Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Česká filmová komedie o kanadském žertíku, který mohl přijít hodně draho. Velmi pracovitý, ale také velmi naivní úředník pojišťovny Valentin Plavec se stává terčem nekonečných legrácek, vtípků a recesí svých kolegů Bejšovce a Voborníka. Poslední vydařený kousek se jim však poněkud vymkl z ruky. Připsali totiž k výhernímu číslu 8456 jedničku a namluvili Valentinovi, že vyhrál v loterii milion. Jelikož si však Valentin nemůže vyzvednout výhru okamžitě, vybere dvacet tisíc, což jsou veškeré úspory, které našetřil společně se svou snoubenkou Helenou a začne nakupovat na zálohu. Koupí auto, najme personál do vily. Jako čerstvý milionář je práci povýšen a dokonce se k němu začne hlásit i lakomý strýc Kudrna. Pravda však brzy vyjde najevo a když mu kolegové prozradí, že šlo jen o žert, všichni ho opustí, jen věrná Helena zůstane a dokonce pomůže nešťastnému snoubenci zrušit všechny zálohované a domluvené obchody. Když vyjde v novinách zpráva, že došlo k chybě a vítězný los má číslo 18456, rozhodne se Valentin oběma vykutáleným vtipálkům pomstít... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

Jaromír 

všechny recenze uživatele

Pěkná komedie o tom, co dokážou peníze :). Miluji tyhle klišé (továrníci, paničky, auta, vily ...) a když si člověk vezme, že byl film natočen za druhé světové války... Ve filmu je hodně životních pravd. Kolik lidí zbytečně sází a jak to pak s nimi dopadne, když jeden z toho nekonečného davu nakonec opravdu vyhraje :). ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Tentokrát se Fričovi nepodařilo udržet zdravou rovnováhou mezi tím, aby byl snímek vyváženě vtipný i mravně přínosný. Těžce jsem zde postrádal pravidelný přísun humoru, na který jsem od Friče zvyklý. Asi 20x se během stopáže zopakoval školácký žertík s vybuchujícími doutníky a dalšími předměty, které si zrovna někdo pokusil zapálit v hubě. Celý film se nese v neuvěřitelně dětinském a naivním duchu. Je to opravdu těžce přeslazená pohádka, která sice pohladí po duši, ale nijak zvlášť nebaví ani nedovede zaujmout. Ať už je řeč o ženách (andělech) typu "Helenka", nebo o nesmírně naivním a průhledném průběhu, který tradičně poukazuje na fakt, že bohatým a vlivným ostatní rádi a často podlézají, což bylo vtipně nastíněno už v samotném úvodu při několika dialozích, které vedl nadřízený s podřízeným. Zkrátka zaujímáme postoje, místo abychom stáli. Celkově se tedy nezmůžu na více, než na slabé a otřepané 3 kousky. ()

