Reklama

Reklama

Gangsterská retrokomedie Výstřely na Broadwayi je v tvorbě Woodyho Allena určitou odbočkou. Známý americký komediograf se i zde zabývá newyorským intelektuálským prostředím (který tu reprezentují osoby spjaté s divadlem), ale konfrontuje ho s drsnou realitou gangsterského polosvěta. Navíc svůj příběh, na jehož scénáři nepracoval sám, ale s bývalým novinářem Douglasem McGrathem, zasadil do dvacátých let a sám v něm herecky nevystupuje. Mladý divadelní autor David Shayne (John Cusack jako Allenovo alter ego) se zoufale snaží prosadit se svojí novou hrou, na niž nemůže sehnat finance, a tak uzavře faustovskou smlouvu s mafiánem Nickem Valentim (Joe Viterelli), který je ochoten poskytnout potřebné prostředky za drobnou službu – jeho nová milenka, ukřičená sboristka Olive (Jennifer Tillyová), totiž touží po jevištní kariéře. Bouřlivě probíhající zkoušky nového kusu, jež bedlivě sleduje Olivin bodyguard Cheech (Chazz Palminteri), komplikuje především účast herecké primadony Helen Sinclairové (Dianne Wiestová), která neustále mění svůj text. Zabiják Cheech projeví nečekané dramatické nadání a začne Davidovi upravovat dialogy i děj podle životní reality, kterou sám zná. Navíc i jemu rychle dojde, že Olive na svoji roli v žádném případě nestačí, a rozhodne se pro radikální řešení. I přes lehkou, veseloherní notu se Allen několikrát dotkne vážnějších problémů, jako např. co je to vlastně umění (Jestli prostý člověk nerozumí tvému dílu, jsi génius!) nebo jak dalece lze ohnout umělcovo svědomí. (Česká televize)

(více)

Recenze (98)

MarekT 

všechny recenze uživatele

Woody se sice do tohoto filmu neobsadil, ale to vůbec není na škodu, jelikož mi nepřijde, že by mi sem jeho typický charakter pasoval. Na roli ambiciózního a částečně ukřivděného dramatika už tehdy podle mě byl trochu starý a jiná, podobně prostorem výrazná postava už zde nevystupuje. John Cusack vzhledem k svému relativnímu mládí bylrozhodně dobrou volbou. V Allenově panoptiku zaujímají Výstřely poměrně odlišnější kousek - humor tu sice nějaký je, ale ten bych spíše - bereme-li v potaz známé autory - přirovnal k rukopisu Billyho Wildera. Přijde mi takový černější a cyničtější, navíc k tomuto označení svádí i prostředí gangsterů či reflektování zákulisních machinací, respektive odvrácené strany slávy. Svým způsobem se jedná o takový malý "Sunset Boulevard", není náhoda, že jsem si v souvislosti s Helen Sinclair zprvu vybavil slečnu Desmond. Její představitelka Dianne West mimochodem podává jeden z nejvýraznějších výkonů v tomto snímku, Oscara jí nemůže nikdo upřít. Vedle ní bych pochválil zmiňovaného Johna Cusacka a Jima Broadbenta. Trochu zvláštní mi přišel jen závěr, ale jinak se jedná o fungující celek. V podstatě si plné hodnocení vysluhuje už jen za svoji myšlenku - svým způsobem je snímek i odpovědí na to, jakým stylem se v našich filmech obsazují cameo role nebo nakolik je nutný ten častý výskyt product placementu. 90% ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Perfektní sarkastická komedie na pozadí doby prohibice a mafiánů. Zvláštní je, že v jednom z nejlepší filmů Woodyho Allena sám mistr zrovna nehraje. Jinak Woody naservíroval perfektní atmosféru a prostředí Ameriky 30. let a tímto filmem vzdal čest hercům, režisérům, producentům, zkrátka divadlu jako takovému. Jinak film má vše, co můžeme od Woodyho snímku čekat, precizní dialogy, jemné gagy a střeštěné situace. John Cusack, jakožto mladý autor divadelních her, hraje skvěle. Ovšem nejlepší herecké výkony podal někdo jiný, pro mě je zcela nejlepší Cheech alias Chazz Palminteri, u kterého se mi líbil přerod z "chlápka, který má IQ minus 50" na geniálního autora divadelních her a Diana West, která za svou stárnoucí herečku obdržela Oscara. Čtyři a půl hvězdičky...... ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Mám nějaké potíže s firmou.“ – „Opravdu? Jakou pak máte firmu, Nicku?“ – „Stavební, jmenuje se: Nestrkej nos do cizích věcí, a buď rád, že jsi naživu.“ Pohodová, úsměvná a atmosférická komedie o 1 divadelním tvůrci a jeho peripetiích. Sem tam nějaká ta hláška, super dobová hudba, ale především kvalitní dialogy a výborně napsané i zahrané postavy, nad kterými ční geniální mafiánský bodyguard-spisovatel Cheech, scény s ním (včetně té poslední) byly na filmu vůbec nejlepší. A povedený je i konec odstartovaný diskuzí s otevřeným oknem. Škoda jen toho na krátkou stopáž povážlivě kolísavého tempa a faktu, že co se týče humoru, mohl Woody také trochu víc přitlačit. Za mě to budou solidní 4*. „Perly jsou bílý.“ – „Tyhle jsou černý.“ – „Hele nekecej! Já ještě neslyšela o černejch perlách.“ – „To, že jsi o něčem neslyšela, ještě neznamená, že to neexistuje.“ – „Kdo si myslíš, že sem? Totální husa? Jsou tutově ze zkaženejch ústřic!“ ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Dalsi paradni Allen, i kdyz mezi nejlepsi kousky se to nezaradi. Hlavni problem je, ze to cely pusobi lehce stereotypne. Pribeh je fajn, nacvicovani divadelniho predstaveni a na pozadi gangsteri, vetsina postav je paradne napsana a obsazeni je taky perfektni, hlavne me potesil Palminteri jako genialni spisovatel/vrah a neustale zerouci Broadbent. Jenze pres tohle vsechno je to takovy furt dokola, nejdriv zkousi, pak se s nekym neco ohledne predstaveni resi, zase se zkousi, zase se resi problemy a furt stale a stale stejne az kolikrat jsou nektery dialogy skoro stejny. Navic to neustaly vyrvavani a hadky hercu na podiu v prvni pulce filmu mi za chvily lezlo na nervy. Ale i pres tuhle vytku je film pohodove natocenej, i kdyz je to drama tak nechybi sem tam nakej for, pekna dobova atmosfera, fajn hudba a nenudi to ani nahodou. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Allen v krizi, už zase... Kdyby byl z celé Woodyho kolekce tento snímek zhlédnut jako první, promlouval by ke mně slovy Johna Cusacka: "Jen jsem marnil čas, ne, nejsem umělec..." Chápu, co chtělo být vyjádřeno, a jistě se tak i stalo, jen ten oblouk, co míjel mou představu o kvalitní zábavě, tentokrát opsal velký kruh. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (5)

  • Americký filmový institut AFI zařadil snímek mezi 10 nejlepších filmů o gangsterech. (Terva)

Reklama

Reklama