Reklama

Reklama

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (322)

monolog 

všechny recenze uživatele

Co říct k této stále mladé klasice? Snad jen, že Mac Frič a Oldřich Nový někdy po osmašedesátým spolu plánovali natočit Kristiána po třiceti letech a oba tím byli nesmírně nadšení. No, doba tomu nepřála a je to strašná škoda. A vůbec je strašná škoda, že my mladší známe Oldřicha Novýho jenom z filmů. (I když děkuju bohu že aspoň odsud) On totiž byl i skvělým divadelním hercem, jedna hra vedle druhé byly šlágry. Evergreeny. Škoda, že tehdy nikdo moc netočil divadelní představení, natož představení nepříliš režimem žádoucích herců. Myslím, že Oldřich Nový byl největším filmovým milovníkem všech dob a zemí. A taky jedním z nejlepších herců naší minulosti. Tohle je vlastně jedinej důvod, proč lituju, že jsem se nenarodil před válkou a že nemůžu vidět žádnou jeho divadelní roli z té doby. Pokud někdy někdo získá stroj času, dejte mi vědět. ()

Roman.Ticka 

všechny recenze uživatele

"Zavřete oči odcházím", to je tón hlasu, který mi zní v uších i s odstupeme času. Jeví se to pateticky, ale Kristián a jeho způsoby chování, noblesa, úroveň, gentlemanství a nezaměnitelný hlas, to vše na mě působí jak magnet, i když s nostalgií, která patří ke vzpomínkám. Jen pro ten dnešní den, stojí za to žít.... ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Třebaže nechápu, proč je pan Kristián považován za ztělesnění romantiky, chápu, proč je tento film považovaný za jeden z nejlepších ve svém období. Osud a plán však chtěl, abych zhlédl několik filmů podobného původu v rychlém sledu za sebou a tato série do mě otiskla ducha filmu své doby natolik silně, že jsem byl schopen přespříliš často předvídat, co se stane v nasledující vteřině a samozřejmě na konci. Kristian v tomto ohledu byl výjimkou v tom, že zcela jasný byl pouze konec. Silné ***. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Kristián je jedna z mála českých komedií třicátých let, kterou jsem viděl, nicméně jde o velice vydařený a poutavý snímek, který dokáže oslovit i dnešního diváka - zejména sympatickým hereckým obsazením a inteligentním humorem, který je na vysoké úrovni a nepůsobí trapně či otravně. Rovněž samotný příběh a zápletka nejsou z žádného tuctové soudku a působí solidním dojmem. Zkrátka jeden z mnoha Fričových komediálních kousků, který se na jeho široké paletě různě kvalitních filmů rozhodně neztratí. ()

kobejn 

všechny recenze uživatele

Narozdíl od Krále Komiků, který mě nikdy nerozesmál, obdivuju Nového, protože byl narozdíl od úporného krále komiků přirozeně vtipnej, ironickej a sebeironickej, takže pro mě byl král Olda. Američani mají Casablancu, Češi maj Kristiána. Vlastně češi maj spíš Jágra, ale ve filmovym světě by to byl ten Kristián. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (63)

  • Martin Frič a Adina Mandlová (Zuzana) dostali za Kristiána národní filmovou cenu, která obnášela 5000 korun československých. Oldřich Nový (Alois Novák / Kristián) ji nedostal patrně jen proto, že jeho žena byla židovka. (Kulmon)
  • Sekvencia, v ktorej je Kristian (Oldřich Nový) zobrazený len záberom na jeho kráčajúce nohy, bola starostlivo pripravená a spočítaná na sekundu presne. Zámerom bolo čo najviac oddialiť zobrazenie tajomného hosťa – napokon aj jeho tvár sa prvýkrát objavuje v zrkadle, nie priamo. (Raccoon.city)
  • Proslulý filmový kritik a teoretik A. M. Brousil v čase vzniku filmu ve svém textu mimo jiné napsal, že "už dávno jsem v českém filmu neměl pocit, že režisér je pánem všeho a vítězem nad technikou. (...) Kristián není nic víc než náš společenský film evropské úrovně a nic méně než přesvědčivý doklad, že vtip, duch a dovednost zvítězí nad nedostatkem hmotných prostředků. Kristián bude zdrcující zbraní proti pohodlí našich kýčařů." (NIRO)

Reklama

Reklama