Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Filmová pohádka, ve které spolu s herci hrají animované postavy.  Podlesí je malá vesnička, kterou se před lety přehnala válka s Turkem. Dobré houbové víly byly tehdy požádány o pomoc, ale protože vykonaly dobro i zlo zároveň, byly potrestány a staly se z nich houbové baby. A na Podlesí za to padla kletba. Teď přišel čas vše napravit, ale ve vsi se objevil Drak. A tak zatímco se Toník snaží zachránit svou milou Bětku ze spárů zlých víl, jeho strýc Kovář se, se svými zaměstnanci Veverkou a Křečkem, vypraví na Draka. Hlavní myšlenkou pohádky je, že se zlem nelze bojovat hrubou silou, ale naopak – rozumem, srdcem a odvahou. Kovář z Podlesí má poklidné tempo klasických pohádek a bez zbytečného spěchu vypráví příběh, ve kterém jde, jako v každé pohádce, o souboj dobra a zla. A protože je to „pohádka, ve které je všechno tak trochu jinak“ není ani dobro a zlo až tak úplně jednoznačné, a stejně jako děj filmu, je i jeho závěr nečekaný a originální. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (98)

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Kovář z Podlesí asi v Podlesí na věky věků zůstane a nestane se pravidelným návštěvníkem domácností o Vánocích, Velikonocích, Hromnicích, dnů české státnosti a významných dnech. Hezké výtvarné zpracování se poněkud utápí v pomalém tempu, vtípky blikající na diváky jak jiskřičky z pohasínajícího ohně jsou spláchnuty vlnou nudy a ani roztomilý psík, netopýr, oslík a půvabné loutky příběh nepozvednou ani na úroveň běžného průměru nedělních kulisových pohádek. Snad že šarm většiny postav je takový neolitický, vtipy v nejlepším případě gotické a renesanční zůstává pouze myšlenka, kterou se však, zcela v duchu současnosti, nepodařilo zrealizovat a zůstala jen ve formě plánů na nejbližším stavebním úřadě. ()

jenik71 

všechny recenze uživatele

Tohle dílko je důkazem, že natočit nějakou originální, zábavnou, vtipnou a poutavou pohádku, je už pro české filmaře velký problém. Rád bych se mýlil, protože pohádky mám rád. Ale obávám se, že zlatá éra tohoto žánru je už za námi a přijít s něčím kvalitnějším bude pro naše tvůrce zřejmě tvrdý oříšek. Kovář z Podlesí mě nezaujal a nebýt celkem pěkného draka, veverky a křečka, tak by nebylo na co koukat. ()

