Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (224)
Tak moc "český" americký film jinde asi opravdu neuvidíte. Forman sice přeletěl přes velkou louži, ale svůj režijní styl si vzal sebou a ještě nebyl donucen, aby se ho zbavil. Zjednodušeně řečeno, Forman vzal Hoří, má panenko, Konkurs a další svoje kusy a v americkém looku, s příměsí hippies a vůní 70. let, natočil Československou novou vlnu pro americké publikum. Není divu, že jsme ho ocenili zase akorát my. 7/10 ()
Skvelé nápady Miloš Forman preniesol z jeho tuzemských filmov do otvorenejšieho a voľnejšieho amerického tvorcovského prostredia, kde nabrali nový smer a význam. Bohužiaľ už trošku ležérnejší a snaha ukázať spoločnosti jej pravú tvár mi viac pasovala v jeho predošlých filmoch. Samozrejme si film zachováva geniálnosť scén, kde vie dokonale zachytiť vtipnosť a zároveň trápnosť danej situácii. Herci boli výborní, ale hudba mi absolútne nesadla. 70%. ()
Prvni Formanovo americkej film jeste spis pripomina jeho ceskou tvorbu, takze to je takova mila, pohodova komedie. Akorat bohuzel ze zacatku, nakejch dvacet minut, nez se rozjede hlavni pribeh, tak je to tak trochu o nicem a je to jen sled nasekanejch zaberu z konkursu a ty me moc nebavily. Nicmene po ty pulhodince se rozjede super mila a prijemna komedie o rodicich hledajicich svy deti. Ne ze by tu byly nejaky brutalni vtipky, to ne, spis je to v ty mily rovine, ale proste se na to desne prijemne diva, pohodova hudba, super sympaticky herci, z kterejch asi nejvic zaujme Henry, kterej vypada jak nenervozni verze Woodyho a pak ultimatni hulic/instruktor Schiavelli ve svy prvni roli. Skoda toho zacatku, jinak bych sel na plny hodnoceni, ale spokojenej jsem. ()
Miloš Forman se přesunul přes Západní Evropu do Spojených států a udělal zde to, co mu šlo nejlépe i v Československu. Natáčel lidi. On je nejprve studoval a pak z nich vyhmátnul přesně ty správné okamžiky, které budou na plátně vypadat dobře a donutí vás přemýšlet. I když se asi nejvíce do hlavy zapíše scéna s jointem, tak památných scén, které nahlížejí na Američana své doby, je zde více. ()
Taking Off by mohol mať podtitul Druhý začiatok. Konkurzom Forman začínal doma aj v Amerike (inak zmysel toho amerického vidím iba v nadstavení hlavného príbehu a ukážke mladej Kathy Bates, ktorá vôbec nespieva Miser(y)ne). Začiatok to ani v jednom prípade nie je jednoznačný, ale nejako začať predsa treba. Okrem paralel s predchádzajúcimi filmami a príprav na Vlasy ma potešila prítomnosť budúcej rockovej babičky Tiny Turner a českej babičky, teda presnejšie portrétu jej autorky. Príjemne ma prekvapilo, ako zručne Forman vystihol americké prostredie a podobu generačných problémov v ňom. A aj to, že šancu v nich dostali obe strany. Pohľad na niektoré manželské páry pri inštruktážnom fajčení jointov poskytoval dostatok dôvodov na to, aby od nich ich ratolesti ušli. Tento americký debut nemohol byť, s ohľadom na rôznosť prostredí, prostým pokračovaním Formanovej domácej tvorby. Aj preto ho vnímam, ako prejazd nie príliš udržiavaným železničným priecestím, za ktorým sa už črtá nájazd na parádnu diaľnicu, kde sa lieta nad kukučím hniezdom, vlajú Vlasy a znie Amadeova hudba. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- V den premiéry se režisér Miloš Forman probudil ve čtyři ráno a už nemohl usnout. V šest si šel koupit výtisk The New York Times a kupodivu v nich našel velmi slušnou recenzi, včetně své fotografie. Když později svým (z Československa dovezeným) autem mířil vstříc kinu, v rozrušení porušil dopravní předpisy a okamžitě se ocitl v rukou zákona. Když policista zaslechl jeho přízvuk a spatřil (ještě nepoameričtělou) poznávací značku, okamžitě Formana - který si zapomněl doma peněženku s doklady - předvedl na stanici. Do premiéry zbývala hodina a nezdálo se, že by tvůrce mohlo něco zachránit před celou předběžného zadržení... dokud nedostal spásný nápad a nezeptal se, zda někde nemají dnešní Timesy. Pohled na článek a fotku otočil skeptický až výsměšný přístup policie o sto osmdesát stupňů, protože v podezřelém imigrantovi najednou spatřili "pana Hollywooda". Propuštěný Forman a jeho producent Michael Hausman se pak úlevně bavili - dokud nezjistili, že na samotnou premiéru přišlo všehovšudy osm lidí. (NIRO)
- Miloš Forman si zahrál muže, který ve scéně "jak správně kouřit marihuanu" sahá ženě na prso. (zuza99)
Reklama