Režie:
Jean-Pierre JeunetKamera:
Thomas HardmeierHudba:
Denis SanacoreHrají:
Kyle Catlett, Helena Bonham Carter, Robert Maillet, Judy Davis, Callum Keith Rennie, Julian Richings, Dominique Pinon, Niamh Wilson, Catherine Lemieux (více)Obsahy(2)
Desetiletý kartograf tajně opustí rodinný ranč v Montaně, kde žije se svým tátou kovbojem a mámou vědkyní, a cestuje napříč zemí na nákladním vlaku, aby si ve Smithsonianském Institutu převzal ocenění. (Filmbox)
Videa (1)
Recenze (35)
je to zvláštní - nejnovější film mého oblíbence Jean-Pierre Jeuneta je starý už 2 roky a hodnotilo ho stále tak málo lidí. Rozhodně má větší ambice, ale je vidět, že i já sám mám s filmem problém. Ten však nesouvisí s tím, jestli ho doporučit nebo ne - rozhodně jo. Proč mu teda dávám jen 3 hvězdičky? Tak za prvé na moji obhajobu to jsou lepší tři hvězdičky ;-) A za druhé se k němu určitě časem vrátím a třeba k němu dozraju. Nemůžu říct, že jsem se při něm nebavil - to jo, ale cítil jsem jako by mě těsně míjel - podobně jako jsem to bylo v jeho "Městě ztracených dětí". Takže na co mám ostatní nalákat? S tímto filmem se projedete s mladým géniem přes kus Ameriky a zažijete s ním nevšední dobrodružství. Když k tomu připojím, že film má příjemně klidnou atmosféru a výrazný výtvarný osobitý projev, tak není snad nad čím váhat. Navíc je to ideální film pro celou rodinu, takže šup do toho! [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2 /// ART: 1 /// STYL: 3 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Rodina je víc než věda, úspěch, televizní proslulost, sláva, společenské ocenění... Amélie jr. kouzelně cestuje napříč Amerikou... Jean-Pierre Jeunet svým významem už dávno přerostl kontext evropského filmu a tak dalším logickým a očekávatelným krokem bylo nakročení z pozice suveréna frankofonního prostředí do globálního anglofonního světa. Jeunet ovšem svůj odchod ,,do Hollywoodu" provedl naprosto osobitě a po svém - nekývl na žádnou nabídku hollywoodské produkce (ostatně už si tím prošel v sérii o Vetřelcovi a zjevně to pro něj umělecky byla slepá ulička) a jen transponoval svůj manýristický tvůrčí styl na americké reálie v osobité filmové adaptaci známé knihy Reifa Larsena. Je zajímavé, že přesunem do Ameriky se optika jeho filmu přiblížila jinému solitérovi autorského rukopisu, totiž Wesu Andersonovi, T.S. Spivet se svou poetikou tolik podobá svérázu dětské komedie Až vyjde měsíc... Stejný klíč - snaha do posledního šroubku rozebrat a znovu po svém složit svět dětství. U Jeuneta v magicky barevných vrstvách humoru a žalu překypujícího sentimentem vůči modernímu světu, v magické síle vizuálního vyprávění. Jednoduchý až prostý příběh, který je ovšem v Jeunetově podání pastvou pro oči... ()
Je to dosť dobrá rodinná dobrodružná dráma od Jean-Pierre Jeuneta. Má pomerne dobrý príbeh o malom, ale veľmi inteligentnom chlapcovi, ktorý žije so svojou rodinou na ranči v Montane, pričom ich život výrazne naruší nehoda, ktorá stojí život jeho brata. A keď sa dozvie, že jeho vynález perpetum mobile vyhral prestížnu cenu a má si ju ísť prevziať do uznávaného vedeckého inštitútu v ďalekom Washingtone, rozhodne sa tak bez dovolenia rodiny urobiť a sám sa vydá na cestu naprieč Amerikou. Spracovanie sa mi páči, síce filmy s detskými hlavnými hrdinami väčšinou moc