Režie:
Stephen FrearsKamera:
Philippe RousselotHudba:
George FentonHrají:
Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Swoosie Kurtz, Keanu Reeves, Mildred Natwick, Uma Thurman, Peter Capaldi, Harry Jones, Joe Sheridan (více)VOD (1)
Obsahy(1)
John Malkovich v roli muže, který miloval lehkovážné hrátky s láskou. Americký snímek režiséra Stephena Frearse z roku 1988 je v pořadí třetí adaptací známého francouzského románu Choderlose de Laclose z konce 18. století (počítáme-li i málo známou japonskou verzi z roku 1978). Příběh vikomta Valmonta a jeho lehkovážných hrátek s láskou inspiroval na konci 80. let i režiséra Miloše Formana a ještě dříve v roce 1959 francouzského režiséra Rogera Vadima, který natočil stejnojmenný snímek s Gérardem Philipem v hlavní roli. John Malkovich v roli Valmonta se pustí do hry plné exaltované vášně s nevinnou paní de Tourvel. Píše jí dopisy a nevynechá jedinou příležitost k vyznání lásky. Nechce však skutečný cit, ale pouze svést kouzelnou ženu. Do krutého plánu navíc vstupuje i protřelá markýza de Merteuil. Nikdo z trojice netuší, pro koho se nakonec stane pohrávání se sexem a láskou osudné. V dalších rolích zazáří Glenn Closeová a Michelle Pfeifferová. Snímek byl oceněn třemi Oscary za scénář, výpravu a kostýmy. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (265)
V minulé anotaci jsem mluvila o hrách, které jsou jedním z nejstarších způsobů lidské interakce. Zatímco "Sekretářka" je navzdory S/M pozadí hra laškovně zábavná a svým způsobem křehká a něžná, kde se hraje s poměrně otevřenými kartami, "NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI " jsou naopak plné drsných intrik a nečestných manipulací, kde jedni lidé neuznávají potřeby ostatních. Cynické pohrávání si s láskou, v níž se oběti stávají figurkou na šachovnici, má především posloužit pomstě, ukázat něčí schopnosti, strategické myšlení a přelstít protivníka. Jde už spíše o boj mezi lidmi a poměřování sil než o přijatelnou zábavu. Do hry o čísi přízeň a plnění zadaných úkolů, které mají pouze zajistit čísi prospěch, jsou postupně vtahováni všichni nevinní lidé v okolí, netuší že jsou prostředníky k dosažení cíle a rozhodně se věci nedějí k jejich vlastnímu prospěchu.Tyto přemrštěné, bezohledné tahy na šachovnici plné nesvobody (Valmont plní markýzinu výzvu a úkoly) mají podobu dramatické tragédie. Chladnokrevnost nadprůměrně inteligentních ( emočně inteligentních), zkušených a nepatřičně znuděných pánů, kteří oplývají navzdory všemu charismatem, až diváka děsí. Psychologie postav je přesvědčivá, hry "kdo z koho" z lidského repertoáru nevymizí. Původně přátelské půtky mezi vikomtem a despotickou, navenek laskavou markýzou, kterými si zpočátku měli krátit dlouhý čas a dočkat se pouze jedné pomsty, se zde zmíněným protagonistům vymstí. Markýza je veřejně zostuzena a dostane se jí tudíž nejvyššího možného trestu, ztráty postavení, osamocení, důležitost vlastní osoby byla pro ni vším. Nejednala nezávisle, jako každý padouch měla své přisluhovače, ať už dobrovolné či nicnetušící. Valmontova vášnivá povaha a náklonnost k ženám se dá ovšem ještě pochopit, Malkovich odvedl skvělou práci,nakonec i upřímné city a navíc se sám stal markýzinou obětí.Odkaz tohoto zfilmovaného románu zůstane platným napořád a doufám i varovným příkladem toho, že nic, ani silové psychologické hrátky mezi lidmi, se nemají přehánět. Spojí-li se inteligence s absencí morálních zábran, vede to většinou k výhře talentovaného šťastlivce na úkor všech ostatních. Proto i my si dejme pozor na to, s kým si zahráváme, protože hry s ohněm mnohdy dobře nekončí. ()
Videl som tento film dvadsať rokov po jeho nakrútení, považujem ho za porovnateľný s Formanovým Valmontom (Formanovi nevyšiel chladný a vypočítavý Valmont a Frearsovi zvodná a intrigujúca markíza). Túto adaptáciu románu v listoch som vnímal ako kostýmovú, pomaly plynúcu, napudrovanú a oparochňovanú. To pri sledovaní Jeanne Moreau a Gérarda Philippa vo filme z roku 1959 som sa cítil omnoho príjemnejšie, aj keď sa táto verzia predlohy príliš nedržala. A poteší ma, keď sa mi podarí vidieť aj televíznu verziu s Kukurom a Vášáryovou. ()
║Rozpočet $14miliónov║Tržby USA $34,670,720║Tržby Celosvetovo $36,000,000║ Toto bolo ako zlý vtip, nie len že to čisto byrokratický nudný dej ale aj otrasné obsadenie v podobe nesympatickej Glenn Close a ešte viac Johnovi Malkovichovi. Nevkusný otras. /25%/ ()
Souboj s Formanem pro mě osobně vyznívá jednoznačně v jeho prospěch. Frears věrně "odvyprávěl" předlohu, zatímco Forman z ní vyzobal sice trochu jiný příběh, ale přitom příběh ve výsledku daleko pádnější a účinější. Forman také daleko lépe využil vizuální opulentnost rokoka a vytvořil velmi barvitý a přitom nesmírně dynamický obraz. Třetí bod pro Formana je daleko lepší obsazení role markýzy de Merteuil. Obsazení Glenn Close byl podle mého omyl, jakkoli je jinak film obsazen velmi vhodně. Celkový dojem: 70% Zajímavé komentáře: gudaulin, Tosim, Matty ()
Nechtěl jsem se ( jako valná většina z vás ) pouštět do srovnávání tohoto Frearsova snímku s Formanovým Valmontem ( už pouze kvůli faktu, že oba přistoupili k látce rozdílně), ale nakonec jsem se tomu neubránil :o) Důvod proč Frears ( u mě ) poráží Formana je jednoznačný. JOHN MALKOVICH jako vikont Valmont poráží Colina Firtha na plné čáře! Zatímco John je zde více než důstojným soupeřem pro EXCELENTNÍ Glen Close, tak Formanův snímek " odtáhla " pouze ÚŽASNĚ intrikující Annette Bening. Colin oproti Johnovi působí téměř směšně. Co se týče výpravy, kamery, kostýmů....jsou oba snímky srovnatelné ( myšleno tím na velmi vysoké úrovni ). Řekl bych ( díky Pištěkovi a Ondříčkovi ), že zde Formanův Valmont má i nepatrně navrch. Výsledný resultát : 5:4 pro Frearse! p.s. a potom, že se neubráním tomu srovnání, pcha :o) ()
Galerie (118)
Zajímavosti (11)
- Román Choderlose de Laclose „Nebezpečné známosti“, podle kterého byl film natočen, byl v době vydání tak skandální, že ho Marie Antoinetta musela mít ve své knihovně zakrytý, aby nikdo nepoznal jméno autora nebo název. (Vlado666)
- Roli Cécile odmítla Sarah Jessica Parker. Roli mohla získat také Drew Barrymore. (Vlado666)
- Kvůli roli ve filmu odmítla Michelle Pfeiffer účast na natáčení snímku Valmont (1989) od Miloše Formana. (Vlado666)
Reklama