Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)

(více)

Videa (7)

Trailer 3

Recenze (1 384)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Výtečná dramatizace a vysokooktanová exhibice filmařského adrenalinu, která opět povyšuje pseudo-dokumentární realistickou autenticitu na plnohodnotný blockbusterový zážitek. A byť Greengrass si v tomhle jede jako nikdo z četné řady ‚copy & paste‘ kolegů, je to z jeho strany trochu sázka na jistotu, kdy kamera kouká přes rameno a švenkuje mezi obličeji právě tak dlouho, abyste věděli, koho má zrovna na mysli. Nenudí ani trochu, jen to trvá tak o patnáct minut déle, než by si divák přál. Pak by to byl plnotučnější zážitek, než jogurty z Kunína. A co si budeme nalhávat, kde naposledy jste viděli takhle krátkou a údernou prezentaci Navy SEALS? PS: Hansu Zimmerovi se v titulcích sice děkuje, ale jak se rozehrál ústřední motiv, furt jsem podvědomě čekal, kdy se tam mihne černá kápě. 4 a ½. ()

PinokKio 

všechny recenze uživatele

K mému překvapení nešlo jen o kličkovanou po vodě a hru na schovávanou na té velké nákladní lodi Maersk Alabama, ale taky jsem zakusil spolu s výborným Tomem Hanksem pocit klaustrofobie a nejspíš i vedra a šíleného smradu uvnitř toho malého záchraného člunu, který si to pomaličku (naštěstí) plul směr vyděračské Somálsko. Jeden z těch filmů, u kterých není problém zvládnout si okousat nervozitou všechny nehty, nevědomky třeba i na noze .. ()

Reklama

Traffic 

všechny recenze uživatele

Kapitán Phillips se dá brát jako další příklad toho, jak Greengrass minimálně od Bournova mýtu používá nejrůznějších formálních prostředků k zpřehlednění svého zdánlivě nepřehledného hyperkinetického stylu. Tentokrát si k tomu dokonce bere na pomoc i několik typů kamer a kontinuálně střídá záběry z 16mm a 35mm filmu. V úvodu se zdá, že tímto způsobem bude rozlišovat mezi Somálci (zrnitější look "šestnáctky", bližší rámování, víc roztřesené záběry) a Američany ("pětatřicítka", vzdálenější rámování, klidnější kamera), ale v průběhu filmu - poté, co se situace zásadně změní a vyprávění nabere nový směr - tyto techniky kombinuje i v jiných souvislostech, hlavně v závislosti na prostoru. Nedochází tak k tomu, že by se černošským pirátům "rasisticky" přiřadila diametrálně odlišná stylistická strategie než "hodným" Američanům, ale obojí se prolíná. Podobnou funkci jako rozdílné formáty tu mají i barvy, které pomáhají rozlišovat mezi různými typy prostředí, takže interiér válečné americké lodi je převážně nasvícený sytě modrou, ve strojovně je oproti kapitánské kajutě tma, a tak dále. Stejně tak se v závislosti na velikosti prostoru využívá typů rámování, kdy například skoro celé scény v záchranném člunu jsou snímané v detailech a velkých detailech, v prostornějších lodních místnostech zase dominují polocelky. Je to všechno nesmírně precizní a Greengrass opět dokazuje, že je mistr ve zpřehledňování nepřehledného, akorát je trochu škoda, že tohle všechno nemá tak dobrou oporu ve vyprávění - v některých scénách (a že je jich celkem dost) jako by film vytvářel napětí jen stylem. Čekal jsem to prostě opojnější, ale celkově spokojený jsem, i díky dobře zvládnutému závěru, kde happyend dost narušuje strojová, šokující exekuce pirátů a následná posttraumatická stresová reakce. ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Zkusme se na film podívat ne z pohledu Američana, nebo prostě toho bodrého bělocha, který hrdinně nedbá reálného nebezpečí kdesi u somálského pobřeží, nýbrž z pohledu rachitického Somálce, kterému je už všechno (mladí komunisté prominou) u prdele. Poté, co sestřelil černého jestřába a pilotům ukázal, jak chutná chodník z ušlapaný hlíny v Mogadišo, odjel se trochu zchladit do zálivu. Co čert nechtěl, zrovna plula kolem plně naložená loď Mærsk Alabama. To sice neuměl přečíst, ale takhle od oka poznal, že to znamená něco jako Svačina. A zasloužená, protože celá EU a USA přece vykořisťují jeho zemi. Tedy, abych zde nemluvil o tom, jak lze takovou loď převzít do vlastní správy, povyprávím, jak se tento Somálec dívá na kradenou televizi, kde právě sleduje film Kapitán Filip. Není tím pirátem, je jen divákem šou podle události, která se nedávno stala. Nejdřív uznale kývá hlavou, jak se podařilo perfektně napodobit bárku, kterou nákladní lodě unášejí, docela musel uznat, že i náladu a vztahy mezi tzv. piráty nastínili tvůrci dobře. Ruku na srdce, přepadávat megalodě ve čtyřech reklamách na Gutalax není žádná prdel. To ví i on a stále uznale kývá tou svou zvětšenou hlavou. Samotná akce na lodi mu už přijde trochu přitažená za dready. Udělali z nich neschopné pitomce, co se nechají vyšachovat ze hry pouze s třiceti tisíci dolarů. "No, kde to jsme?" Všechna ta akce, kdy hrdinní američtí námořníci dostanou v podstatě loď zpět pod kontrolu a mírnými sabotážemi zcela ovládnou situaci, milému Somálci už přijde spíš k nasrání. Mladí komunisté opět prominou. Zbytek filmu, kdy se s uneseným kapitánem Amerikou vybavují v záchranném člunu jako s nějakým kamarádem, donutila somálského diváka, že vypnul televizi uschlým chameleonem a šel rozžvýkat trochu durmanových listů, aby navrátil svůj stoický klid. "Tohle ne! Takhle to nebylo." A po zbytek večera se směje tomu, že kvůli nim naplulo do zálivu tucet bojových křižníků, dvě jaderné ponorky a do vln se snášeli paragáni jako v Ardenách. Kolují dohady, že celou situaci monitoroval sám americký prezident ze své efšestnáctky a pak, že ředitel galaxie Zaphod Beeblebrox osobně Filipovi utřel slzy, když už byli oba v bezpečí... Uf. "Krása to byla, ta přehlídka, ale tohle jim přece nemůže nikdo uvěřit, tohle nesežere ani Somálec!" říká si hladový černoušek ze zálivu a zvažuje, že už radši nebude televizi sledovat a už vůbec ne americké nacionalistické filmy. ...A šel do práce. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to vydarená dobrodružná dráma. Má celkom dobrý príbeh o kapitánovi americkej nákladnej lode, ktorá je počas plavby prepadnutá skupinou somálskych pirátov, no napriek snahe sa ich posádke nepodarí zastaviť a tak sa dostanú až na loď. Kapitánovi sa ale aspoň podarí zachrániť celú posádku a do zajatia padne len sám, pričom za neho samozrejme únoscovia požadujú výkupné a tak sa do toho zapojí aj americké námorníctvo, ktoré urobí všetko preto, aby kapitána získali späť živého. So spracovaním som nadmieru spokojný, veľkým plusom je, že tu nie je žiadny zdĺhavý úvod, ale už po chvíli sa dej prenesie na loď a rovnako netrvá dlho a začnú ju ohrozovať piráti. A na moje veľmi príjemné prekvapenie to v tomto momente získa skvelú dynamiku, celá časť so snahou zabrániť pirátom dostať sa na loď sa skutočne vydarila, toto mi prišlo napínavé, nápadité a pár prvkov, ako predstieraná komunikácia s armádou sa mi veľmi páčilo a práve táto časť je u mňa vrchol filmu. No ani so zvyškom nemám problém, bavili ma aj zvyšné fázy filmu, kedy sa už dá lepšie zoznámiť aj s pirátmi, rovnako dobre zvládnuté je aj všetko súvisiace s armádou, ich vyjednávanie, snaha získať úplný prehľad o celej situácii, tu nemám najmenší problém. A rozhodne musím pochváliť, že výbornú dynamiku si film udržuje po celý čas, aj kvôli dĺžke som očakával som pomalšie tempo, no to sa nestalo, ako ma film po pár minútach vtiahol do deja, už si ma získal až do konca. No zato môže aj to, že sa dej neustále venuje výhradne tomu hlavnému, tu nie sú žiadne scény so smútiacou rodinou doma a podobne, ako je to zvykom. A samozrejme musím aj pochváliť, že to pôsobí aj úplne realisticky, čo bolo viditeľne snahou. Herecké obsadenie je výborné, Tom Hanks po dlhej dobe zase v skvelej úlohe, bavila ma jeho postava, rovnako aj výkon a tak si to miestami celé bral pre seba. No problém nemám s nikým, zostava pirátov je úplne ideálna, rovnako aj posádka lode a zvyšok postáv. Réžia a technická stránka sú skvelé, Paul Greengrass to zvládol prvotriedne, má to kvalitnú vizuálnu stránku, atmosféru, realistické prevedenie, tu sa nedá nič vytknúť. Nie som až takým veľkým fanúšikom tejto tématiky, preto nemôžem dať plné hodnotenie, ale aj tak ma to veľmi príjemne prekvapilo, dostal som viac, než som čakal. 79% ()

