Reklama

Reklama

VOD (1)

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (323)

vesper001 

všechny recenze uživatele

Zavřete oči, přichází Kristian. A vůbec nezáleží na tom, že ten film je starší než mé poslední dobré předsevzetí a že Oldřich Nový má ulízané vlasy a neodpovídá dnešní představě dokonalého muže. Kristian symbolizuje představu každé ženy o Panu Božském, představu, která je motivuje, aby se nespokojily s průměrem. Samotné postavě Kristiana dává tato role sílu žít ve zbytkovém čase život obyčejného člověka. Ale právě obyčejný život má (prý) nakonec větší hodnotu než chvíle strávené v záři reflektorů a obdivných očích znuděných dam… Ještě štěstí, že jsou v životě dny, pro které stojí zato strávit i nějaký čas bez života. Nad ostatními starými českými komediemi vyniká tato neobyčejně lidským rozměrem. ()

Zloděj kol 

všechny recenze uživatele

Nejlepší český film natočený do roku 1945. V mnohém nedotažená a spíše průměrná divadelní hra Yvana Noého byla přepsána Josefem Grussem a Martinem Fričem v kouzelnou brilantně vypilovanou společenskou komedii, která se plně vyrovnává tehdejší hollywoodské produkci. Opravdu nejlepší filmová role Oldřicha Nového (a že je z čeho vybírat). V době, kdy hlavní smysl "dvojrole" spočíval ve výměně masky, popř. mizerné snahy o pitvoření druhé postavy, se objevil herec, který vás hned dvakrát dokáže pozvat do Orientu. Poprvé jako muž velkého světa okouzlující půvabnou Zuzanu (bez jakékoliv naivity a sentimentu, jak bývalo v kraji zvykem), podruhé jako snaživý úředník, který odříkává reklamní prospekt. Zatímco Julinka Svobodová z Přítelkyně pana ministra byla nejsympatičtější rolí Adiny Mandlové, je Zuzana Rendlová jednoznačně nejsmyslnější a nejpůvabnější (zároveň se zde a ještě v Nočním motýlu jasně ukazuje haasovská škola). Nataša Gollová hraje Mařenku se smyslem pro jemnou komickou drobnokresbu, aby se záhy proměnila plně v rámci svého přirozeného půvabu v Mařenku, která může směle konkurovat předchozím objektům Kristiánova zájmu. Vynikající a naprosto civilní(!!!) Jára Kohout, ovšem nejkouzelnější postavou tohoto filmu je elegán s kapesníčkem v podání Čeňka Šlégla. Po všech stránkách skvostný film od dialogů přes hudební doprovod až po takovou maličkost jako je zapálení cigarety. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Na první pohled obyčejný člověk vedoucí obyčejný život. Ve skutečnosti osoba dvou tváří, z nichž ani jedna není tou ideální. Pan Alois Novák musí svést nejtěžší souboj svého života, souboj s vlastní identitou. Režisér Martin Frič se roku 1939 rozhodl zpracovat na český film poměrně nezvyklé téma. Svou strukturou připomíná Kristián klasický film-noir. Hlavní hrdina postupně propadá stále většímu zoufalství a přibližuje se k pomyslné hraniční čáře, jejímž překročením již navždy zpečetí svůj osud. O věrohodnost tohoto psychického rozkladu se postaral výborný Oldřich Nový v hlavní roli. Nechybí samozřejmě ani svůdná femme fatale, zde v podání Adiny Mandlové. Kristián je působivým zástupcem u nás velmi vzácného žánru, jehož husté atmosféře neškodí ani několik odlehčujících prvků. Pouze závěr vyznívá příliš pozitivně a tudíž atypicky. (psáno 1.4.) 80% Zajímavé komentáře: Gemini, Oskar, Zloděj kol ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Kristian je mnohými brán jako jeden z nejlepších československých filmů té doby, ovšem u mě to nikdy s tímto filmem nebude tak horké. Oldřich Nový coby milovník, to už jsem psala u jiných názorů dříve, není nic pro mě. K němu coby herci moc sympatiím nechovám, byť uznávám, že role Kristiana se zhostil dobře. Ovšem vtipná mi tato komedie taky moc nepřišla, znám z té doby vtipnější filmy, které mě bavily mnohem více, i když třeba nebyly a nejsou tak vysoce hodnocené a jsou spíše podceňované. Oproti tomu Kristian mi připadá lehce nadhodnocený. ()

HateBreeder 

všechny recenze uživatele

Ceska predvalecna kinematografie cita radu dobrych filmu. Kristian je jednim z nich. Dilo mi prijde v mnoha ohledech nadcasove. Je to perfektni ukazka gentlemanskoho humoru Oldricha Noveho - Krale ceske kinematografie. Take Adina Mandlova a Natasa Gollova predvedli, ze v te dobe patrili mezi nase nejlepsi herecky. A atmosfera Oriental baru? Neuveritelne!!!! ()

Galerie (9)

Zajímavosti (63)

  • Divák dostane hneď prvou scénou naservírovanú úsmevnú mystifikáciu, kde prostredie navodzuje skôr atmosféru gangsterského brlohu. Divák napäto očakáva melu, ale potom sa kamera presunie vpravo a veľké gangsterské tajomstvo je nám prezradené, pretože sa jedná o čašníkov. Režisér sa tak pohráva s mysľou diváka a dáva mu tým najavo, že je to celé jedna veľká hra a nič nemusí byť také, ako sa zdá. (Raccoon.city)
  • V knize „Nataša Gollová 2, Černobílé vzpomínání“ od Aleše Cibulky je velmi zajímavá informace týkající se barev ve filmu Kristián. Z poznámek tehdejší skript-girl, která měla na starosti kulisy v první scéně v salónku Orient baru lze vyčíst, že karafiáty s pivoňkami, které byly ve váze na stolku, měly červenou a růžovou barvu a šaty Adiny Mandlové (Zuzana), včetně půvabného kožešinového plédu, byly zelené. (selfesteem)
  • Natáčení trvalo 23 dní. (Kulmon)

Reklama

Reklama