Reklama

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Kritický humbuk, který se strhl kolem této nové pohádky a označil ji za nesmyslnou podivnost, selhávající v nejzákladnější schopnosti vyprávět a "udržet nit", osobně vnímán jako dosti nemilý omyl. František Fuka si zakládá svoji kritickou "osobitost" na tom, že co nejpodrobněji sleduje děj a hledá sebemenší skulinku, kde dramaturgovi či skriptce něco uniklo. Tím dokazuje jen to, že je velmi pozorným divákem, který se ale bohužel zajímá o naprosté malichernosti a ne o podstatné rysy zhlédnutých filmů. Zde jeho přístup, který lze těžko označit za plnohodnotnou kritiku (naštěstí vše probíhá v rámci blogu, takže není třeba s pojmem kritika tak doslovně pracovat), ovšem příliš na místě není. Zatímco Fuka vše vidí skrze neprůstřelné zákony logiky a racionalismu, Kovář z podlesí a jeho svět prostě na tyto návyky moderní západní civilizace nehrají a dobře si to uvědomují. Vezmeme si třeba Fukův útok na mechanismus, skrze nějž byly zaklety tři houbové víly. Ano, tento proces neodpovídá přírodním zákonům tak, jak se s nimi každodenně setkáváme a nedá se vysvětlit psychologicky/sociologicky/matematicky/anatomicky a bůhvíjak jinak. Je třeba ale vzít v potaz, že jde o zkazku, která nejprve ožívá skrze stylizované obrazy Laterny Magiky, a je povídačkou, které věří jen na první pohled naivní Bětka. Jenže hlavní osobitost světa Kováře z Podlesí tkví v tom, že v něm dávné povídačky a pověsti náhle začnou ožívat, stávat se skutečností a postavy se s tím musí nějak vyrovnat či spíše smířit. Zajímalo by mě, co si František Fuka myslí například o staletých příbězích o bílých paních, které fungují na stejném principu, nad nímž se nikdo nepozastavuje, i když je holým nesmyslem. To, s čím se první kritiky musely střetnout a v čem selhaly, byla nutnost vyrovnat se s velmi otevřenou fantazií, která absorubuje dobové vnímání světa. Kovář z podlesí bere v potaz nutnost vesničanů najít si k novým jevům iracionální vysvětlení, v němž hrály roli pověry a stále bujná představivost a tento velmi zajímavý aspekt v absurdní nadsázce rozvíjí a nachází tak řadu vděčných situací. Vyprávění má tedy dosti hluboký a obhajitelný smysl - sice je netradiční a vybočuje z tradičních motivů daného žánru, věnuje více prostoru popisu osobitého světa než dějovým peripetiím, ale rozhodně není slepencem bez ladu a skladu, bez kontinuitního vývoje. Zápletka je natolik jednoduchá a přímočará, že i přes vkládání prapodivných vynálezů, bytostí, historických odkazů i pomrkávání na dospělého diváka vyprávění nevybočuje z nakročené cesty a zachovává základní přehled o dění a motivacích postav, neustále směřuje k závěrečnému sepjetí několika dějových linií. V tomto ohledu je vidět péče dramaturga, který se dokázal vyrovnat s netradičním Göblovým přístupem. Ten totiž občas brání rozvoji zápletky a uchyluje se k ornamentálnímu popisu. Podle mě je hlavní slabinou snímku právě určité "drhnutí" a nevyrovnaný rytmus: rozhodující situace jsou často postaveny na dlouhém a poměrně statickém dialogu v jediném prostředí (i přes střihy na rozpohybované loutky, malebné detaily architektonicky a výtvarně pozoruhodných kreací), a tím je kraden prostor pro bohatší rozvíjení motivu putování, kterému jaksi schází "dobrodružnost" a spíše je podáno v zkratkovitých situacích, čímž trpí i charakterizace postav. Göbl zde odhalil "spisovatelské střevo" - užívá si dialogů, slovních her, vtipných pointací a průpovídek, avšak tato slovní přeplněnost zastírá menší schopnost fabulace, vytvoření vděčnějších i dramatičtějších situací, které by utáhly pozornost a občas trochu popohnaly někdy až příliš "pohodové" tempo. Této pohádce tedy ve zkratce jaksi chybí "krev v žilách", což je vidět i na pojetí postav (proslule líný kovář, civilní působení ústředního páru jako téměř současné mládeže, která si s ničím moc neláme hlavu a nedává okázale najevo své city, bodře filosofující drak). Naštěstí pocitu dotírající nudy zabraňuje precizní a vskutku pohádková výprava, působivě zvolené exteriéry, nadmíru vydařené animované vložky a především profesionální triky z dílny UPP. Tahle pohádka může být sice dějově chudá, ale vizuálně tak rozhodně nepůsobí a každou chvíli nabízí nějakou "atrakci". Ve srovnání s Troškovou Čertovou nevěstou či dalšími pohádkami z poslední doby je vidět markantní rozdíl i přes obdobnou výši rozpočtu. Takto poctivým přístupem nakonec vzniká plnohodnotná atmosféra, dojem uzavřeného světa umocněný zmíněným podložím "jiného vnímání". Nakonec musím konstatovat, že i když Kovář z podlesí z hlediska fabulace a lehkosti vyprávění zůstává ve stínu pohádek Anděl páně či Čert ví proč, je co se týče svéráznosti a "pohádkovosti" nejprogresivnějším porevolučním počinem. Proto otevřete oči a mysl a nestavte proboha tento pozoruhodný počin na roveň nových troško-magnusovských výtvorů! () (méně) (více)

zdeny99 

všechny recenze uživatele

Tahle pohádka má dva protipóly. Tím prvním je hraná verze, která je téměř nezajímavá a převážně nudná. Jediné zajímavé je na ní podomácku sestavený invalidní vozík Bolka Polívky, který pohání veverka s křečkem a kostýmy víl. Ty oproti jiným pohádkám nevypadají jako klasické víly, nýbrž jako houby. Především muchomůrka byla parádně ošklivá. A tím druhým protipólem je animovaná verze s lesními zvířátky, která je fantastická co se týče filmového zpracování. Bohužel v celkovém kontextu je to podprůměrná, dějově velice slabá pohádka, kterou již nikdy nepotřebuji vidět. [1153. hodnocení, 92. komentář, 38%] ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Fakt nevím, co si o tom mám myslet. A to tak, že skoro po všech stránkách. Kolikrát jsem si říkal něco jako „opravdu to tady chtěli střihnout?“ nebo „tahle hudba k této scéně?“, takže tahle pohádka mě sice občas překvapovala, ale nakonec ani nevím, jestli to znamená, že je Pavel Göbl geniální, nebo diletant. Navíc, jestli používá slova jako „rurální“, tak to asi nebude pro děti. Ale musím uznat, že řada situací mohla za jistých okolností působit vtipně. Ale ty okolnosti tu prostě nenastaly, což je tak trochu k nepřežití. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (11)

  • „Jedním z inspiračních zdrojů mi byla knížka „Fantastické a magické z hlediska psychiatrie“ od Vladimíra Vondráčka, kde bylo popsáno, jak dříve fungovalo v domech vymýtání zlých duchů. Úředně. Co kolem toho bylo za papírování – z dnešního hlediska to bylo docela směšné – a z toho jsem vyšel, ale nakonec z toho v pohádce moc nezbylo,“ říká Pavel Göbl a doplňuje: „Pak se přidaly takové ty známé archetypy jako kouzelný meč, love story, nechtěný ženich – to je klasická věc známá nejen z pohádek, a ti hlodavci jsou už můj výmysl.“ (Freshoun)
  • Výtvarnou koncepci filmu dělal František A. Skála. Navrhl také všechny speciální rekvizity, loutky a draka. Rekvizity si i sám, s pomocí přátel , vyrobil. (Terva)

Reklama

Reklama