Galerie (107)

Zajímavosti (48)

  • Tom Hanks (Phillips) potkal představitele somálských pirátů poprvé až při natáčení scén, kdy dojde k obsazení můstku lodi Maersk Alabama. Šlo o záměr režiséra Paula Greengrasse, aby reakce mezi herci obou kapitánů byly co nejautentičtější. (Mr. Filuta)
  • Celosvětová premiéra proběhla 27. září 2013 na filmovém festivalu v New Yorku. (Varan)
  • V skutočnom živote sa piráti plánovali stretnúť s inými pirátskymi skupinami v pobrežnej oblasti, ktoré zadržiavali ďalšie unesené obete a mohli im poskytnúť bezproblémový útek. (Arsenal83)

Související novinky

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

30.11.2023

Jsou tomu prakticky už tři roky od doby, kdy na Oscara nominovaný režisér Paul Greengrass vydal svůj zatím poslední celovečerní film, kterým bylo westernové drama pod názvem Zprávy ze světa s Tomem… (více)

Hanks a Greengrass znovu spojí síly

Hanks a Greengrass znovu spojí síly

08.02.2019

Herec Tom Hanks (Most špiónů) a režisér Paul Greengrass (Bourneovo ultimátum) oznámili další spolupráci. Na svůj předchozí společný snímek Kapitán Phillips naváží dramatem News of the World, který… (více)

Tom Hanks znovu kapitánem

Tom Hanks znovu kapitánem

11.09.2016

Novodobý James Stewart byl dlouho kapitánem Millerem ze Zachraňte vojína Ryana. Tři roky zpátky si ale střihnul kapitána Phillipse a teď je v kinech jako Kapitán Sully, což naznačuje, že ho… (více)

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

26.10.2014

Britský režisér Paul Greengrass (Bournův mýtus, Bourneovo ultimátum) má velkou zálibu v dramatech podle skutečných událostí. Jeho Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří mezi špičku… (více)

Reklama

Reklama