnáct let před okamžik, než jsem se narodila, se mi nějakou dobu nechtělo a radši jsem sledovala novější filmy zahraniční kinematografie. Jenom skvělé umístění na CSFD mě přinutilo, zkusit si tenhle film někde sehnat. A dneska přiznávám, že nepodívat se na tohle by byla asi ta největší chyba filmového fanouška. Jack Nicholson ve svojí roli chlapíka poslaného do psychiatrické léčebny, ačkoliv sám blázen není, doslova exceluje; pokud by chtěl někdy někdo napsat knížku, jak má vypadat herecký výkon, nemusí hledat lepší příklad. Tím nechci opomenout ani ostatní jako je Danny DeVito nebo hlavně skvělá Louise Fletcher v roli nesympatické dozorkyně, ale Jack prostě tradičně hraje tu nejvyšší ligu. A Miloš Forman? Myslím, že hned po Amadeovi, je právě tenhle film jeho vrcholem. Ono převést na filmové plátno obyčejnou projížďku autobusem tak, aby ve vás zanechala hluboký zážitek, je celkem těžký. No, Formanovi se to povedlo. ()
Ano, myslím si, že že tohle je nejlepší filmové dílo všech dob. Strčí jistě do kapsy historickým žebříčkům často dominujícího Wellesova Občana Kanea či na tomhle serveru momentálně vévodící Darabontův vězeňský opus Vykoupení z věznice Shawshank, pojednání v podstatě na stejné téma. Téma svobody, hledání jejích hranic a přijímání konformity života společenství, ve kterém žijeme, či ve kterém jsme NUCENI žít. Osobně mám radši třeba Jarmuschova Mrtvého muže, ale ten je pouze pro výlučné publikum. Formanův majstrštyk je však natočen tak geniálně, že osloví v podstatě kohokoliv. Je to postmoderní umělecký fenomén jako třeba Jméno růže - úžasná detektivka, v které si ale sofistikovaný čtenář najde mnoho obohacujícího, což ovšem čtenář povrchní s lehkým srdcem přehlédne a oželí. Stejně funguje i Formanův strhující film. Svobodomyslnost je tu konceptem, Miloš Forman vlastně točí o hippies, o revoltě proti dogmatické a ustrnulé společnosti, což je jeho celoživotní téma. Herecký koncert v podstatě všech zúčastněných herců (i neherců) v čele s Jackem Nicholsonem bere dech a dějová linka chtě nechtě zacloumá každým divákem. Forman nechává děj plynout a neodvratně se blíží katastrofa, která z povahy tohoto téměř antického dramatu vyplývá. Je to totiž jako život. A jako v životě se toho dalo jistě zkazit mnoho, ale lépe už se tenhle film natočit nedal... ()
Dalsi mistrovske dilo od mistra Formana. Tomuhle filmu skutecne neni co vytknout. Jeden z nejlepsich filmu vsech dob. Z hercu se mi nejvic (jak jinak) libil Jack Nicholson, ktery podava skutecne neuveritelny vykon a pravem dostal oskara. Ostatni herce, i kdyz jsem si furt rikal, ze jsem je nekde videl, jsem moc nepoznal, ale zaujali me jeste mladej Danny DeVito a Christopher Lloyd. Jediny co krapet nechapu je oskar pro Louise Fletcher, ktera i kdyz hraje dobre, tak mi oskarova neprisla. Forman skvele vystihl atmosferu blazince (aspon mi to tak prislo, nemuzu porovnavat, kdyz jsem tam nebyl). I kdyz by se reklo, ze dej v blazinci nebude nijak zajimavy, tak tady plati naprosty opak. Po klidnem zacatku se to nehorazne rozjede, vtipne sceny stridaj ty dojemne, ale vsechny jsou strasne pusobive. Jen me trosku mrzel ten konec. Nicholson byl sympatak a fakt si to nezaslouzil. ()
V podstatě válečný film. O válce, kterou párkrát za život vede každý. Zde jsou úhlavními nepřáteli drobný výtržník a vrchní sestra psychiatrické léčebny. Ten první je personifikací lidské touhy po životě, rebelství, ta druhá pak představuje určité bariéry a životní řád. Z jejich střetu nemůže vyplynout nic dobrého. Podobných filmů o množství akceptovatelné lidské svobody vzniká ve Státech přehršel. Jenže málokterý z nich jde takto do hloubky. 95% Zajímavé komentáře: Visáč, RAPIDUS, Vitason, Jordan, sud, arkie, Bobek15, mirliflore ()
Galerie (168)
Zajímavosti (152)
- Miloš Forman řekl o Přeletu nad kukaččím hnízdem Bohdanu Slámovi, že "je to vlastně český film! Povím ti, proč jsem jej chtěl tak moc dělat. Rajcovalo mě, jak Náčelník Bromden vyrve z dlaždic v umývárně ten kamenný blok, prorazí okno a uteče. To byl sen nás všech mladých kluků. Ne utéct, ale jenom se podívat, jak to na druhé straně železné opony vypadá. Samosebou nám to nedovolili, že jo. Už kvůli tomu klukovskému snu jsem musel Přelet udělat. Je to český film." (NIRO)
- Miloš Forman nebyl spokojen se scénářem Lawrence Haubena, který byl podle něj příliš věrný předloze. Proto najal scenáristu Bo Goldmana, aby scénář přepracoval. (Pedro72)
- Vlastníkům práv předlohy „One Flew Over the Cuckoo's Nest“ Kirk a Michael Douglasovi se líbil Formanův film Odcházím... (1971) a pozvali si ho jako možného kandidáta na režii filmu. Ptali se ho, jak by film točil. A Forman řekl: „Moje zkušenost z Barrandova kdy jsem musel na pohovoru v tvůrčí skupině říct, jak film budu točit, mi zajistila, že jsem režii dostal. V Americe je to prý tak, že tvůrce řekne, nejdřív mi zaplaťte a já vám řeknu jak bych film dělal.“ (sator)
Reklama