Tvůrci:
Joe PenhallHudba:
Jason HillHrají:
Jonathan Groff, Holt McCallany, Anna Torv, Stacey Roca, Hannah Gross, Joe Tuttle, Cotter Smith, Albert Jones, Lauren Glazier, Michael Cerveris, June Carryl (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(19)
Obsahy(2)
Dva agenti FBI se na konci 70. let ve snaze pomoci rozvoji kriminalistiky odhodlali ponořit do psychologie vraždy a přiblížit se znepokojivě blízko skutečným netvorům. (Netflix)
Videa (4)
Recenze (387)
// Fincher v klasicky fincherovském dramatu precizně roztaženém do deseti postupně gradujících epizod, vesele směřujících k mrazivému finále, kdy si divák stejně jako hlavní postavy uvědomí - že vlastně neví vůbec nic. Sežráno i s navijákem. Přerod Jonathana Groffa geniální (a na konci mi došlo, proč byl obsazen), soundtrack chci okamžitě domů, a kde je sakra ta druhá řada? 9/10 ()
Hloubková seriálová sonda do mysli psychopata. Neuvěřitelně ucelená seriálová analýza lidského chování vystavěná na základě modního tématu tzv. sériových vrahů - to, k čemu nejdříve bulvár a pak béčková a posléze i áčková kinematografie přistupovala v naprosté většině povrchně a nahodile - takže se dalo mluvit spíše o ,,seriálových vrazích", jejichž prezentace je postavena na obvyklých stereotypech, tedy idealizaci, popularizaci a komercializaci těchto figur, v tom David Fincher šel úplně proti proudu a uchopil celý fenomén docela jinak - ne povrchně, populárně, ale naopak naprosto komplexně a tak vytvořil seriál s opravdu velmi pokročilou úrovní propracovanosti psychologie seriálových postav, tedy antitezi toho, jak obvykle viděly sériové vrahy americké žánrové filmy - ti buď byly vykresleni jako romantické postavy, které se osvobodili z osidel konformní společnosti, nebo jako nějací filosofové zla, tzn. jako extrémně inteligentní a vynalézavé postavy, které čas od času pronesou hlubokou filosofickou myšlenku a běžně se zajímají o vážnou hudbu či umění (typickým příkladem byl Hannibal Lecter)... Kouzlo celého Fincherova projektu pak spočívá v tom, že dva vyšetřovatelé FBI (plus akademička z civilní sféry) přicházející do každodenního kontaktu s nejhoršími sériovými vrahy a psychopaty celého USA nejsou logicky před dopady takového styku imunní a ten se pak promítá do soukromí všech tří hrdinů a ovlivňuje jejich životy... Série 1: 95%, série 2: 90% ()
There´s a tension. Zodiac goes Mad Men. Precizně vycizelovaný (ve všech ohledech; od každého jednoho záběru přes každou jednu větu až po každého jednoho herce bez ohledu na rozsah role/štěku) distingovaný pomalu plynoucí procedurální analytický thriller postavený čistě na dialozích, který oplývá stejně působivě znepokojivým podprahovým pnutím a mrazivou atmosférou jako právě Zodiac. Pod kůži se to však zadře nejen atmosférou, ale i ambivalentností činů "těch dobrých". Autoři vás totiž nechají tápat v morální šedé zóně ohledně toho, kdy, kde a jak se z dobrých úmyslů stává pověstná cesta do pekel. Pokud tedy „svého Finchera“ máte rádi v utlumeném odosobněně chladném módu žádajícího si trpělivého diváka à la Zodiac/House of Cards, tak tenhle majstrštyk nesmíte (a především nechcete) minout. Škoda snad jen (ne)konce úvodní řady. | S1: 5/5 | | S2: 4/5 | ()
Fascinující cesta do mysli psychopatů. David Fincher a Netflix. Když vidíte tuto kombinaci, musí prostě zaujmout vaši pozornost. Netflix poslední dobou točí jednu velkou parádu za druhou. A co je skvělé na tomto seriálu? To, že už od počátku má velice zajímavý námět, který vás přinutí se chtít ponořit hlouběji. Obsazení hlavního protagonisty Holdena Forda je povedené a člověka by ani na chvilku nenapadlo hledat v něm někoho, kdo hrál v Glee. Tady jsou totiž jeho herecké výkony na pomezí dokonalosti. Příjemným bonusem je i jeho kolega Bill Tench, jehož striktní postoj jak k řešení případů, tak k vyslýchání vrahů, je příjemným okořeněním. Dá se tedy říct, že psychologie postav a celkového příbehu je velice zajímavá. Atmosféra doby je dokonalá, hudba je trefná a proměna hlavního hrdiny mě baví. Třešničkou na dortu jsou ale samozřejmě rozhovory s vrahy. Tyto dialogy jsou místama neskutečně silné, vtahující a přinášejí skutečně prvotřídní zážitek. Zejména první dva díly a hovory s Edmundem Kemperem (podoba jak řemen a ztvárnění role naprosto neskutečné). Není to kdovíjak akční a zas tolik se toho zde neděje, ale je to výtečná sonda do mysli sériových vrahů při jejich zpovídání. Už dlouho jsem neviděla seriál, který by působil tak filmově dobrě. - "How do we get ahead of crazy if we don't know how crazy thinks?" ()
Seriál pojednávajúci o začiatkoch modernej behaviorálnej metódy a profilovania v prostredí FBI. Forma je vycizelovaná do posledného detailu, ale scenáristicky sa jedná o variáciu na HALT AND CATCH FIRE v prostredí federálnych vyšetrovateľov. Kriminálna línia je v podstate druhoradá a rozhovory s vrahmi sú síce zaujímavé, ale ak hľadáte seriál o ich zvrátenej mysli, odporúčam návrat do dôb nedávno minulých (napr. PROFILER). Tunajšie komentáre zasa blábolia o niečom, čoho sa v tejto sérii vôbec nedočkáte. (22.10.2017) ()
Galerie (45)
Photo © Netflix
Zajímavosti (28)
- Scéna z bowlingu se natáčela v Beaver Valley Bowl v Rochesteru v Pennsylvánii. Tato lokace se objevila i ve filmu Kingpin (1996) nebo v seriálu I Am Not Okay With This (od r. 2020). (J.F.B.)
- Během závěrečných titulků hraje píseň „Cease to Exist“, kterou nahrál Charles Manson ve spolupráci s členem kapely The Beach Boys Dennisem Wilsonem. (NiWi)
- Píseň, která zazní v posledních záběrech a v závěrečných titulcích, je „In to the light“ od Led Zeppelin. (l3ricktop)
Reklama