Reklama

Autogram 

všechny recenze uživatele

Pretvárka a falošnosť je na svete odjakživa a v kombinácii s naivitou a dobrosrdečnosťou privádza ľudí do šialenstva. V dobrom aj zlom zmysle a môžu za to dvaja vtipkári, ktorí to prehnali. Vo filme je aj zákon padajúceho hovna v hierarchii poisťovne a poistka typu POŽURŽIL, hlavne to prvé ma na začiatku prekvapilo. Menej príjemne ma prekvapil záver filmu, keď to nevedeli uzavrieť dostatočne vtipne, ale aj tak je to komédia na úrovni. –––– Víš, ono se nemá sedět na penězích, když někdo potřebuje pomoc. –––– Ty peníze snad znamenají mnoho, ale vaše úpřímné přátelství, to je pro mně tím největším bohatstvím. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Další skvost české okupační komedie s Oldřichem Novým opět v roli malého úředníčka, jehož role v životě se posouvá podle toho, zda jsou o něm lidé přesvědčeni, zda je či není výhercem šťastného losu. Pobaví ovšem již vtípky jeho kolegů v podání Peška a Fialy, poslední se jim však poněkud vymkne z rukou. Viděl jsem tu taškařici mnohokrát, prostřední část snad trochu zdržuje spád, ale je přesto nádherné si všimnout pokrytecké morálky měšťácké společnosti, kde se člověk měří obsahem peněženky; a také jsem si povšiml, jak už tenkrát byli odpuzující různí agenti, kteří se vtírali do domu, aby uzavřeli výhodné prodeje, na nichž by mohli vydělat. Jeden z důvodů, proč i já dnes nesnáším tržní hospodářství,.. Ovšemže pět hvězdiček. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v červnu 2020. Valentin Dobrotivý je situační estráda se vzletně koketním tanečním krokem společenské satiry. Maloměšťácká přezíravost vyššího středního stavu je přinucena střídavě panáčkovat a v nestřežených okamžicích potom navíc odkládat masky společenské přetvářky. Fraška je zaměřena na prospěchářské tendence mezilidských vztahů, jeden z ostřejších šípů se zabodává do principů úřednické hierarchie. Martin Frič vyplodil další dychtivě rozvernou a nakažlivou radost ze života s kapkou vlídného pohlazení, aneb škodolibí vtipálci dostanou za vyučenou a ušlechtilá lidská duše slaví velkolepé vítězství. Hvězdou dění a předmětem veselé nálady je Valentin Plavec (vynikající Oldřich Nový), vždy svědomitý úředník pojišťovny a jedinečná oběť nemístného žertíku. Šprým nadzemsky nabývá extrémních rozměrů, přesto se každá nepříjemnost může stát i cennou životní zkušeností. Navíc film v dobrém rozpoložení umí dosáhnout odměny potřebným. Hlavní ženskou postavou je Helena Bártová (dobrá Hana Vítová), Valentinova snoubenka, zaměstnaná v módním salónu. Náhlá a nezvyklá snoubencova ztřeštěnost není zdrojem pochyb, je výhodnou partnerskou oporou i ve zmatku vnitřního neklidu. Mezi důležité postavy patří Rudolf Bejšovec (příjemný Ladislav Pešek) a Eman Voborník (příjemný Eman Fiala), nerozlučný párek úředníků pojišťovny s dětinskou škádlivostí celému pracovnímu kolektivu. Smích přeci léčí i samotného napáleného. Výraznou postavou je Bureš (velmi příjemný Jaroslav Marvan), agilní přednosta úřední kanceláře pojišťovny. On je tím nezbytným článkem mezi nároky vedení a pracovní povinností úředníků. Zahálka v jakékoli podobě se netrpí. K těm výraznějším postavám patří také Arnošt Kahoun (příjemný Vojta Novák), ředitel pojišťovny. Dlouhotrvající kancelářský rozruch musí být náležitě vyšetřen, a popřípadě stav povýšit, anebo ponížit. Laskavou tváří je Troníčková (zajímavá Marie Blažková), Valentinova dobromyslná bytná a jeho bezpečný ostrůvek vstřícné společenské lidskosti. Z dalších rolí: na dost přehnanou Plavcovu šetřivost alergický domácí (Vladimír Řepa), starostlivá Helenčina matka (Milada Gampeová), povinně povýšená Helenina zaměstnavatelka a majitelka módního salónu Dousková (Meda Valentová), lakotný Valentinův strýc a provozovatel restaurace Kudrna (Theodor Pištěk), jeho kalkulující manželka Maruška (Zdeňka Baldová), na vhodnějšího ženicha líčící Kahounova manželka (Růžena Šlemrová), její na vdávání zralá dceruška Julie Kahounová (Lili Hodačová), schopná agentka prodejny automobilů (Jiřina Sedláčková), či bezelstně prostý kancelářský zřízenec s nemocnou dcerkou Jindřich Biebr (Jaroslav Průcha). Valentin Dobrotivý je osvěžujícím pobavením s věčně roztaženým úsměvem od ucha k uchu. Satirizující sklony zkušeně využívají karikatury a touhu po velkolepém prožívání. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (4)

  • Automobil, o který měl Valentin (Oldřich Nový) zájem, byl Aero 50 Dynamik. Malosériový, na zakázku vyráběný vůz ze slavné vysokomýtské Carrosserie Sodomka. Z původních asi 9 kusů vyrobených mezi lety 1939–1941 jsou k vidění už pouze dva, jeden v Kalifornii a druhý ve vysokomýtském Muzeu českého karosářství. (Saur.us)
  • Valentin Dobrotivý bydlel v Praze na Malé Straně poblíž Kampy, konkrétně v dnešní Všehrdově ulici v domě číslo 562/6. Když se na konci filmu potají přiblíží ke svému bytu a vidí, že se před domem vytvořilo hotové shromáždění, utíká opačným směrem (opět dnešní Všehrdovou ulicí) kolem kostela Jana Křtitele Na Prádle. Většina staveb v záběru, ve kterém se Valentin dívá ke vchodu svého domu (směrem k dnešní Vítězné ulici, tehdy Knirschova), stále stojí a pohled zůstal v podstatě nezměněn (Google mapy). Pohled na opačnou stranu, kudy Valentin utíkal (Google mapy), je dnes sice už trochu jiný – hlavně díky tehdy malému stromku, který na dvoře domu za kostelem od té doby značně zmohutněl – ale nejvýraznější dominanty, včetně zmíněného kostela jsou stále na svém místě a jasně rozpoznatelné. (Luxocculta)
  • K natáčení Valentina Dobrotivého se váže jedna tragikomická zajímavost. Souběžně se točil film Přijdu hned, v jehož průběhu byla gestapem zatčena (a později popravena) herečka Anna Letenská. Její tragický osud zasáhl do práce všech ostatních filmařů, následující den po zatčení Anny Letenské pracoval Martin Frič na scéně odchodu Valentina Plavce do úřadu. Oldřich Nový byl stejně jako všichni členové štábu rozrušen zprávami o Letenské a při snímání scény se sice převlékl, ale zapomněl se přezout a do úřadu odešel v bačkorách. Na tuto chybu se přišlo až později ve střižně a z provozních důvodů nešla již přetočit. I když scéna v podstatě logicky do děje zapadá (a pozorní diváci si jí jistě všimnou), její vznik měl zcela jiný podtext. (argenson)

Reklama

Reklama