neobľubujem, ale kvôli režisérovi som tomuto dal šancu a urobil som len dobre. Síce ma prekvapilo, že samotnému vynaliezaniu sa film vlastne vôbec nevenuje, ale nemám s tým problém, už celá úvodná fáza pôsobí veľmi dobrým dojmom, všetky postavy sú rozmanité a zaujímavé, pričom hlavný hrdina si ma získal prakticky okamžite. Tiež to očakávane pôsobí tak príjemne hravo s viacerými vydarenými nápadmi, ale nie až tak, ako je od režiséra zvykom, no v tomto prípade som to kvôli relatívne uveriteľnej zápletke aj čakal a tak mi sadlo aj toto prevedenie a navyše to má tú správnu atmosféru amerického vidieka. Ale ani následne ma to nesklamalo, síce cesta naprieč Amerikou nie je ani zďaleka tak nápaditá, ale tiež ponúkne viacero zaujímavých situácií, no hlavne pôsobí tak príjemne, hlavne vďaka tej výbornej atmosfére, ktorá kombinuje pocity úsmevnosti, ale aj takého mierneho smútku, čo filmu dodáva také sympatické čaro a získalo si ma to. A nič na tom nemení ani celá záverečná fáza, ktorá je dejovo opäť výrazne odlišná, ale podobne dobrá. Takže ma tu vlastne ani nič nesklamalo, pozerá sa na to skutočne dobre od začiatku až do konca. Herecké obsadenie je na tom veľmi dobre, výborný hlavný hrdina, sadla mi aj celá jeho rodina, samozrejme hlavne tradične skvelá Helena Bonham Carter, ale poteší aj viacero zaujímavých vedľajších postáv, obzvlášť Dominique Pinon, ktorý nemôže chýbať v žiadnom Jeunetovom filme. S réžiou a technickou stránkou som nadmieru spokojný, síce sa tu Jeunet musel držať na uzde, ale vzhľadom na odlišný žáner s tým nemám problém, vizuálna stránka a atmosféra mi sadli, správne fungujú aj emócie a humor, takže si nemôžem sťažovať. A nesklame ani hudba. Takže Jeunet má za sebou aj podstatne zaujímavejšie projekty, ale aj tentoraz som dosť spokojný, v rámci svojej kategórie to patrí rozhodne medzi to lepšie, nenašiel som tu žiadny výraznejší zápor, príjemný rodinný film. 76% ()
Škoda, že v některých momentech na kolejích film ztrácí dech a chvíli mu trvá, než se zase nadechne. Celkově je to ale vydařené dobrodružství, přispívá k tomu povedený závěr filmu a velmi pěkný vizuál snímku. Co mě potěšilo asi úplně nejvíc, je Helena Bonham Carter, která nejenom, že přirozeným výkonem potvrdila svoji hereckou extratřídu, ale naznačila obrovský potenciál v roli matky, rád bych ji v podobných rolích viděl častěji. ()
Svojim štýlom mi to veľmi pripomínalo vynikajúci film Wesa Andersona Moonrise Kingdom, tak trochu krížený štýlom Jeunetovho veľdiela spred 12 rokov Amélie. Nehovorím, že to bolo zlé, no proste človek pri tom už nemal pocit, že sa pozerá na niečo tak výnimočné. Pozeralo sa na to celkom dobre, sem tam sa objavila aj nejaká dobrá hláška, ktorá vyčarila úsmev na tvári, no z veľkej časti to bolo skôr také priemerné. Ale rozhodne som sa pri tom nenudil, akurát že záver som čakal trochu zaujímavejší, alebo prinajmenšom s lepšou pointou. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (3)
- Jedná se o druhý anglicky mluvící film režiséra Jean-Pierra Jeuneta po filmu Vetřelec: Vzkříšení (1997). (Kubaaa97)
- Pes Tapioca je pojmenován po jedné z produkčních společností, jež se na filmu podílela. (Kubaaa97)
- Jako slečna Jibsenová byla původně obsazena Kathy Bates, ale kvůli zdravotním problémům byla přeobsazena Judy Davis. (Kubaaa97)
Reklama